خبرگزاری کار ایران

هرمیداس باوند در گفت‌وگو با ایلنا:

تصمیم‌های نشست مونیخ درباره سوریه شبیه به نظرات ایران است

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه بحران سوریه موضوع اصلی کنفرانس امنیتی مونیخ بود، تاکید کرد: تصمیم‌های اتخاذ شده در نشست مونیخ درباره سوریه کم و بیش شبیه به نظرات ایران است.

داود هرمیداس باوند در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به حضور ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: کنفرانس امنیتی مونیخ نیز یکی از مهم‌ترین نشست‌های بین‌المللی است که هر ساله به بررسی وضعیت سیاسی- امنیتی کشورهای مختلف جهان و اتخاذ راهبردهای کلان در عرصه امنیت بین‌المللی می‌پردازد.

او با یادآوری حضور محمدجواد ظریف در نشست‌های بین‌المللی اظهار داشت: لازم است برای نقد و عرضه شدن قدرت ایران از حالت قوه به فعل‏، حضور در نشست‌های بین‌المللی یک ضرورت انکارناپذیر محسوب می‌شود. خوشبختانه در سال‌های گذشته، آقای ظریف حضور فعالانه و هدفمند در این گونه نشست‌ها داشته است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بحران سوریه موضوع اصلی کنفرانس امنیتی مونیخ بود، تصریح کرد: ایران به عنوان کشوری که از بازیگران اصلی بحران سوریه محسوب می‌شود، لازم بود تا در نشست مونیخ و همچنین نشست سوریه که در حاشیه آن برگزار شد، حضور یابد و نظرات خود را بیان کند.

هرمیداس باوند با اشاره به توافق‌های صورت گرفته در نشست مونیخ درباره سوریه خاطرنشان کرد: در نشست مونیخ درباره سوریه که در ادامه نشست‌های وین و نیویورک برگزار شد، قرار شد تا آتش بسی موقت میان گروه‌های سوری صورت بگیرد و کمک‌رسانی به مردم این کشور انجام شود و زمینه برای ادامه مذاکرات سوری – سوری مهیا شود.

او با بیان اینکه تصمیم‌های اتخاذ شده در نشست مونیخ درباره سوریه کم و بیش شبیه به نظرات ایران است، ابراز داشت: ایران معتقد است که باید حملات متوقف شوند و آتش‌بس صورت بگیرد. از سوی دیگر، ایران بر مبارزه با تروریسم اعتقاد دارد و می‌گوید باید یک دولت آشتی ملی برگزار شود و انتخابات در این کشور برگزار شود.

این دیپلمات اسبق وزارت امور خارجه با بیان اینکه حضور نظامی عربستان و ترکیه در سوریه موجب پیچیده‌تر شدن این بحران می‌شود، عنوان کرد: دولت سوریه در ماه‌های گذشته پیشروی‌های بسیاری داشته است. آنها اکنون می‌خواهند حلب را به صورت تمام و کمال بازپس بگیرند تا با دست بالاتری در مذاکرات حاضر شوند. به نظر می‌آید. حمله نظامی ترکیه و عربستان به نظر می‌رسد در راستای ایجاد موازنه در برابر دولت سوریه است.

کد خبر : ۳۴۶۸۹۳