خبرگزاری کار ایران

روحی‌صفت در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد؛

پاکستان و مسئله میانجی‌گری میان ایران و عربستان

معاون مدیرکل مرکز مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه تاکید کرد: برای اسلام‌آباد داشتن روابط حسنه به صورت همزمان میان تهران و ریاض دارای اهمیت است.

محسن روحی‌صفت در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به سفر نواز شریف نخست وزیر پاکستان به ریاض و تهران به منظور میانجی‌گیری میان دو کشور در روزهای گذشته گفت: دولت پاکستان از ابتدای تاسیس روابط نزدیکی با عربستان داشته است و شخص نواز شریف هم زمانی در عربستان در تبعید بوده و با خاندان آل‌سعود روابط نزدیکی دارد.

او ادامه داد: از سوی دیگر ایران جزو مهمترین همسایگان پاکستان است؛ به عبارتی می‌توان گفت که ایران عمق استراتژیک پاکستان است و کشورمان همیشه برای پاکستانی‌ها با اهمیت بوده و هیچ‌گاه این اهمیت از بین نرفته است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه برای اسلام‌آباد داشتن روابط حسنه به صورت همزمان میان تهران و ریاض دارای اهمیت است، اظهار داشت: وقتی این اهمیت وجود دارد با بروز تنش میان روابط  ایران و عربستان، پاکستان هم در تنظیم مناسباتش دچار مشکل می‌شود، پس علاقمند است تنش‌ها میان دو کشور کاهش یابد.

روحی‌صفت افزود: به عبارت دیگر پاکستان اکنون میان دو کشور مهم منطقه‌ای قرار دارد که هر دو این کشورها برایش اهمیت دارد و نمی‌خواهد رابطه با یکی را به بهای دیگری از دست بدهد.

او در پاسخ به این سوال که آیا انجام این میانجی‌گیری در توان پاکستان است؟ تصریح کرد: این کار، کار سختی نیست و بیش از هر چیز به اراده طرفین بستگی دارد و دیگران باید تشویق‌کننده باشند، نه تشدیدکننده. هم‌اکنون پاکستان در جایگاهی نیست که در پی تشدید بحران در منطقه باشد، بلکه این کشور به دنبال کاهش و مدیریت بحران است.

معاون اسبق سفارت ایران در هند و پاکستان با بیان اینکه هم‌اکنون اراده برای کاهش تنش از سوی ایران دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: اراده کاهش تنش از سوی عربستان فقط در کلام ابراز شده و در عمل چیزی مشاهده نمی‌شود.

روحی‌صفت با اشاره به سفر روزهای گذشته وزرای دفاع و امور خارجه عربستان به اسلام‌آباد یادآور شد: عربستان به دنبال آن است که پاکستان را در زمین خود داشته باشد و اسلام‌آباد پشت سیاست‌های ریاض باشد، ولی منافع پاکستان در اتخاذ سیاست بی‌طرفی و متعادل ساختن فضاست و در صورتی که پاکستان بخواهد تصمیم‌گیری کند این تصمیم به ضررش خواهد بود.

کد خبر : ۳۴۰۳۱۵