خبرگزاری کار ایران

مقیمی در نشست خبری:

فارس، تسنیم، کیهان و مهر حق تبلیغ انتخاباتی ندارند

معاون سیاسی امنیتی وزیر کشور گفت: خبرگزاری‌های آنا، ایپنا، ایرنا، ایکنا، ایمنا، برنا، پانا، تسنیم، حوزه، خانه ملت، دانشجو، شبستان، فارس، مهر و میزان نیز از تبلیغات داوطلبان منع شده‌اند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدحسین مقیمی در نشست خبری خود با قرائت ماده ۵۹ قانون انتخابات گفت: طبق این قانون انجام هرگونه فعالیت و تبلیغات از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزد‌ها برای داوطلبان انتخابات مجلس اعم از استفاده از صداوسیما، خطبه‌های نماز جمعه یا هر وسیله‌ای که جنبه رسمی دارد و فعالیت کارمندان در ساعت‌های اداری و نهادهایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند ممنوع بوده و مرتکب، مجرم شناخته می‌شود.

او افزود: همچنین موسسه‌هایی که دارایی‌هایی آن‌ها از اموال عمومی مشمول این ماده هستند و نمی‌تواند از اموال عمومی و امکانات دولتی استفاده کنند.

معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به استعلام این وزارتخانه از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در مورد فعالیت رسانه‌ها در ایام تبلیغات انتخابات گفت: طبق استعلام صورت گرفته پاسخ وزارت کشور این بوده که مطابق ماده ۵۹ قانون انتخابات رسانه‌های دولتی یا متعلق نهادهای عمومی از تبلیغ نامزد‌ها منع شده‌اند.

او افزود: موسسه‌های مطبوعاتی شامل اطلاعات، ایران، خراسان، کیهان و همشهری و روزنامه‌ها شامل اصفهان زیبا، تهران تایمز، حمایت، جام جم، شهروند، صمت، فرهیختگان و قدس مشمول مطبوعات دولتی بوده و نمی‌توانند تبلیغات انتخاباتی نامزد‌ها را داشته باشند.

مقیمی با اشاره به خبرگزاری‌هایی که دولتی هستند، گفت: خبرگزاری‌های آنا، ایپنا، ایرنا، ایکنا، ایمنا، برنا، پانا، تسنیم، حوزه، خانه ملت، دانشجو، شبستان، فارس، مهر و میزان نیز از تبلیغات داوطلبان منع شده‌اند. بدین ترتیب رسانه‌های نامبرده و پایگاه‌های خبری مشابه که از امکانات دولتی استفاده می‌کنند، در طول تبلیغاتی داوطلبان انتخابات مجلس نمی‌توانند له یا علیه داوطلبی خبری را منتشر کند. بر همین اساس در صورتی که این رسانه‌ها از تصویر، خبر و هرگونه مطلبی در مورد این داوطلبان منتشر کنند مرتکب جرم شده است و با آن‌ها برخورد خواهد شد.

مقیمی خاطرنشان کرد: ما کمیته‌ای را مامور کرده‌ایم که از فردا صبح کار خودر ا آغاز می‌کند و کلیه اخبار را رصد می‌کند؛ رسانه‌هایی که متعلق به بخش خصوصی هستند، می‌توانند فعالیت تبلیغاتی کنند اما هرگونه مصاحبه با داوطلبان و پوشش خبری برنامه‌ها و مناظره‌های آنان توسط رسانه‌های دولتی و رسانه‌هایی که نام آن‌ها ذکر شد خلاف قانون است.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه تبلیغات انتخاباتی از فردا ساعت ۸ صبح تا ۲۴ ساعت قبل از شروع رای‌گیری ادامه خواهد داشت، گفت: هیاتی از فعالیت‌های تبلیغاتی را رصد می‌کند و هر کس که تخلف کند ضمن برخورد با رسانه، آن را به دستگاه قضایی معرفی می‌کنیم.

مقیمی با بیان اینکه تخلفات زیادی تاکنون به وزارت کشور گزارش شده است، گفت: برای رسانه‌های متخلف و دستگاه‌هایی که از امکانات دولتی استفاده کنند از سه تا شش ماه حبس و جزای نقدی از دو میلیون تا ده میلیون ریال خواهد بودو وزارت ارشاد می‌تواند مجوز آن‌ها را لغو کند.

کد خبر : ۳۴۸۱۲۴