خبرگزاری کار ایران

هرمیداس باوند در گفت‌‌وگو با ایلنا:

عدم رد برجام در کنگره، اعتبار آمریکا در عرصه بین‌المللی را حفظ کرد

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: موضوع توافق هسته‌ای در آمریکا با مسائل انتخاباتی گره خورده است و برای همین جمهوری خواهان با برجام مخالفت می‌کنند. آنها سعی می‌کنند تا با فضاسازی دست به بسیج افکارعمومی بزنند تا از این طریق موقعیت بهتری برای خویش در انتخابات فراهم کنند.

داوود هرمیداس باوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به پایان بررسی برجام در کنگره آمریکا گفت: برجام براساس قانون بررسی توافق هسته‌ای در کنگره می‌بایست در مجالس این کشور مورد بررسی قرار می‌گرفت و مدت زمان این بررسی تا پایان 17 سپتامبر بود.

وی با اشاره به حمایت‌های دمکرات‌ها از برجام اظهار داشت: ابتدا جمهوریخواهان فکر می‌کردند که دمکرات‌ها نیز از توافق هسته‌ای حمایت نخواهند کرد و اوباما حتی نتواند میزان آرای لازم برای حمایت از وتو را به دست آورد. حتی روند حمایت از برجام در مجلس سنا نیز در ابتدا بسیار کند پیش می‌رفت اما اوباما نه تنها 34 رای لازم برای حمایت از وتو را به دست آورد بلکه این میزان از حمایت به بیش از 40 رای افزایش یافت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این میزان حمایت موجب شد تا دمکرات‌ها بتوانند با استفاده از ترفند فیلی‌باستر مانع از رد برجام در کنگره آمریکا شوند.

هرمیداس باوند با بیان اینکه عدم رد برجام در کنگره موجب حفظ اعتبار آمریکا در عرصه بین‌المللی شد، تصریح کرد: برجام‏، توافقی بود که علاوه بر آمریکا، پنج قدرت جهانی دیگر نیز در به دست آمدن آن تلاش کردند و تمامی اعضای شورای امنیت که وظیفه حراست از صلح و امنیت بین‌المللی را برعهده دارند‏، بر آن صحه گذاشتند.

وی درباره مخالفت جمهوریخواهان با برجام نیز خاطرنشان کرد: موضوع توافق هسته‌ای در آمریکا با مسائل انتخاباتی گره خورده است و برای همین جمهوری‌خواهان با برجام مخالفت می‌کنند. آنها سعی می‌کنند تا با فضاسازی دست به بسیج افکارعمومی بزنند تا از این طریق موقعیت بهتری برای خویش در انتخابات فراهم کنند.

این دیپلمات اسبق کشورمان با تاکید بر اینکه تمامی اظهارنظرها از سوی این افراد انتخاباتی است، ابراز داشت: تا دو سال دیگر و زمان روی کار آمدن رئیس جمهور بعدی دو سوم توافق هسته‌ای اجرا شده است و رئیس جمهور بعدی چگونه می‌خواهد مانع از اجرای تتمه برجام شود؟ از سوی دیگر‏، روسای دولت‌ها موظف به اجرای تعهدات دولت پیشین هستند و با بهانه‌گیری نمی‌توانند سلب مسئولیت کنند.

باوند درباره تلاش‌های آتی نمایندگان جمهوریخواه کنگره برای ناکام گذاشتن اجرای توافق بیان کرد: آنها درصدد اعمال تحریم‌های بیشتری با بهانه حقوق بشر و حمایت از تروریسم هستند و ممکن است از این عرصه وارد شوند.

وی اضافه کرد: آنها می‌گویند ایران حقوق بشر را نقض می‌کند و از سوی دیگر ایران را متهم به حمایت از تروریسم می‌کنند. منظور آنها از تروریسم نیز داعش‏، القاعده و طالبان نیست بلکه منظور آنها گروه‌ها و جریان‌های حامی مقاومت مانند حماس‏، حزب‌الله و مقاومت اسلامی است.

کد خبر : ۳۰۶۱۳۷