خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در دیدار سفیرعمان:

برخی اقدامات در منطقه به ضرر مسلمانان و به سود صهیونیست‌هاست

رئیس مجلس شورای اسلامی٬ گفت: در شرایط کنونی اقداماتی در منطقه صورت می‌گیرد٬ که به ضرر امت اسلامی و به سود صهیونیست‌ها است و مسئله تروریسم در منطقه یک معضل بزرگ است.

به گزارش ایلنا، سعود بن احمد البروانی سفیر عمان در ایران٬ صبح امروز (دوشنبه ۱۴ دی ماه) با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

لاریجانی در این دیدار با اشاره به سابقه تاریخی و دیرینه جمهوری اسلامی ایران و عمان٬ گفت: سطح روابط دو کشور در سال‌های متمادی بسیار مثبت و گسترده بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: خوشبختانه کشور عمان تحت مدیریت سلطان قابوس، مشی عاقلانه‌ای را درباره مسائل مختلف داشته و روابط دو کشور در حوادث مختلف هم به خوبی پیش رفته و امروز این تعاملات پایه اطمینان بخشی برای آینده منطقه ایجاد کرده است.

وی بر لزوم گسترش روابط اقتصادی دو کشور ایران و عمان تأکید کرد و گفت: اخیرا خوشبختانه سطح روابط اقتصادی دو کشور گسترش چشمگیری داشته است.

لاریجانی با ابراز نگرانی نسبت به مسائل و تحولات منطقه‌ای٬ افزود: متأسفانه در شرایط کنونی اقداماتی در منطقه صورت می‌گیرد٬ که به ضرر امت اسلامی و به سود صهیونیست‌ها است و مسئله تروریسم در منطقه یک معضل بزرگ است.

رئیس قوه مقننه با اشاره به حمله عربستان به مردم یمن٬ گفت: دولت سعودی به این مسئله توجه ندارند که حمله به یمن موجب گسترش تروریسم در این کشور می‌شود٬ از طرف دیگر اخیرا عربستان شیخ نمر عالم برجسته دینی و برخی دیگر از افراد را اعدام کردند٬ که این موضوع اثر نامطلوبی را در میان مسلمانان گذاشته و در ایران نیز باعث تأسف و ناراحتی مردم شد.

لاریجانی گفت: قطعا اعدام یک عالم دینی برای خود عربستان نیز خوب نیست و این اقدام هیچ توجیهی ندارد.

وی ادامه داد: البته با اقدامات خودسرانه چند روز گذشته که در مقابل سفارت عربستان رخ داد٬ مخالف بوده و پیگیر آن هستیم.

لاریجانی افزود: از طرف دیگر اقدام امروز دولت سعودی در قطع روابط با ایران٬ کار و سیاست اشتباهی است٬ زیرا شاید یک عده دست به کاری بزنند٬ اما این مسئله دلیل مناسبی برای قطع روابط نیست٬ به طوری که در چند سال اخیر در کشورهای اروپایی چندین بار به سفارت ایران حمله کردند٬ اما ما هیج اقدامی برای قطع روابط نکردیم.

در این دیدار همچنین سعود بن احمد البروانی سفیر عمان در ایران٬ روابط دو کشور ایران و عمان را بسیار گسترده٬ دوستانه و دیرینه خواند و گفت: روابط دو کشور از گذشته در مسائل سیاسی و اقتصادی بسیار مثبت بوده و امیدوارم همانند مناسبات سیاسی٬ مسائل اقتصادی دو کشور نیز گسترش بیشتری پیدا کند.

وی روابط اقتصادی دو کشور ایران و عمان در یک سال اخیر را مثبت ارزیابی کرد و افزود: در چند وقت اخیر فعالیت هیأت‌های اقتصادی و اتاق‌های بازرگانی دو کشور بیشتر شده و حتی دو نمایشگاه تولیدات ایرانی در آینده در عمان برگزار می‌شود.

سفیر عمان در ایران٬ با اشاره به وضعیت کشورهای منطقه از جمله سوریه٬ یمن و عراق٬ تصریح کرد: در شرایط کنونی به جای تشدید بحران‌ها٬ نیازمند آرامش در منطقه هستیم.

وی با اشاره به اقدام عربستان سعودی در قطع رابطه با جمهوری اسلامی ایران٬ گفت: به طور حتم این اقدام هر علتی هم که داشته باشد٬ به دور از حکمت بوده و روش نادرستی است.

البروانی افزود: به نظر من عربستان با اقدام اخیر خود به‌دنبال فشار بر ایران و تحت الشعاع قرار دادن توافق هسته‌ای است.

کد خبر : ۳۳۵۴۱۹