خبرگزاری کار ایران

روحانی در همایش اجرای برجام:

خیلی‌ها می‌خواستند پایان مذاکرات، موفقیت نباشد

رییس جمهور گفت: خیلی می‌خواستند پایان مذاکرات موفقیت نباشد، با هواپیمای اختصاصی به ژنو و وین رفتند و گفتند قیمت نفت را پایین می‌آوریم و ایران را به زمین خواهیم زد.

به گزارش خبرنگار دولت ایلنا، حجت‌السلام والمسلمین حسن روحانی که در همایش «اجرای برجام فصلی نو در اقتصاد ایران» در سالن اجلاس سران در جمع فعالان اقتصادی سخن می‌گفت، با تبریک به مناسبت روز تولد امام یازدهم، اظهار داشت: زندگی امام یازدهم به ما می‌گوید حصر و در تحریم بودن یعنی چه.

وی با سلام و درود به امام یازدهم و پیامبر اکرم (ص) افزود: این امام همام در حصر سربازان بود و پس از وی فرزند وی راه را پیش پای مردمی گذاشت که همواره افتخارشان گشایش و فرج است.

رییس شورای عالی امنیت ملی خطاب به حاضران جلسه و فعالان جلسه اظهار داشت: شاید هم برای ما و هم برای شما، رسیدن به این روز آسان نبود. ما در موضوعی پیچیده فعالیت می‌کردیم که یک سر آن توطئه‌های استکبار است و سمت دیگر آن رقبای نااهل در منطقه و در قلب آن افراد افراطی که همواره تلاش می‌کردند در واشنگتن و نیویورک هرگر نگذارند این روز در تاریخ ثبت شود.

روحانی تصریح کرد: خیلی‌ها خواستند ۲۳ تیرماه ۹۴ نباشد، خیلی‌ها خواستند روز ۲۶ دیماه ۹۴ نباشد، خیلی می‌خواستند پایان مذاکرات موفقیت نباشد، با هواپیمای اختصاصی به ژنو و وین رفتند و گفتند قیمت نفت را پایین می‌آوریم و ایران را به زمین خواهیم زد.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: آنها به سازمان ملل رفتند و در مجمع عمومی حرف زدند و بمب را بر روی تابلو به نمایندگان ملل جهان نشان دادند و گفتند به ایران اعتماد نکنید.

روحانی با بیان اینکه خیلی‌ها تلاش می‌کردند که وسوسه شیطانی ناامیدی را در دل‌ها مستقر کنند، اظهار داشت: آنها گفتند مذاکره با دشمن؟ مذاکره با خصم؟ خیلی‌ها گفتند هر وقت مذاکره کردید کلاه بر سرمان رفته است و مذاکره ما را به جایی نمی‌رساند. برخی‌ها فلسفه بافتند و تاریخ را به استناد آوردند و گفتند پرهیز از رویارویی و جنگ با شیطان امکان‌پذیر است؟ و بیان کردند راهی جز جنگ و ویران کردن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مردم در ۲۴ خرداد ۹۲ به این افکار و سخنان مهر باطل زدند و گفتند ما خواهان تعامل سازنده با جهان هستیم، تصریح کرد: تردید نداشتید هرچه داریم و فردا خواهیم داشت، از آنِ یک ملت غیور متحد، صبور، در صحنه و در میدان داشته و داریم و خواهیم داشت.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه این ملت بزرگ و ملت غیور در همه صحنه‌ها توان خود را به کار گرفت و سختی‌ها را کشید، خاطرنشان کرد: در ‌‌نهایت این ملت به پیروزی رسید. این ملت این امید را در دل داشت و توسّلش به حضرت حق بود و می‌دانست ۲۳ تیر و ۲۶ دی وجود دارد.

روحانی با اشاره به سختی مذاکره با طرف مقابل ابراز داشت: وقتی با یک جمع اروپایی صحبت می‌کنید ظاهرش اتحادیه اروپایی است، ولی وقتی با دو، سه کشور حرف می‌زنید متوجه رقابت‌های داخلی آن‌ها می‌شوید. در سال‌های ۸۲ تا ۸۴ که مسئولیت مذاکرات را برعهده داشتم و با آقای ظریف با سه کشور اروپایی مذاکره می‌کردیم، میان آنها فاصله و رقابت وجود داشت.

وی افزود: ما در جلسه‌ای گفتیم که فلان کشور ریاست جلسه را برعهده دارد که سپس دو کشور دیگر به آن‌ها برخورد و گفتند ریاستی وجود ندارد و ما یکی هستیم. حالا آن سه کشور را با قدرت بزرگتری با آمریکا ضمیمه کنید و متوجه می‌شوید که چقدر تفاوت وجود دارد. حالا آن چهار کشور را با روسیه و چین جمع کنید که در مقابلشان یک کشور که از دید آنها در حال توسعه است قرار دارد. در حالی که آن شش کشور خود را قدرت‌های بزرگ سیاسی، نظامی، فنی و علمی و... می‌دانند و اینجاست که متوجه می‌شوید که چقدر سخت است با آن‌ها مذاکره کردن.

روحانی افزود: پشتوانه تحریم‌های گذشته قطعنامه سازمان ملل بود. آنها اداعا می‌کردند جامعه جهانی علیه شماست و در این کارزار و میان بحران جنگ و رقابت وقتی انتظار نداشتیم همسایه مسلمان به نام برادر پول خرج کردند تا مذاکرات به نتیجه نرسد. عده‌ای هم در داخل بذر ناامیدی را افشاندند.

رئیس جمهور تاکید کرد: کار بسیار سختی بود، اما آنجا که اراده این ملت هست لطف خدا هم خواهد بود. دست خدا در کنار تلاش و صبوری مردم قرار گرفت و قدم به قدم راه موفقیت را طی کردیم و به توافق موقت ژنو رسیدیم. الان کمتر دو سال پیش را به خاطر می‌آوریم. روزهایی که قرار بود تحریم‌های جدید علیه ما تحمیل شود. توافق اول جلوی تحریم‌های جدید را گرفت و برخی تحریم‌ها را برداشت و ۷۰۰ میلیون دلارهایی که در شرایط سخت آزاد شد راه را برای مذاکره قوی و منتهی به توافق نهایی باز کرد.

وی گفت: از توافق ژنو به بعد فراز و نشیب‌های زیادی داشتیم تا به تفاهم لوزان در ۱۳ فروردین رسیدیم و مردم به خوبی حس کردند مذاکرات در سرازیری توفیق قرار گرفته است و این روند تا ۲۳ تیر ادامه داشت. چقدر راه تا ۲۶ دی‌ماه برای اجرای توافق سخت بود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: وقتی خداوند خیری را می‌خواهد و اراده می‌کند، وسایل آن را نیز فراهم می‌کند. اگر رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای غیر از ظریف بود به اینجا نمی‌رسیدیم. با همه‌شناختی که من در طول بعد از انقلاب نسبت به دیپلمات‌های کشور دارم، بی‌شک قوی‌ترین فردی که فکر می‌کردم می‌تواند بار این مسئولیت را به مقصد برساند برای وزارت خارجه برگزیدم این یکی از توفیق‌های الهی بود.

روحانی با تشکر از رهبری گفت: تشکر می‌کنم؛ اولا به خاطر اعتماد ایشان به شخص وزیر امور خارجه و بعد برای اینکه پیشنهاد من را قبول کردند تا مذاکره با ۶ قدرت از دبیرخانه شورای امنیت به وزارت خارجه برود. اگر این اتفاق نمی‌افتاد، کار ما سخت بود. من به ایشان هم گفتم ما با این کار به دنیا پیام می‌دهیم که موضوع هسته‌ای ما امنیتی نیست، بلکه سیاسی است و این مسئله کمک کرد موفق شویم.

وی افزود: اینکه در طول مذاکرات ۳۰ ماه چه گذشت و چه فراز و نشیب‌هایی داشتیم بماند برای کتاب خاطرات در آینده، الان وقت این حرف‌ها نیست. در این مسیر خداوند ما را یاری کرد و برادری در کنار وزیر خارجه قرار داد که از لحاظ فنی سرآمد بود. انصافا آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی‌‌ -همان مردی که در خانه ملت عقده گشود و سخن‌ها گفت- از لحاظ فنی بسیار کمک کرد و اگر کمک و تلاش او نبود، کار سخت می‌شد.

روحانی گفت: در مسیر راه به جایی رسیدیم که یار سومی لازم بود، این بار آقای دهقان وزیر دفاع پا به میدان گذاشت و در پرونده PMD تلاش این سه بزرگوار ما را به جایی رساند که شورای حکام پرونده را مختومه اعلام کرد و همه مسائل باقی مانده گذشته را پایان یافته اعلام کرد و گفتند در طول ۱۲ سال، دلیل و مدرکی که ثابت کند ایران از مواد هسته‌ای برای سلاح اتمی استفاده کرده، به دست نیافتیم و دیگر به گذشته برنمی‌گردیم.

روحانی اضافه کرد: در تاریخ سازمان ملل هیچ کشوری به شورای امنیت و ذیل فصل هفتم و ماده ۴۱ و ۴۲ آن نرفته است ـ که البته ما در ماده ۴۱ و مرز ماده ۴۲ بودیم ـ که رژیمش را سرگون نکرده‌ باشند و جنگی را به او تحمیل نکرده باشد با این حال تنها گزینه استثنایی جمهوری‌اسلامی ایران است.

وی امروز را یک آغاز برای اقتصاد ایران دانست و ابراز داشت: امروز آغازی برای یک انسان بی‌گناه است که او را در زندان با غُل و زنجیر نگه داشته بودند. غل و زنجیر بر پای اقتصاد ایران افکنده بودند و این جوان در زندان محبوس شده بود، اما حالا در زندان باز شده است و زنجیر‌ها گسسته شده و این جوان بی‌گناه آزاد شده است.

رئیس شورای عالی اقتصاد ادامه داد: ۱۲ سال این غل و زنجیر بر دست‌ و پاهای اقتصاد ایران بوده است؛ این دست‌ها ورم کرده است؛ این پا‌ها تحرک نداشته است. ما حالا می‌خواهیم نه تنها این جوان حرکت کند و بدود بلکه از او می‌خواهیم به میدان رقابت با کشورهایی که زندان نبوده‌اند و غل و زنجیر نداشته‌اند و انواع مکمل‌ها را تجربه ‌کرده‌اند، بیاید.

روحانی با بیان اینکه اطمینان می‌دهم اگر همه ما به وظیفه‌مان عمل کنیم این زندان ویران شده و غل و زنجیر‌ها به چاه انداخته شده و این جوان غیور می‌تواند خیلی زود بدن خود را ترمیم کند، ‌ عنوان کرد: این جوان می‌تواند به صحنه بیاید و داور اجازه خواهد داد در صحنه رقابت حضور پیدا کند و به عنوان اقتصادی نوظهور در لیگ اقتصادهای بزرگ قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید کمک کند، ولی این ملت است که باید کاری بکند، یادآور شد: در مسئله هسته‌ای هم این ملت بود که کار کرد و لطف خدا بود که تحریم‌ها رفت. از تحریم تا توسعه راه طولانی است ولی این راه باید طی شود و این کار شدنی است.

رئیس‌جمهور با یادآوری اینکه در کشور ما بر روی یک چیز اتحاد وجود دارد و آن اینکه در شرایط امروز اقتصاد از مهم‌ترین اهداف ملی است، بیان کرد: اینکه رهبری مدام بر اقتصاد مقاومتی تاکید می‌کند و مجلس بر روی آن اصرار دارد و دولت ستاد ایجاد می‌کند، یعنی ما توجه کنیم زیرا اقتصاد استقلال، قدرت و اشتغال ایجاد می‌کند.

روحانی مشکل اصلی کنونی اقتصاد ایران را بیکاری، رکود و نبود رونق اقتصادی و برخی از مشکلات ساختاری دانست و تاکید کرد: من در نطق بودجه هم گفتم که ما باید چه کنیم. گفتم که ما در پنج سال آینده باید این اقتصاد در زندان بوده را احیا کنیم و البته وضعیت بانک‌هایمان را هم تشریح کردم که اینگونه است این تراژدی برای طلبکاران و بدهکاران وجود دارد. دولت خود سرلیست بدهکاران است و باید از بدهکاری خارج شود. دولت تا کی می‌خواهد از روی شرمساری به طلبکاران خود نگاه کند؟ دولت بد حساب باید دولت خوش‌حساب شود.

وی با بیان اینکه تمام تلاش من و دولت من بر این است که تا پایان دولت یازدهم مسئله بدهکاری و طلبکاری دولت با بخش‌خصوصی، پیمانکاران و بانک‌ها تسویه شود، گفت: این معضل باید از پیش‌ پا برداشته شود و پیش‌بینی‌های این کار در بودجه ۹۵ نیز دیده شده است.

رئیس دولت تدبیر و امید با یادآوری مشکلات فراوان کشور اظهار داشت: امروز گفته‌اند اداره‌ها از ساعت ۱۰ صبح آغاز به کار کند. معنای این حرف آن است که ما مشکل زیست‌محیطی داریم. با شعار که مشکلی حل نمی‌شود و با دعایِ بدون عمل هم مسئله حل نخواهد شد. تا صنعت ما درست نشود، سوخت ما استاندارد نشود، تا خودروهای فرسوده جمع نشود و وسایل گرم‌کننده قدیمی داخل خانه‌ها جمع نشود و ساختمان شهری ما براساس منطق نباشند هوای پاک به تهران ما، اصفهان ما، تبریز ما، اهواز ما، مشهد ما، اراک ما، کرج ما و... بر نمی‌گردد. کی این‌کار‌ها را باید بکند؟ همه با باید این کار‌ها را بکنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه تا روزی که اقتصاد در دست دولت قرار دارد مسائل اقتصادی کشور هم حل نخواهد شد، تصریح کرد: بخش بزرگی از اقتصاد هم اکنون در دست دولت است و هر روز هم فربه‌تر می‌شود. هر روز هم گفته می‌شود وزرای دلسوز سختشان است دل از بنگاه‌ها بکشند. تا زمانی که اقتصاد در دولت است و بنگاه‌های خصولتی (خصوصی-دولتی) وجود دارد و تا زمانی که بخش خصوصی رقابتی غیر رانتی نداشته باشیم، نمی‌توانیم مسائل اقتصادیمان را حل‌وفصل کنیم.

او با یادآوری اینکه امکانات داخلی برای تقاضا و رقابت به اندازه کافی نیست، خاطرنشان کرد: با امکانات داخلی نمی‌توانیم حرکت ایجاد کنیم و تقاضای داخلی کافی نیست. ما سال‌های سختی را پشت‌سر گذاشته‌ایم. در سال‌هایی که بیشترین درآمدهای ارزی در اواخر دهه ۸۰ بود، اما واردات زیاد شد ولی آن دوران اشتغال خالص ما صفر است.

رئیس جمهور با بیان اینکه کودکان ما در دوران جنگ به سختی کودکی خود را آغاز کردند، گفت: آن‌ها در دهه ۸۰ وارد فضای کار و فعالیت شدند. در آن زمان بیشترین درآمد ارزی را هم داشتیم و باید برای آن‌ها اشتغال درست می‌کردیم، اما چه شد؟ چرا نتوانستیم کاری کنیم؟ امروز یکی از بزرگترین معضلات ما بیکاری است.

او با تاکید بر اینکه راهی جز رونق اقتصادی برای حل مشکل بیکاری نمی‌شناسم، گفت: نیاز به رونق اقتصادی داریم. اینکه می‌گویند در برنامه پنج سال آتی رشد اقتصادی باید هر ساله ۸ درصد باشد، درست است، اما چنین مسئله‌ای با سرمایه داخلی امکان‌پذیر نیست.

روحانی گفت: شما کارآفرینان و دولت باید سرمایه جذب کنید. بخش خصوصی جاذبه شماست که باید سرمایه خارجی بیاورد. دولت هم به سهم خود باید کمک کند. باید بازار جدید پیدا کنیم و تکنولوژی بیاوریم. با تکنولوژی قدیمی نمی‌توان در بازار دنیا رقابت کرد. این کار بدون سرمایه امکان‌پذیر نیست. ما سرمایه خارجی به همراه تکنولوژی نو می‌خواهیم. با این کار می‌توانیم به رشد اقتصادی و اشتغال برسیم.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه پنج‌ساله پیش‌بینی کرده‌ایم در اموری مثل بهداشت و آموزش به جای تصدی‌گری خرید خدمت کنیم. معتقدیم مردم بهتر از ما می‌توانند مدارس درست کنند. برای صندلی‌های مدارس و تخت‌های بیمارستان باید به بخش خصوصی پول بدهیم، آن وقت رقابت درست می‌شود.

روحانی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید به میدان بیاید، گفت: دولت قدم به قدم باید از اقتصاد به نفع بخش غیردولتی عقب‌نشینی کند. اقتصاد تاکنون همیشه به سیاست خارجی یارانه داده است. این دولت می‌خواهد کاری کند سیاست خارجی به اقتصاد یارانه بدهد. امروز روزی است که این مسئله تحقق پیدا کرده است.

رئیس‌جمهور یادآور شد: امروز شرایط حمل و انتقالات مالی با دیروز متفاوت است. ما داشتیم به چند قرن پیش بر می‌گشتیم. برنامه ما این است که صادرات غیر نفتی خود را ۱۵ درصد افزایش دهیم و اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، تقاضا را هم تحریک کرده‌ایم و اگر سرمایه خارجی جذب کنیم، اشتغال درست کرده‌ایم. پروژه‌های عمرانی را می‌توان با قیمت مناسب به بخش خصوصی منتقل کرد. برجام آغاز یک حرکت اقتصادی در کشور ماست و روزی است که کار سیاست خارجی تا حدی سبک شده و کار سنگین کار آفرینان برای احیای جوانان آغاز شده و دولت در این مسیر حامی و در خدمت شماست.

کد خبر : ۳۳۸۲۹۳