خبرگزاری کار ایران

مجلس در ایام نزدیک به انتخابات؛

غیبت یک‌هفته‌ای حداد عادل و ساخت فیلم‌های تبلیغاتی در صحن

درحالی که کمتر از یک‌ماه تا زمان برگزاری انتخابات باقی مانده و نامزدهای انتخاباتی تنها در یک‌هفته پایانی اجازه تبلیغات دارند، روند تبلیغات در صحن علنی به شکلی محسوس آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، استفاده از فرصت‌های مختلفی که به واسطه فعالیت نمایندگی در صحن مجلس و بیرون از صحن برای نمایندگان پیش می‌آید، یکی از این شیوه‌های تبلیغاتی آن‌ها پیش از آغاز زمان رسمی تبلیغات انتخاباتی است و از آن‌جا که بسیار عمومیت دارد، کمتر کسی به آن توجه می‌کند و معمولاً از آن ایرادی گرفته نمی‌شود اما فارغ از این اقدام‌های غیرقانونی، نمایندگان در راستای تبلیغات انتخاباتی زودهنگام دست به کارهای خلاف قانون دیگری نیز می‌زنند.

نمایندگان جلوی دوربین می‌روند

به گزارش خبرنگار ایلنا، در یک‌ماه اخیر درحالی که عموم نمایندگان مشغول بررسی طرح‌ها و لایحه‌های مختلف در صحن مجلس بودند، بعضی از نمایندگان هم صحن،‌ لابی و راهروهای ساختمان پارلمان را به لوکیشن فیلم‌های تبلیغاتی خود تبدیل کردند.

در این میان یکی از نمایندگان مجلس در گوشه و کنار مجلس مشغول آکتوری بود؛ چه آنکه در یکی از جلسات علنی پشت میکروفون صندلی‌اش رفت و با طرح موضوع استعفای کوچک‌زاده، دو تیر را به یک نشان زد و علاوه بر این‌که به پیشنهاد کارگردان فیلم تبلیغاتی‌اش، تصویر درشت خود را برای استفاده در این فیلم به روی مانیتورهای بزرگ صحن انداخت، با کنایه به نماینده جنجالی جبهه پایداری، صحنه‌ای شیرین در فیلمش رقم زد!

البته این نماینده تنها کسی که صحن مجلس را تبدیل به لوکیشن فیلمش کرد، نبود و چندین نفر از دیگر همکارانش نیز راه او را پیش گرفتند.

بازی نمایندگان در فیلم یکدیگر

در این میان صحبت نمایندگان در فیلم‌های یکدیگر نیز صحنه‌های جالبی رقم می‌زد و نماینده‌ای که در جریان ممانعت برخی از جریان‌های سیاسی مجلس از قرائت گزارش تحقیق و تفحص بنیاد شهید، برخی از همکارانش را به درستی متهم کرده‌ بود که تحت فشار برخی جریان‌های خارج از مجلس، از حضور در جلسات کمیته تحقیق و تفحص سر باز می‌زدند، در فیلم یکی از همین نمایندگان حاضر شد و از شجاعت او در مبارزه با مفاسد اقتصادی، دادِ سخن داد.

گعده‌های انتخاباتی با محوریت چارپایه اصولگرایی!

با این همه، شاید مهمترین فعالیت تبلیغاتی نمایندگان در صحن را باید در گعده‌های گاه و بیگاه آن‌ها جستجو کرد که در این میان غلامعلی حدادعادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان و سخنگوی ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات مجلس و البته نماینده مردم تهران و همچنین مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری و نماینده دیگر مردم پایتخت، قهرمانان اصلی داستان هستند.

حدادعادل که در هفته‌های گذشته، با قرار دادن چهارپایه معروف خود کنار صندلی‌اش در صحن، میزبان نمایندگان اصولگرای جبهه پایداری، جمعیت رهروان و همچنین اصولگرایان نزدیک به خود بود، هفته گذشته ترجیح داد به مجلس نیاید تا به کارهای انتخاباتی بیرون مجلسش بپردازد.

از آن‌سو در غیاب حدادعادل، آقاتهرانی به شدت پرکار شد و اتفاقاً در هر سه جلسه این هفته حاضر شد و صندلی‌اش در مجلس را به دفتر کارهای انتخاباتی جبهه پایداری و ائتلاف اصولگرایان تبدیل کرد.

توزیع غیررسمی بروشورهای تبلیغاتی در مجلس

با این وجود، شاید علنی‌ترین اقدام تبلیغاتی از سوی نماینده همدان انجام شد که باتوجه به این که در مجلس ریاست کمیسیون شوراها و امورداخلی را برعهده دارد، مرجع اصلی بحث‌های مربوط به برگزاری قانونمند انتخابات است.

نزدیکان نماینده مردم همدان که معمولاً در مجلس رفت و آمد دارند، در اقدامی عجیب در یکی از جلسات این هفته دفترچه‌های حدوداً یکصد صفحه‌ای را که به فعالیت‌های او در حوزه انتخابیه‌اش می‌پرداخت، به شکلی نامحسوس در گوشه و کنار ساختمان پارلمان قرار دادند.

موافقان و مخالفان برجام

درحالی که تصویب برجام در مجلس از نخستین ماه‌های سال جاری فرصتی طلایی برای نمایندگان ایجاد کرد تا هر کس پیرو سلیقه سیاسی‌‌اش با موافقت یا مخالفت با توافق هسته‌ای،‌ نظر رای‌دهندگان را به خود جلب کنند، پس از پایان کار برجام در مجلس، نمایندگان به شیوه‌های دیگری برای اظهارنظرهای انتخاباتی پرداختند اما نکته جالب آنکه اگر تا چند مدت پیش نمایندگان در اظهارات خود به دو دسته مخالف و موافق برجام تقسیم می‌شدند، اما در این مدت آن‌قدر فعالیت‌های تبلیغاتی علنی‌ صورت گرفته که نیازی به استفاده‌های غیرمستقیم و استفاده از برجام برای تبلیغ انتخابات نباشد.

تذکر، نطق و سوال از وزرا؛ ابزاری برای تبلیغات!

در ماه‌های اخیر توجه به موضوعاتی که در تذکرهای شفاهی و کتبی و نطق‌های میان‌دستور نمایندگان مطرح شده، به روشنی از اهمیت‌یافتن یک‌باره مشکلات حوزه‌های انتخابیه و مسائل معیشتی مردم حکایت می‌کنند.

وزیر کار پای ثابت سوال نمایندگان در ایام انتخابات !

این در حالی است که در این مدت موضوع و دلائل سوال از وزرا نیز به ظاهر غیرسیاسی و در راستای حل مشکلاتی همچون وضعیت اشتغال، معضلات بازنشستگان، سختی‌های معلمان و کارگران و مشکلات معیشتی مردم حوزه‌های انتخابیه نمایندگان سوال‌کننده بود و حضور پی‌ در پی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن برای پاسخگویی به سوال‌های مشابه چند نماینده به صحن آمد.

جالب‌تر این‌که نمایندگان پس از آن‌که از فرصت طرح سوال از وزیر استفاده کردند و دلسوزی خود را به رخ بیکاران حوزه انتخابیه‌شان کشاندند، اعلام کردند از توضیحات ربیعی قانع شده‌اند!

سیم آخر ...

به گزارش ایلنا، به نظر می‌رسد باتوجه به این‌که در روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه هفته آتی، صحن علنی مجلس شاهد برگزاری آخرین جلسات خود، پیش از برگزاری انتخابات مهم هفتم اسفندماه خواهد بود، باید منتظر آخرین تلاش‌ها و فعالیت‌های تبلیغاتی نمایندگان در صحن علنی مجلس باشیم و احتمالاً هفته آتی نمایندگان هرچه را که در چنته دارند، عرضه کرده و به اصطلاح به سیم آخر می‌زنند!

کد خبر : ۳۴۲۲۶۷