خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در دیدار با رئیس جمهور چین:

مجلس ایران از توسعه روابط با چین حمایت می‌کند

رئیس مجلس کشورمان با تاکید بر گسترش روابط ایران و چین در زمینه‌های نفت و گاز، راه‌آهن و انتقال تکنولوژی‌های روز، گفت: گسترش روابط باعث روابط عمیق‌تر بین دو کشور خواهد شد.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در دیدار با شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین با تشکر از همکاری این کشور در شرایط گوناگون با جمهوری اسلامی ایران بر گسترش روابط در شرایط کنونی تاکید کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بیش از ۳۰ سال است که با استقرار نظام مردمی در ایران فشارهای زیادی از طرف برخی قدرت‌های غربی به جمهوری اسلامی ایران وارد شده اما مقاومت مردم ایران تمامی آن‌ها را خنثی کرده است و امروز قدرت‌های جهانی پذیرفته‌اند که باید با ایران همکاری داشته باشند.

او با تاکید بر گسترش روابط اقتصادی در زمینه‌های نفت و گاز، راه‌آهن و همچنین انتقال دانش و تکنولوژی‌های روز و نوین همچون نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و تکنولوژی فضایی به ایران تصریح کرد: گسترش روابط در همه زمینه‌ها با کشور چین برای ایران حائز اهمیت است و باعث روابط عمیق‌تر بین دو کشور خواهد شد.

لاریجانی همچنین برهمکاری‌های نیروگاهی مخصوصا در مورد آب سنگین اراک تاکید کرد و گفت: این نوع همکاری قطعا مورد حمایت پارلمان در ایران خواهد بود.

رئیس مجلس در ادامه این دیدار با بیان اینکه وضعیت امنیتی منطقه وخیم شده است، افزود: متاسفانه برخی قدرت‌های غربی با حضور خود وضعیت منطقه را در حد انفجار رسانده‌اند اما غافل از اینکه با اشغال و سرکوب مشکل تروریسم در منطقه حل نمی‌شود و باعث ناامنی و بی‌ثباتی بیشتر خواهد شد.

رئیس جمهور خلق چین نیز در این دیدار ضمن یادآوری دیدار موثر خود با دکتر لاریجانی در سال ۹۱، برداشتن روابط جامع و راهبردی با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

شی جین پینگ افزود: ما می‌خواهیم دو طرف با افزایش اعتماد سیاسی و حمایت قاطع از یکدیگر شریک غم و شادی یکدیگر باشند.

او با بیان اینکه چین تمایل دارد در توسعه ایران نقش موثرتری داشته باشد، گفت: در حوزه فاینانس باید کار را گسترش داده و در ایجاد کمربند مشترک جاده ابریشم، منابع آب و انرژی و نیروگاه هسته‌ای تعاملات سازنده‌تری داشته باشیم.

رئیس جمهور خلق چین ادامه داد: باید درباره منافع و دیدگاه‌های مشترک دو کشور در سازمان ملل، سازمان شانگ‌های و در موضوعاتی همچون عراق، یمن و سوریه همفکری کنیم.

او اجرای برجام را فرصت مناسبی برای همکاری بیشتر عنوان و اظهار داشت: مجلس ایران در حاصل شدن برجام و اجرای آن و حل مسئله هسته‌ای ایران نقش برجسته‌ای داشته است.

شی جین پینگ با بیان اینکه مذاکرات ۱+۵ و ایران یک تجربه موفق بود، افزود: از این تجربه می‌توان برای ثبات در منطقه و حل و فصل مشکلات جهانی استفاده کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از خانه ملت؛ او با اشاره به اینکه خاورمیانه بسیار ناآرام است و متاسفانه فعالیت گروه‌های تروریستی گسترش یافته، گفت: ما آماده همکاری با ایران در زمینه مسائل منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم هستیم.

رئیس جمهور خلق چین افزود: روابط مجالس دو کشور بسیار مهم و نقش بسزایی در روابط دوجانبه دارد، لذا از گسترش روابط پارلمانی بین دو کشور حمایت می‌کنیم.

کد خبر : ۳۴۰۷۳۱