خبرگزاری کار ایران

آمانو در گزارش به شورای حکام:

دفتر فعالیت‌های پادمانی و نظارت جایگزین کارگروه ویژه ایران در آژانس می‌شود

آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه روز گذشته خود اعلام کرد: دستور کار نشست شورای حکام، بررسی مسئله نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران بر اساس قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

به گزارش ایلنا، متن گزارش یوکیا آمانو به شرح زیر است:

آقای رئیس
تقاضا کردم این نشست شورای حکام در رابطه با گزارش من با عنوان راستی آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قطعنامه شورای امنیت به شمار ۲۲۳۱ تشکیل شود.

گزارش من در شانزدهم ژانویه به شورای حکام و به طور موازی به شورای امنیت، تایید کرد که ایران اقدامات مشخص شده در پیوست شماره پنج برجام را به جا آورده است. در نتیجه روز اجرا در‌‌ همان روز اتفاق افتاده است. ایران قبلا به من اطلاع داده بود که موقتا پرتکل الحاقی را درباره توافقنامه پادمان‌ها که با آژانس دارد، اعمال می‌کند، که از روز اجرا شروع می‌شود.

همچنین ایران به طور کامل کد ۳.۱ از ترتیبات فرعی توافقنامه پادمان‌ها را اجرا خواهد کرد.

راستی‌آزمایی اینکه ایران گام‌های مقدماتی لازم را تکمیل کرده است، کار پیچیده و دشواری بود و با وجود ضیق وقت انجام شد. من از تیم خوبمان در اداره پادمان‌ها بسیار تشکر می‌کنم.

اکنون مسیر برای آژانس روشن شده است تا راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدهای هسته‌ای ایران را بر اساس برجام، همانطور که توسط شورای امنیت درخواست و توسط شورای حکام مجوز آن داده شده، شروع کند.

من به همه آنهایی که به تحقق برجام کمک کردند، به ویژه گروه کشورهای سه به علاوه سه (پنج به علاوه یک)، ایران و شورای حکام تبریک می‌گویم.

روز شنبه من در وین با موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کری وزیر خارجه آمریکا، صالحی معاون رئیس جمهور ایران و ظریف وزیر خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو داشتم.

دوشنبه نیز در تهران با رئیس جمهور روحانی دیدار کردم و دوباره با دکتر صالحی و دکتر ظریف ملاقات و گفت‌وگو کردم. همگی از نقش مهم آژانس در این مسئله تشکر کردند. آنها همچنین بر تعهد خود به اجرای کامل برجام تاکید کردند.

آقای رئیس
همانطور که به شورای حکام در دسامبر اطلاع دادم، اجرای پروتکل الحاقی، راستی آزمایی و نظارت بر تعهدهای هسته‌ای ایران بر اساس برجام، شامل فعالیت‌هایی می‌شود که برای آن‌ها بودجه‌ای قابل پیش‌بینی، نیاز است.

به زودی پیش‌نویس به‌روز شده بودجه را برای سال دوهزار و هفت منتشر خواهم کرد که در آن برآوردهای مربوط به هزینه‌های اضافی خواهد آمد، هزینه‌هایی که باید از طریق بودجه عادی‌‌ همان سال تامین شود.

عناوین اصلی این پیش‌نویس به‌روز شده دیروز بین اعضا توزیع شد. از کشورهایی که تا کنون کمک کرده‌اند یا قول کمک داده‌اند، تشکر می‌کنم و من روی حمایت همه اعضا برای تامین بودجه قابل پیش‌بینی برای کار طولانی مدت راستی‌آزمایی و نظارت حساب می‌کنم.

به منظور عمل به مسئولیت‌های جدید، قصد دارم دفتری را در اداره پادمان‌ها ایجاد کنم تا مسئولیت فعالیت‌های پادمانی، راستی‌آزمایی و نظارت را بر عهده بگیرد. این دفتر جایگزین کارگروه ویژه ایران خواهد شد.

این تغییر نیز به بودجه اضافی نیاز دارد. فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت در رابطه با برجام استثنا هستند و سابقه قبلی برای آنها وجود ندارد.

آقای رئیس
اجرای برجام آغاز مرحله جدیدی در روابط میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی محسوب می‌شود. ما از زمانی که آژانس در سال دوهزار و سه بررسی پرونده ایران را شروع کرد، راهی طولانی طی کرده‌ایم.

کارهای زیادی انجام شده است تا به اینجا رسیده‌ایم. همین اندازه تلاش در آینده برای اجرای برجام نیاز است. آژانس کاملا متعهد به ایفای نقش خود است. من از حمایت آژانس قدردانی می‌کنم و همچنان به ارائه مرتب گزارش‌ها ادامه خواهم داد.

کد خبر : ۳۳۹۶۴۳