خبرگزاری کار ایران

آخرین آمار ثبت‌نام‌ها تا ساعت ۱۴:۴۵

۱۰۲۸۶ نفر در انتخابات مجلس نام نویسی کردند/ کاندیداتوری ۶۱۸ نماینده ادوار

سخنگو و قائم مقام وزارت کشور گفت: استعلام از مراجع چهارگانه به شکل متمرکز از سوی وزارت کشور انجام می‌شود وزارت کشور است که پاسخ استعلام‌ها را به هیات‌های اجرایی اعلام می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسینعلی امیری با حضور در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات عنوان کرد:  هفته وحدت را به همه مسلمان جهان و ولادت حضرت مسیح را به همه موحدان تبریک می‌گویم تقارن امروز را با این ایام مبارک را به فال نیک می‌گیریم امروز آخرین روز از مهلت ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی است از همه دست اندرکاران امر انتخابات در سراسر کشور و اعضای هیات‌های نظارت و اصحاب رسانه که از ۲۶ آذر تا امروز شبانه روز با احساس مسئولیت و با جدیت امور مربوط به انتخابات را اطلاع رسانی کردند و پیام‌های زیبایی را به دنیا منعکس کردند، تشکر می‌کنم.

وی افزود: کماکان کار ثبت‌نام از داوطلبان مجلس شورای اسلامی را در ۲۰۷ حوزه اصلی و ستاد انتخابات وزارت کشور انجام می‌دهیم و در سراسر کشور همکارانم به این کار مشغول هستند.

امیری گفت: تا دقایقی پیش تعداد کل ثبت نام کنندگان انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور ۱۰۲۸۶ نفر است که از این میان ۶۱۸ نفر بنا بر آنچه خودشان اظهار کردند دارای سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی هستند.

وی ادامه داد: بر اساس تکلیفی که قانون اساسی برای اقلیت‌های دینی به رسمیت شناخته ۲۱ نفر از اقلیت‌های دینی برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی اعلام آمادگی کردند و نام آن‌ها برای انتخابات به ثبت رسیده است.

سخنگوی وزارت کشور تاکید کرد: از ۹ دوره مجلس می‌بینیم در دوره اول ۳۶۹۴ نفر برای نمایندگی مجلس ثبت نام کردند در دوره‌های مختلف آمار سیر صعودی و نزولی گرفته تا نهایتا در دوره هفتم انتخابات مجلس ۸۱۷۲ نفر برای نمایندگی مجلس ثبت نام کردند در دوره انتخابات مجلس این عدد به ۷۶۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است و در دوره نهم انتخابات مجلس داوطلبان بر اساس آمار موجود ۵۲۸۳ نفر بودند. اما در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی تا دقایقی پیش شاهد ثبت نام ۱۰۲۸۶ نفر هستیم.

وی گفت: این در حالی است که فعلا تا پایان زمان ثبت نام مهلت باقی است و آمار افزایش پیدا خواهد کرد خواهش من این است ثبت نام را به ساعت‌های پایانی موکول نکنند. لزوما ستاد انتخابات وزارت کشور را انتخاب نکنند چراکه معطلی نسبت به دیگر حوزه‌ها در وزارت کشور بیشتر است. ساکنان تهران سعی کنند به فرمانداری مراجعه کنند.

قائم مقام وزیر کشور یادآور شد: بعد از این راجع به دو انتخابات فرایند ادامه مسیر آغاز می‌شود بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات خبرگان توسط شورای نگهبان صورت می‌گیرد و به مدت سی روز از ۶ دی ماه تا ۵ بهمن ماه خواهد بود بعد از آن اعلام نظر شورای نگهبان به داوطلبان را داریم؛ افرادی که اعتراض داشته باشند می‌توانند تا ۱۰ بهمن تقاضای رسیدگی مجدد کنند  و اعتراض آن‌ها از ۱۱ تا ۲۰ بهمن رسیدگی می‌شود و ۲۱ بهمن ماه اسامی کلی داوطلبان برای نمایندگی خبرگان اعلام می‌شود.

وی گفت: مدت تبلیغات برای داوطلبان خبرگان رهبری ۱۴ روز است و این ۱۴ روز از ۲۲ بهمن ماه تا ۵ اسفند ماه خواهد بود. در ۶ اسفند ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی را داریم و اخذ رای از واجدان شرایط در ۷ اسفند ماه صورت می‌گیرد.

امیری عنوان کرد: در مورد انتخابات مجلس فرآیند قدری متفاوت است از بعد از ساعت ۱۲ امشب پرونده و سوابق داوطلبان انتخابات مجلس به هیات‌های اجرایی ارسال خواهد شد آن‌ها هم ۵ روز فرصت دارند تا از مراجع چهارگانه استعلام‌های لازم را انجام دهند، در این میان هیات های اجرایی حق تحقیقات محلی را هم دارند.

وی گفت: بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات‌های اجرایی از ۵ دی ماه تا ۱۴ دی ماه انجام خواهد شد در ۱۵ دی ماه اسامی کسانیکه توسط هیات‌های اجرایی صلاحیتشان احراز نشده به فرمانداری‌ها اعلام می‌شود و داوطلبان می‌توانند شکایت خود را به هیات‌های نظارت اعلام کنند رسیدگی به این شکایت‌ها تا ۲۶ دی ماه ادامه پیدا می‌کند از ۲۷ دی ماه تا بهمن ماه ۱۶ مهلت دریافت شکایت از افرادی است که حائز شرایط نشده‌اند.

امیری خاطرنشان کرد: از ۱۷ تا ۱۹ بهمن ماه مهلت دریافت شکایت داوطلبانی است که در مراحل اولیه تایید شده‌اند اما از سوی شورای نگهبان تایید نشدند و شورای نگهبان ۷ روز مهلت قانونی برای رسیدگی مهلت دارد. اعلام قطعی اسامی نامزد‌ها به وزارت کشور‌ها ۲۸ بهمن ماه صورت می‌گیرد و آگهی اسامی نامزدهای نهایی منتشر می‌شود.

وی افزود: تبلیغات انتخاباتی نامزد‌ها به مدت یک هفته از ۲۹ بهمن تا ۵ اسفند خواهد بود ممنوعیت تبلیغات از ۶ اسفند آغاز می‌شود و همزمان در ۷ اسفند کار اخذ رای از افراد واجد شرایط در هر دو انتخابات انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه استعلام از مراجع چهارگانه به شکل متمرکز از سوی وزارت کشور انجام می‌شود، گفت: وزارت کشور است که پاسخ استعلام‌ها را به هیات‌های اجرایی اعلام می‌کند به همت همکارانم در قسمت رایانه ثبت نام از طریق سیستم صورت می‌گیرد و اطلاعات و سوابق هم از این طریق در اختیار مراجع چهارگانه قرار می‌گیرد.

وی گفت: همکاری از سوی همه کسانی که در انتخابات وظیفه‌ای دارند بسیار خوب است از شورای نگهبان و هیات‌های نظارت و اصحاب رسانه و دیگر دستگاه‌ها که در انتخابات وزارت کشور را یاری می‌کنند، تقدیر می‌کنیم. امیدواریم این همدلی در کلیه امور کشور بویژه انتخابات تا روز تشکیل مجلس جدید در ۷ خرداد ۹۵ ادامه پیدا کند.

قائم مقام وزیر کشور یادآور شد: از شخصیت‌های سیاسی، مراجع دینی و گروه‌های مرجع و جریان‌های سیاسی کشور که تا این مرحله ضمن ابراز حضور اظهارنظرهایی داشتند، تقدیر می‌کنیم امیدواریم با همین بلوغ سیاسی در بقیه مراحل انتخابات دارای آرامش کامل باشیم.

وی با تاکید بر اینکه کلیدواژه انتخابات قانون است، گفت:  دوستان قانون را تنها مرجع خود قرار دهند نامزد‌ها و طرفداران تا مراحل آخر مقید به اخلاق انتخاباتی باشند. با شرایطی که در اطراف منطقه داریم حفظ ثبات و آرامشی که حاکم است، ضروری است با توجه به شرایط منطقه همواره آنچه مورد معیار قرار می‌گیرد مصالح امنیت و وحدت ملی است.

امیری تاکید کرد: مهلت ثبت نام در استان‌ها تا ساعت ۳۰: ۱۶ است و اگر لازم به تمدید باشد به تشخیص استانداران و به تایید وزیر این کار انجام می‌گیرد در وزارت کشور هم تا پایان امروز کار ثبت نام انجام می‌شود کسانی که تا قبل از پایان وقت اسناد خود را داده باشند کار ثبت نام نهایی آن‌ها انجام می‌شود و سیستم از ۱۲ شب به صورت خودکار تعطیل می‌شود و امکان ثبت نام منتفی است.

وی در مورد دلیل بیشتر بودن زمان انتخابات خبرگان نسبت به انتخابت مجلس شورای اسلامی گفت: شاید این مساله به این خاطر باشد که انخابات خبرگان استانی است اما برای مجلس شورای اسلامی انتخابات به شکل شهرستانی است.

امیری در مورد رایزنی با شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات الکترونیک گفت: قرار‌های قبلی به قوت خود باقی است شورای نگهبان امنیت نرم افزاری  را یادآوری کرده است که هم اکنون در دو آزمایشگاه مهم که کار راست آزمایی امنیت نرم افزار را انجام می‌دهد، در حال آزمایش است و با نهایی شدن تحویل داده می‌شود. راجع به نقاط برگزاری انتخابات الکترونیک هنوز به جمع بندی نرسیدیم انتخابات الکترونیک در دوره قبل در ۱۴ نقطه مورد استفاده قرار گرفته و این توسعه کار قبلی است.

وی در تشریح دلیل مراجعه بیشتر داوطلبان برای ثبت نام در انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم گفت: مردم ما فرهیخته هستند معمولا به درخواست‌های مسئولان توجه دارند رهبری بر حماسه سیاسی تاکید کردند و رئیس جمهور هم گفت هر کسی در خود این توان را می‌بیند برای مجلس شورای اسلامی به صحنه بیاید این رشد در پاسخ به درخواستی است که مسئولان کشور داشتند.

کد خبر : ۳۳۲۹۴۵