خبرگزاری کار ایران

دبیر ستاد انتخابات در گفت‌وگو با ایلنا:

برگزاری انتخابات الکترونیک منوط به نظر شورای نگهبان است/فضای انتخابات را به طور مداوم رصد می‌کنیم/با تخلفات برخورد کردیم

دبیر ستاد انتخابات وزارت کشور گفت: اگر شورای نگهبان بپذیرد که انتخابات به صورت الکترونیک انجام شود در روند برگزاری انتخابات الکترونیک هیچ بحثی باقی نمی‌ماند.

علی پورعلی مطلق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به حذف موادی از قانون انتخابات توسط مجلس شورای اسلامی گفت: این مواد به لحاظ آسان‌سازی و روان‌سازی انتخابات الکترونیک آمده بود و روز گذشته از طرح خارج شد، اما نمی‌توان گفت با این اتفاق برگزاری انتخابات الکترونیک منتفی است.

وی افزود: تبصره ۷ ماده ۹ قانون انتخابات به وزارت کشور این اجازه را می‌دهد که بتوانیم از شیوه‌های نوین انتخابات از جمله انتخابات الکترونیک استفاده کنیم به گونه‌ای که در دوره نهم مجلس شورای اسلامی نیز در ۱۴ حوزه انتخابیه انتخابات الکترونیک انجام گرفت.

دبیر ستاد انتخابات وزارت کشور با بیان اینکه آنچه امروز مورد بحث است تفاهم نهایی میان شورای نگهبان و وزارت کشور است، گفت: اگر شورای نگهبان بپذیرد که انتخابات به صورت الکترونیک انجام شود در روند برگزاری انتخابات الکترونیک هیچ بحثی باقی نمی‌ماند و اگر جایی مشکلی باشد ما می‌توانیم آن را با آیین‌نامه اجرایی برطرف کنیم.

پورعلی مطلق خاطرنشان کرد: مطمئناً در مقطع زمانی مشخص شده وزارت کشور نرم‌افزار‌ها و سخت‌افزار‌ها را مورد بازنگری و در اختیار شورای نگهبان قرار می‌دهد و اگر شورای نگهبان پذیرفت انتخابات در حوزه‌های مورد توافق به صورت الکترونیک برگزار می‌شود. سخت‌افزار‌ها و نرم‌افزار‌ها در موعد مقرر به شورای نگهبان ارائه خواهد شد.

وی در مورد بررسی صلاحیت‌ها گفت: در حال حاضر هیا‌ت‌های نظارت استان‌ها در حال بررسی صلاحیت داوطلبانی هستند که از سوی هیات‌های اجرایی صلاحیت آن‌ها رد یا تایید شده است. ۲۶ دی ماه نتایج بررسی صلاحیت‌های هیات‌های نظارت اعلام می‌شود و پس از آن ۲۰ روز برای اعلام نهایی نتایج صلاحیت‌ها فرصت باقی است.

دبیر ستاد انتخابات وزارت کشور در مورد تخلفات انتخاباتی گفت: مطمئناً در حوزه‌های انتخابیه مجریان برگزاری انتخابات دائماً در حال رصد فضای انتخاباتی هستند و تاکنون نیز تخلفاتی مشاهده شده و با آن‌ها برخورد شده است.

کد خبر : ۳۳۷۷۸۶