خبرگزاری کار ایران

محمدرضا خاتمی در گفت‌وگو با ایلنا:

امکانات اصلاح‌طلبان قابل مقایسه با سال ۹۲ نیست/ خاتمی نیازی به مصاحبه و سخنرانی ندارد

نایب رئیس مجلس ششم تاکید کرد: اگر آقای خاتمی ارتباطش با جریان اصلاح‌طلب قطع شود٬ باز هم فکری که از او نشات گرفته است، کار خود را خواهد کرد.

سیدمحمدرضا خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب ایلنا، در پاسخ به این سوال که انتظار اصلاح‌طلبان از دولت یازدهم با توجه به نزدیک شدن به انتخابات آتی مجلس چیست؟ گفت: انتظار ما از دولت این است که دولت تنها به قانون عمل کند و به هیچ چیز غیرقانونی گردن ننهد.

وی در مورد نحوه تهیه لیست انتخاباتی٬ اظهار داشت: ما می‌خواهیم وارد انتخاباتی رقابتی بشویم. رقیب اصلاح‌طلبان هم اصولگرایان هستند. به همین دلیل اصولگرایان لیست مستقل خودشان را دارند و اصلاح‌طلبان نیز لیست مستقل خودشان را دارند تا یک رقابت سازنده ایجاد شود.

کار سخت اصولگرایان معتدل در مرزبندی با تندروها

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به نقش افراطیون در جریان اصولگرایی تصریح کرد: اصولگرایان در انتخابات آتی، کار بسیار سختی در پیش‌روی خود دارند٬ زیرا در طول هشت سال گذشته، عنان خود را در اختیار تندروها قرار دادند.

خاتمی ادامه داد: این تندروها بودند که در هشت سال گذشته سخنگویی جریان اصولگرایی برعهده داشتند و آنها بودند که خط‌مشی جریان اصولگرایی را انتخاب می‌کردند و کشور را به این وضعیت کشاندند.

بقای اصولگرایی در مرزبندی با تندروهاست

وی با بیان اینکه مزربندی با تندروها برای اصولگرایان کار بسیار سختی خواهد بود، خاطرنشان کرد: بقای اصولگرایان در این است که مرزهای خود را با اصولگرایان جدا کنند و در صورتی که این کار را نکنند و مرزبندی شفاف با آنها انجام ندهند، مطمئن باشند که در آینده سیاسی کشور جایگاهی نخواهد داشت.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ششم ابراز داشت:‌ ما اصولگرایان شجاعی مانند آقای مطهری داریم که این مرزبندی‌ها را انجام می‌دهند و مقبولیتی که آقای مطهری در کشور دارند، با برخی از اصلاح‌طلبان شانه به شانه می‌زند که به خاطر شجاعت، واقع‌بینی و حق‌‌گویی اوست. متاسفانه این شجاعت را در قریب به اکثریت اصولگرایان را نمی‌بینم.

خاتمی افزود: امیدواریم اگر توان ابراز این شجاعت و مرزبندی از سوی اصولگرایان وجود ندارد، در انتخابات آتی و در عمل شاهد آن باشیم که اصولگرایان منطقی و معتدل بتوانند لیستی را مجزا از تندروهایشان بدهند. ما در حال تعامل، گفت‌وگو با اصولگرایان معتدل هستیم٬ ولی این تعامل در این جهت است که به آنها کمک کنیم مرزشان را از تندروها جدا کنند.

محدودیت‌های خاتمی خللی در محوریت و محبوبیت او ایجاد نمی‌کند

وی درباره محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های سیدمحمد خاتمی نیز یادآور شد: در سال ۹۲ در حالی اصلاح‌طلبان به پیروزی رسیدند که فاقد کمترین امکانات بودند و در محدودیت و ممنوعیت بودند. امکاناتی که امروز در میان اصلاح‌طلبان است قابل مقایسه با امکانات سال ۹۲ نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه محدودیت و ممنوعیت‌هایی که برای سیدمحمد خاتمی ایجاد شده٬ هیچ خللی در محوریت و محبوبیت آقای خاتمی ایجاد نکرده است، عنوان کرد: برای آنکه همه اصلاح‌طلبان این محوریت را پذیرفته‌اند و این محوریت نقش اساسی را در انتخابات آتی ایفا خواهد کرد.

خاتمی تاکید کرد: آقای خاتمی نیازی به این ندارد که سخنرانی کند، نیازی به این ندارد که مصاحبه کند و عکسش باشد. آقای خاتمی نقشی فرا‌تر از این مسائل در جریان اصلاحات دارد که با این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها قابل حذف نیست. حتی اگر آقای خاتمی ارتباطش با جریان اصلاح‌طلب قطع شود٬ باز هم فکری که از او نشات گرفته است، کار خود را خواهد کرد.

کد خبر : ۳۲۹۱۷۲