خبرگزاری کار ایران

ظریف در بدو ورود بروکسل:

برجام و مسائل منطقه ای محور گفت‌وگو با مقام‌های اروپایی

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد که اجرای دقیق برجام و مسائل منطقه ای از محور رایزنی های وی در بروکسل خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به بروکسل، محمدجواد ظریف در بدو ورود به بروکسل در تشریح دیدارهای خود در روز نخست سفرش در جمع خبرنگاران گفت: گفت‌وگوها در سطح وزرا صورت خواهد گرفت و دیداری هم با خانم موگرینی خواهیم داشت که همکاری‌های همه جانبه میان ایران و اتحادیه اروپایی در حوزه های مختلف آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران با بلژیک روابط بسیار خوبی است، اظهار داشت: در گذشته هم چندین سفر از سوی مقامهای دو کشور صورت گرفته بوده و در این سفر که به مدت دو روز خواهد بود؛‌ در اتحادیه اروپایی و همچنین مرکز مطالعات وزارت خارجه بلژیک سخنرانی خواهم داشت و ملاقات هایی در این میان صورت خواهد پذیرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه علاوه بر بحث های دو جانبه همچنان ضرورت بررسی نکات مهم در خصوص اجرا برجام با اعضاء اتحادیه اروپایی وجود دارد که خانم موگرینی مسئولیت هماهنگی کمیسیون مشترک را به عهده دارند، تصریح کرد: موضوع های مهمی در خصوصات برجام وجود دارد که البته تمامی این مسائل به خوبی در حال پیشروی است.

ظریف ادامه داد: همچنین بازگشایی سوئیفت را می‌توان یکی از این موضوعات دانست. در سایر زمینه‌ها با توجه به اینکه ایالات متحده سال ها این تحریم ها را بر علیه کشورمان وضع کرده بودند؛ برداشته شدن تحریم ها از نکاتی است که مسئولین اتحادیه اروپا و مقامات ایران در این زمینه باهم توافق نظر دارند که البته ادامه هماهنگی‌ها میان طرفین وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه موضوعات منطقه‌ای یکی دیگر از مسائلی است که محور گفت‌وگوها قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: کشتار وحشیانه مردم یمن یکی از این موضوعات خواهد بود که جامعه بین المللی خواستار پایان توقف اقدام غیرقانونی دولت سعودی در یمن هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به بحران سوریه ابراز داشت: پرونده سوریه و ضرورت ایجاد یک جبهه هماهنگ برای مبارزه با گروه های افراطی و تروریستی موضوع دیگری است که در مونیخ توانستیم به یک تفاهمی در مورد ضرورت آتش بس همه جانبه در این کشور برسیم و در مورد این موضوع هم با مقامات اروپایی تبادل نظر و گفت‌و‌گو خواهیم کرد.

ظریف در پایان در پاسخ به اینکه آیا در خصوص لشگرکشی برخی از کشورها به سوریه در این سفر صحبتی خواهد شد یا خیر؟ بیان کرد: واضح است که این حرف ها یک بلوف تبلیغاتی است و هیچ یک از طرفین با ارائه این بلوف ها راه به جایی نمی‌برند و حتی ادعاهایی که در حال مطرح شدن است می‌تواند تشنج و خطر بیشتر را در منطقه شعله ور کند. به گونه‌ای که بارها گفته‌ایم باید واقعیت از سوی طرفین فهمیده شود و به خواست مردم سوریه تن دهند و تصمیمات اصلی از سوی آنها گرفته خواهد شد نه کشور یا دولتهای دیگر.

کد خبر : ۳۴۷۱۷۳