خبرگزاری کار ایران

سیدهادی خامنه‌ای:

اصلاحات وسیله‌ای برای تحقق عدالت و آزادی است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب اصلاحات را وسیله‌ای برای تحقق اخلاق‌، عدالت، آزادی توسعه همه‌جانبه توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای که همایش هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان سراسر کشور با عنوان «خانه‌ای برای ملت» که از سوی مجمع خط امام  در کانون توحید برگزار شده بود٬ سخن می‌گفت٬ اظهار داشت: برخی معتقدند با براندازی به هدف می‌رسند، اما اصلاح‌طلبان معتقدند از طریق فعالیت اصلاحاتی مستمر می‌توانند به اهداف انقلاب دست یابند.

وی با تأکید بر اینکه ممیزی‌ها در این انتخابات باید متفاوت شود٬ اظهار داشت: اصلاحات برای ما یک هدف نیست، بلکه یک وسیله است؛ وسیله‌ای برای تحقق اخلاق‌، عدالت، آزادی و توسعه همه جانبه است.

خامنه‌ای با ابراز امیدواری در خصوص تاثیرگذاری این نشست در به سرانجام رسیدن هر چه بهتر انتخابات اسفندماه با رویکرد اصلاح‌طلبانه گفت: ما به عنوان مجمع نیروهای خط امام و هم به عنوان یک جریان اصلاح‌طلب در کنار دیگر جریان‌ها به دنبال پیشنهاد گفتمان جدیدی تحت عنوان اخلاق، عدالت و آزادی هستیم.

او ادامه داد: نکته مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که هیچ‌کدام از این مفاهیم قربانی دیگر مفاهیم نشود٬ چرا که تحقق توامان هر سه مفهوم اخلاق‌، عدالت و آزادی هدف ماست.

دبیر کل مجمع نیروهای خط امام خاطرنشان کرد: تحقق عدالت زمینه‌ساز ائتلای اخلاق و بسط آزادی در جامعه است بسیاری از بی‌اخلاقی‌های موجود در جامعه ریشه در مناسبات ناعادلانه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارد و ضعف یا سقوط اخلاق در جامعه نیز تداوم بخش وضعیت ناعادلانه خواهد بود و ما با یک چرخه معیوب مواجه می‌شویم که به گونه‌ای بی‌عدالتی مروج بی‌اخلاقی؛ و بی‌اخلاقی زیربنای بی‌عدالتی می‌شود.

خامنه‌ای اضافه کرد: ویژگی جامعه دینی این است که تحقق جامعه آزاد، عادلانه و اخلاقی به عنوان یک هدف واحد و هم زمان مورد تاکید قرار بگیرد. همه شاهد بودیم که چگونه عده‌ای در دولت گذشته با زیرپاگذاشتن بدیهی‌ترین اصول اخلاقی، عدالت را به خیال خود تحقق ساختند و دست غارتگران را از بیت‌المال کوتاه کردند٬ اما نتیجه این شد که هم اخلاق قربانی شد و هم بزرگترین مفاسد اقتصادی در تاریخ کشور واقع شد و عملا به اثبات رسید که با بی‌اخلاقی نه تنها نمی‌توان به عدالت دست‌ یافت که چه بسا رویه‌هایی از این دست گسترش بی‌عدالتی را افزایش خواهد داد.

خامنه‌ای با تاکید براینکه اسلام از شیوه‌های ماتریالیستی که بر توجیه هدف به نفع وسیله انگشت می‌گذارند مبراست٬ گفت: اصلاحات یک هدف نیست بلکه یک وسیله است که به دنبال تحقق اهدافی همچون اخلاق و عدالت و در نتیجه آزادی است. اصلاح‌طلبان اعتقاد دارند از مفاهیمی مانند اخلاق، عدالت و آزادی و از طریق فعالیت‌های اصلاحاتی مستمر عمل کنند و به اهداف خود برسند.

او اضافه کرد: این هدف دست‌یافتن به اهداف انقلاب اسلامی جز از رهگذر جامعه مبتنی بر سه پایه اخلاق، عدالت و آزادی میسر نمی‌شود و حضرت امام(ره) نیز بار‌ها بر این مسائل تاکید کردند.

دبیر کل مجمع نیروهای خط امام یادآور شد: شعارهای انقلاب اسلامی در غایت مفهوم عزت و کرامت انسانی را مد نظر دارند که این مورد در شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی نیز متجلی است٬ بنابراین فرقی نمی‌کند کرامت ملت چه از طریق استیلای خارجی تهدید شود و چه از طریق استبداد و سلب آزادی‌های مشروع و چه از طریق خدشه به ارزش‌های اسلامی. هنر آن است که سه گانه استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی در کنار سه‌گانه اخلاق، آزادی و عدالت به یک میزان مورد توجه قرار بگیرد.

خامنه‌ای با تاکید براینکه هیچ کسی حق بیش از دیگران ندارد و همه از یک رای برخوردارند٬ خاطرنشان کرد: در تمام مناسبات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی از جمله در انتخابات آینده باید عدالت رعایت شود هنگامی که رهبری بر روی حق‌الناس بودن رای مردم تاکید می‌کند باید این مسئله را جدی بگیریم هنگامی که ایشان تاکید می‌کنند همه کسانی که این سرزمین را دوست دارند باید در انتخابات شرکت کنند و طبیعتا آمدن پای صندوق ملازم با این است که خواسته‌های آن‌ها و افراد مورد نظرشان مورد توجه قرار بگیرند و امکان ورود در عرصه را داشته باشند.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با توصیه به برگزارکنندگان انتخابات در خصوص لزوم توجه ویژه به توصیه‌های رهبری یادآور شد: در این مسئله اخلاق پل زیربنایی است٬ این درحالی است که پیامبر اسلام (ص) در قرآن بر اجرای قسط الهی تاکید کرده و نمی‌گوید ما قصد برقراری عدالت را داریم بلکه می‌گوید این مردم خود هستند که باید عدالت را برقرار کنند.

ادامه دارد....

کد خبر : ۳۳۲۷۷۹