خبرگزاری کار ایران

لاریجانی:

کشورهای منطقه مرتکب‌‌ اشتباه‌های صدام نشوند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: صدام پس از پایان جنگ در پی‌‌ همان روحیه سلطه‌گری به کویت نیز حمله کرد و امروز هم کشورهای دیگر اگر همین تصور را داشته باشند مرتکب‌‌ همان اشتباه‌های صدام می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی لاریجانی در حاشیه دیدار با مدیران و پیشکسوتان جهاد و مقاومت دفاع مقدس که عصر امروز برگزار شد، اظهار داشت: دفاع‌مقدس یک موضوع عام برای مردم و مسلمانان است و مسئولان باید در این سطح اهتمام کنند و امیدواریم تلاش‌ها در این راستا به ثمر بنشیند.

او با بیان اینکه دفاع‌مقدس برای نسل آینده راه روشنی ترسیم می‌کند، ‌ خاطر نشان کرد: باید به دفاع مقدس نگاهی چند وجهی داشت چرا که موضوعی مهم است و ابعاد مختلفی دارد و باید به همه وجوه آن توجه کنیم و در نظر داشته باشیم که تاریخ دفاع مقدس میراثی گرانقدر برای ملت ایران است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در هشت سال دفاع مقدس و جنگی که صدام پرچمدار آن بود شاهد یک جنگ جهانی بودیم چرا که در جنگ تحمیلی همچون جنگ‌های جهانی چندین کشور در مقابل ایران قرار داشتند.

او ادامه داد: برخی کشور‌ها در جنگ تحمیلی ساکت بودند و یا پشتیبانی اندکی از ایران می‌کردند و اگر جنگ تحمیلی در اشل جنگ جهانی ترسیم کنیم به اهمیت کار ملت ایران در دفاع مقدس پی می‌بریم.

لاریجانی خاطر نشان کرد: در جنگ تحمیلی کشورهای مختلف به صدام کمک اطلاعاتی می‌کردند و تا اواخر جنگ بسیاری از کشور‌ها امکانات نظامی به صدام می‌دادند و حتی برخی از کشور‌ها برای اولین بار به صدام هواپیما اجاره دادند و دراین میان آلمان‌ها سلاح‌های شیمیایی به عراق دادند و همچنین برخی کشورهای مهم اسلامی به ارتش صدام نیروی نظامی می‌دادند.

رئیس مجلس با اشاره به یکی از سفرهای گذشته به عربستان سعودی اعلام کرد: درجریان آن سفر از یکی از مسئولان ارشد دولت سعودی پرسیدم که چرا به صدام در جنگ علیه ما کمک کردید و این مقام مسئول پاسخ داد که ما اشتباه کردیم و تنها ۴۰ میلیارددلار در این جنگ به صدام کمک کردیم.

لاریجانی اضافه کرد: صدام بیشتر سلاح‌های خود را از کشور شوروی سابق تامین می‌کرد اما باید دید که چه عواملی باعث شد این صحنه بوجود بیاید و چه عواملی باعث گردید که صدام دچار اشتباه شود.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: ملت ایران در مقابل هیچ تجاوزی کوتاه نمی‌آید و اینکه حتی پس از جنگ نیز هیچ کشوری جرات تجاوز به ایران را ندارد نتیجه مقاومت ملت ایران است.

او با اشاره به عوامل و دلایل حمله عراق به ایران یادآور شد: آن‌ها تصور می‌کردند نیروی‌های مسلح ما آشفته هستند و حتی سپاه پاسداران در آن زمان کاملا شکل نگرفته بود و تنها در درگیری‌های داخلی فعال بود و نیرویی در جنگ‌های کلاسیک نداشت بنابراین تقویت بنیه دفاعی کشور امروز هم از اهمیت بسزایی برخوردار است و اگر کشوری دارای آرمان‌های بلند باشد اما از بنیه دفاعی بازدارنده برخوردار نباشد، کشورهای دیگر دچار توهم می‌شوند که می‌توانند به این کشور حمله کنند.

او ادامه داد: یکی دیگر از دلایل ترغیب شدن عراق به حمله به کشورمان این بود که در داخل کشور آشفتگی سیاسی وجود داشت و آقای بنی‌صدر رئیس‌جمهور با توجه به اینکه از امکانات سیاسی بسیاری برخوردار بود دائما در داخل کشور مسئله‌سازی می‌کرد و با سران حزب جمهوری اسلامی و قوه قضاییه درگیر بود ضمن آنکه در آن زمان شرایط بین‌المللی به گونه‌ای بود که زمینه را برای حمله عراق به ایران فراهم می‌کرد چرا که رژیم صدام به دنبال گستردگی قدرت خود و تسلط بر همه کشور‌ها بود و در مقابل ملت ایران شکست خورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: صدام پس از پایان جنگ در پی‌‌ همان روحیه سلطه‌گری به کویت نیز حمله کرد و امروز هم کشورهای دیگر اگر همین تصور را داشته باشند مرتکب‌‌ همان اشتباه‌های صدام می‌شوند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به بیداری اسلامی گفت: بیداری اسلامی برخی کشورها را دچار اشتباه محاسباتی کرد و تصور کردند که می‌توانند با پول و نظامی‌گری این حرکت را متوقف کنند که حمله سعودی‌ها به بحرین و یمن نمونه بارز آن است و خوشبختانه آنها نتوانستند به مقاصد خود دست پیدا کنند.

لاریجانی تصریح کرد: وجه دیگر دفاع مقدس روحیه همبستگی در میان آحاد ملت بود و نکته حائز اهمیت این است که این همبستگی صرفاً عاطفی نبود بلکه ناشی از یک وجدان دینی بود بنابراین سهم جهاد و شهادت بر دل جوانان نشست.

وی اضافه کرد: چندی پیش غربی‌ها تحلیل‌های متفاوتی را درباره جنگ ارائه می‌دادند و در مورد ایران می‌گفتند که جمهوری اسلامی دارای نیروهای آب‌دیده است و از جنگ نمی‌هراسد و باید توجه کنیم که این قدرت بسیار مهم است و یک میراث بسیار بزرگ است.

لاریجانی در پایان اعلام کرد: ایران در آن زمان در یک تحریم بزرگ تسلیحاتی قرارداشت و غیر از دو الی سه کشور، بقیه کشورها مقابل ما بودند و ما مجبور بودیم که تمرکزمان را به داخل کشور بیاوریم و در آن زمان بخش‌های مختلف به کمک بنیه دفاعی ما آمدند و حتی کارخانجات ایران‌خودرو نیز سلاح تولید می‌کرد.

کد خبر : ۳۳۷۳۱۷