خبرگزاری کار ایران

ظریف کنفرانس مشترک خبری با المار بروک:

مشاوران نظامی ایران تنها با درخواست دولت سوریه خارج می‌شوند

وزیر خارجه کشورمان گفت: ما در سوریه مشاور نظامی به دعوت دولت این کشور داریم و این مشاوران نظامی را زمانی خارج می‌کنیم که دولت محلی این اقدام را ضروری بداند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به بروکسل، محمدجواد ظریف که در کنفرانس مشترک خبری با المار بروک شرکت کرده بود، گفت: در سوریه حکومت مشروعی وجود دارد که توسط سازمان ملل به مشروعیت شناخته شده است. البته برخی هستند که در سوریه بدون مجوز یک دولت مشروع عمل می‌کنند و قوانین بین الملل را نقض می‌کنند.

ظریف ادامه داد: آنگونه که ادعا می‌کنند، ایران نیروی نظامی زیادی در سوریه ندارد. ما در آنجا مشاور نظامی به دعوت دولت این کشور داریم و این مشاوران نظامی را زمانی خارج می‌کنیم که دولت محلی این اقدام را ضروری بداند.

وزیر خارجه کشورمان افزود: آنچه در سوریه ضروری بوده، اجازه به برقراری آتش‌بس و اجازه برای گفت‌وگوی سیاسی بین مردم سوریه است.

او با بیان اینکه باید دیکته کردن مفاد گفت‌وگوی سیاسی متوقف شود، اظهار داشت: سوری‌ها باید تصمیم بگیرند، چراکه خارجی‌ها نمی‌توانند بگویند نتیجه مذاکرات چیست.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه نتایج مذاکرات توسط سوری‌ها در داخل اتاق مذاکره تعیین خواهد شد نه در پایتخت‌های کشورهای منطقه به ویژه ریاض، تاکید کرد: ما برای مردم سوریه تصمیم نخواهیم گرفت، کشورهای دیگر نیز نمی‌توانند برای مردم سوریه تصمیم بگیرند.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: اگر درباره نیروهای نظامی صحبت می‌کنیم، بمباران یمن که به صورت روزانه علیه مردم یمن انجام می‌شود، باید متوقف شود چراکه باید اهداف نظامی در آنجا وجود ندارد.

ظریف تصریح کرد: غیر نظامی‌ها در یمن کشته می‌شوند و ما باید این فرآیند را هم اکنون متوقف کنیم و به ظلم‌هایی که در یمن صورت می‌گیرد، پایان دهیم.

کد خبر : ۳۴۷۶۹۴