خبرگزاری کار ایران

اصلاح‌طلبان خراسان رضوی و انتخابات مجلس؛

خوف و رجا در کلان‌شهرها/ امید در حوزه‌های تک نماینده + جدول

اصلاح‌طلبان هنوز به تجدیدنظر در نتیجه بررسی صلاحیت‌ها امیدوارند اما وضع کنونی نشانه خوبی برای چهره‌های اصلاح‌طلب نیست، با این حال اصلاح‌طلبان امیدوارانه دعوت حداکثری را از یاد نمی‌برند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در منطقه جنوبی کشور و استان فارس وضعیت به گونه‌ای است که در ۹ حوزه انتخابیه استان فارس، هیچ اصلاح‌طلبی تایید نشده است. آن سو‌تر و در استان همدان نیز وضعیت دلخواهی وجود ندارد و همدان یکی از چند استانی است که تمامی نامزدهای اصلاح‌طلب در آن رد صلاحیت شده‌اند. از دیگر استان‌هایی که وضعیت انتخابات آن در ایلنا بررسی شده‌ استان چهار محال و بختیاری است که تنها یک چهره اصلاح‌طلب در آن تایید صلاحیت شد و این بدان معنی است که جریان اصلاح‌طلب این منطقه نیز وضع مطلوبی ندارند.

شهر مشهد جایی بود که رای بالای حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری در برابر دو رقیب خراسانی، وضعیت مطلوب اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان را به رخ کشید و بسیاری اصلاح‌طلبان را راهی این دیار کرد تا برای نمایندگی مردم این شهر به رقابت برخیزند؛ از حسن رسولی، مدیر سابق بنیاد باران و از سیاستمداران مورد وثوق دولت خاتمی تا ابراهیم اصغرزاده، عضو سابق دفتر تحکیم وحدت و از تسخیر کنندگان سفارت ایران در آمریکا و غلامرضا انصاری، عضو فعلی شورای شهر تهران و عضو ارشد حزب اتحاد ملت.

اما همه این افراد از ورود به رقابت‌های  مجلس بازماندند تا تنها یکی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب مجوز حضور در انتخابات مجلس دهم را تا اینجای کار داشته باشد. گرچه تعداد قابل توجهی از افرادی که میثاق‌نامه اصلاح‌طلبی را امضا کرده‌اند تایید شده‌اند و احتمالا اصلاح‌طلبان با لیست کامل در انتخابات مشهد شرکت کنند.

در سبزوار نیز با رد صلاحیت سالاری، عضو شورای شهر تهران، وضعیت اصلاح‌طلبان مطلوب نیست. البته یکی از نمایندگان فعلی این شهر و یکی از دبیران کل احزاب نزدیک به اصلاح‌طلبان در این شهر تایید شده‌اند تا دست اصلاح‌طلبان برای معرفی نامزد خالی خالی نباشد.

در میان حوزه‌های انتخابیه استان خراسان رضوی بدترین وضعیت به نیشابور اختصاص دارد که با رد و عدم احراز صلاحیت کلیه نامزدهای اصلاح‌طلب امکان رقابت برای اصلاح‌طلبان به هیچ وجه وجود ندارد. این وضعیت در حوزه انتخابیه درگز هم وجود دارد.

در حوزه انتخابیه تربت جام و تایباد گزینه قوی اصلاح‌طلب که امید موفقیت در انتخابات داشته باشد حضور دارد.

در تربت حیدریه، چناران و بینالود و حوزه انتخابیه فریمان نیز همه گزینه‌های اصلی رد شده‌اند و احتمالا اگر تغییری در وضعیت تایید صلاحیت‌ها به وجود نیاید،اصلاح‌طلبان از یکی از نامزدهای موجود حمایت کنند.

در خواف و رشتخوار نیز هیچ‌کدام از نامزدهای اصلاح‌طلب تایید نشده‌اند اما احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از نماینده فعلی شهرستان وجود دارد.

با این حال در حوزه‌های انتخابیه قوچان، کاشمر و گناباد چهره‌های اصلاح‌طلبی در میان تایید شدگان قرار دارند که امید به موفقیت آنها در انتخابات وجود دارد.

ایلنا

آرایش اصلاح طلبان در استان‌های دیگر را از لینک‌های زیر ببینید:

 

استان‌هایی که اصلاح طلبان در آن تایید نشده‌اند

استان همدان

استان چهارمحال و بختیاری

استان اصفهان

استان فارس

استان آذربایجان شرقی

استان خراسان رضوی

استان خراسان جنوبی

استان سیستان و بلوچستان

استان کرمان

استان اردبیل

استان مازندران

کد خبر : ۳۴۱۳۶۰