خبرگزاری کار ایران

رییس دیوان عدالت اداری:

هوشیار باشیم که سخن دشمن در داخل کشور از زبان چه کسانی شنیده می‌شود

رییس دیوان عدالت اداری با تذکر نسبت به برخی موضع‌گیری‌های سیاسی در آستانه انتخابات گفت: امروز هر گونه سخنی به بهانه مسایل مختلف سیاسی و انتخابات که موجب تضعیف جایگاه ولایت فقیه شود، خیانت به اسلام، قرآن و کشور خواهد بود.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در جلسه هیات عمومی دیوان با تبریک فرا رسیدن ایام ولادت حضرت نبی‌اکرم(ص) و هفته وحدت، مباحثی را درباره جایگاه بلند ولایت فقیه مطرح و اظهار کرد: طرح اختلافات سیاسی و بیان دیدگاه‌های مختلف هیچ اشکالی ندارد و اشخاص می‌توانند، دیدگاه‌های خود را تبیین و اظهار کنند، کما اینکه مردم نیز در انتخاب خود چه در مجلس خبرگان رهبری و چه مجلس شورای اسلامی آزادند و می‌توانند با توجه به‌شناختی که دارند، کسانی را که می‌خواهند، انتخاب کنند.

رییس دیوان عدالت اداری ادامه داد: اما در این شرایطی که از جوانب مختلف مورد هجمه و تهاجم دشمن هستیم، بیان مسایل اختلاف‌انگیز و مطالبی که در جامعه شکاف ایجاد کند، قطعا خدمت به نظام و کشور نخواهد بود.

وی تاکید کرد: امیدواریم که همه ما به‌ویژه در این ایام که هفته وحدت میان شیعه و سنی و مذاهب مختلف نام گرفته است، شاهد وحدت، یکدلی و یکرنگی باشیم و سیاسیون هم به ارزش‌های نظام و کشور احترام بگذارند.

رییس دیوان عدالت اداری افزود: رصد رسانه‌های دشمن نشان می‌دهد که آنان به دنبال ایجاد اختلاف هستند و ما باید هوشیار باشیم که سخن آنان را در درون از چه کسانی می‌شنویم. بی‌شک آنهایی که بازگوکننده سخن اجانب و بلندگوی استکبار و صهیونیست هستند، در شمار دلسوزان نظام و اسلام نیستند.

منتظری با اشاره به جایگاه امامت و ولایت بر اساس آموزه‌های قرآنی و سخنان رسول گرامی اسلام (ص) و ائمه هدی (ع) گفت: آنچه درباره جایگاه امام در آیات شریفه قرآن و کلام نبی مکرم اسلام (ص) و همچنین روایات ائمه معصومین(ع) تبیین‌شده، به گونه‌ای است که حجت را حتی بر غیرمسلمانان منصف که پیرو مکتب امامت و ولایت نیستند تمام کرده است، تا چه رسد به آنانکه خود را جزء پیروان این مکتب می‌دانند.

منتظری با اشاره به روایتی از امام رضا (ع) گفت: در ارتباط با جایگاه امامت، حضرت علی‌بن موسی‌الرضا (ع) می‌فرمایند، «جایگاه امام، زمام دین است، امام موجب نظام برای مسلمانان و برای دنیا موجب صلاح و عزت است. امام اساس و بینان اسلام و شاخه برازنده و بلند مرتبه است».

او با اشاره به اینکه امام در عصر حاضر از انظار غایب است و به دستور امامان معصوم(ع) تکالیف شیعیان در زمان غیبت نیز مشخص است، گفت: آنان فرموده‌اند که مردم باید در وقایع و مسایل روز و پیش‌آمد‌ها، به کسانی که واجد ویژگی‌های خاصی هستند یعنی آنان‌که قول و کلام ائمه معصوم(ع) را روایت می‌کنند مراجعه کنند که این شرایط ولی فقیه و کسی است که زمام و هدایت امور کشور را بر عهده دارد.

رییس دیوان عدالت اداری افزود: البته در تمشیت امور اجتماعی وظایف اجرایی بر عهده دولت و دستگاه اجرایی، مسایل قضایی بر دوش قوه قضاییه و تدبیر امور و قانونگذاری نیز به قوه مقننه واگذار شده است، اما لازم است که این مجموعه نیز در مسیر صحیح هدایت شود.

منتظری به تبیین تفاوت‌های فقیه مبسوط‌الید و غیر مبسوط‌الید پرداخت و گفت: زمانی که بسط ید نباشد مانند شرایط قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی است که فقیه جامع‌الشرایط، مبسوط‌الید نبود و مردم صرفا برای تکالیف شخصی و امور معاملی به مرجع تقلیدشان مراجعه می‌کردند، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای فقیه بسط ید حاصل شد. این بسط ید به این معنی است که هدایت و مدیریت نظام در اختیار یک فقیه جامع‌الشرایط است و مادام که شرایط مندرج در موازین شرعی، روایات و قانون اساسی را داشته باشد، همه مکلفند از او تبعیت کنند.

او ادامه داد: تبعیت از ولی فقیه در زمان پر برکت حضرت امام رضوان‌الله علیه خیر و برکات فراوانی را برای کشورمان داشته است به نحوی که کشور را از منجلاب فساد و از دست استعمار و یوغ استکبار نجات داد و برای مردم و کشور استقلال و آزادی را به ارمغان آورد.

رییس دیوان عدالت اداری تاکید کرد: البته این خود مردم بودند که با هدایت امام رضوان‌الله علیه به این قله‌های ارزشمند دست یافتند.

منتظری گفت: پس از امام خمینی (ره) نیز مقام معظم رهبری قریب به ربع قرن (بیش از ۲۳ سال) سکاندار نظام و کشور در مواقع بسیار حساس بوده‌اند و با تدبیر و حکمت خود کشور را از گرداب‌ها نجات داده‌اند.

او اضافه کرد: اگر نبود جایگاه مستحکم ولایت فقیه و پشتیبانی همه‌جانبه مردم، هریک از حوادثی که برای ملت و کشور پیش آمد، می‌توانست کشور را به ورطه سقوط برساند؛ بنابراین قدر این نعمت را باید دانست و اینگونه نباشد که به‌بهانه‌های مختلف جایگاه آن را تضعیف کنیم.

رییس دیوان عدالت اداری در بخش دیگری از اظهاراتش با توجه به عملکرد شعب بدوی و تجدیدنظر دیوان عدالت اداری گفت: با پیگیری و رصد آمار شعب مختلف دیوان، وظیفه خود می‌دانم از عملکرد و تلاش همه قضات و همکارانی که در شعب بدوی و تجدید نظر مشغول خدمت به هم‌وطنان عزیز و مردم هستند، تقدیر و تشکر کنم.

منتظری ادامه داد: با توجه به اشراف نسبی و اطلاعاتی که از مجموعه دستگاه قضایی دارم، تاکید می‌کنم که عملکرد قضات محترم شاغل در دیوان عدالت اداری نسبت به مجموعه عملکرد سایر بخش‌های در دستگاه قضایی در شعب و دادگاه‌های مختلف، انصافا از شاخص خوبی برخوردار است که بدین‌ وسیله وظیفه خود می‌دانم، این موضوع را یادآوری کنم.

او با تاکید بر اینکه لازم است، تلاش کنیم تا ورودی‌ها به هر نحو ممکن کاهش یابد، تصریح کرد: ضروری است قضات محترم در کنار رسیدگی‌ها در شعب با توجه به اشرافی که نسبت به پرونده‌ها و موضوعات آن می‌یابند، نتایج، دستاورد‌ها و تجربه‌های خود را نیز یادداشت و منتقل کنند تا با پیگیری آن بتوان نسبت به کاهش ورودی‌ها اقدام کرد. به عبارت دیگر، اعلام موضوع‌های به دستگاه‌هایی که شکایت از آن‌ها بسیار است به همراه پیشنهاد بهبودبخشی در این موراد می‌تواند کمک موثری برای کاهش ورودی‌ها باشد.

کد خبر : ۳۳۲۳۸۲