خبرگزاری کار ایران

کادار سابق ایران در عربستان در گفت‌وگو با ایلنا:

آغوش تهران برای ریاض در صورت اصلاح رفتار منطقه‏‌ای باز است

کادار سابق ایران در عربستان با بیان اینکه در صورت اصلاح رفتار عربستان در منطقه‏، آغوش تهران باز است‏، تاکید کرد: ایران همیشه خواستار نزدیکی و وحدت مسلمانان با یکدیگر است ولی متاسفانه این نوع رویکرد در عربستان نیست.

احمد دستمالچیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با چرایی عدم بهبود روابط تهران و ریاض با وجود تلاش دولت یازدهم گفت: دلایل متعددی را می‌توان برای عدم بهبود روابط تهران و ریاض برشمرد ولی مهم‌ترین دلیل آن است که عربستان احساس می‌کند ایران رقیب قدرتمندی است که از او در تحولات منطقه‌ای عقب مانده است.

وی با اشاره به بیداری اسلامی اظهار داشت: پس از تحولات بیداری اسلامی، عربستان احساس می‌کند که بیش از گذشته تنها شده و خود را در خطر فروپاشی می‌بیند و به همین دلیل، با دشمن‌تراشی‌های کاذب می‌خواهد مشکلات خود را که عمدتا داخلی است، پنهان کرده و از این طریق خود را مطرح و دست به فرافکنی بزند.

این تحلیل‌گر مسائل منطقه‌ای با بیان اینکه سیاست‌های منطقه‌ای عربستان پی در پی در حال شکست خوردن است، تصریح کرد: سعودی براساس محاسبات غلط فکر می‌کرد می‌تواند چندین ماه بشار اسد را به شکست برساند و او سقوط کند ولی از بحران سوریه بیش از چهار سال گذشته و دست بر‌تر در اختیار بشار اسد است. آن‌ها هم‌اکنون در عراق و یمن نیز وضعیت بحرانی دارند و به عبارتی‏، در این باتلاق‌ها گیر افتاده‌اند.

دستمالچیان با بیان اینکه عربستان، ایران را رقیب خود در صحنه تحولات منطقه‌ای می‌بیند، خاطرنشان کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در عرصه منطقه‌ای‏، بهبود و گسترش روابط خود با تمامی همسایگان است اما این ریاض است که باید به سیگنال‌های مثبت تهران توجه کند و خود را با این پیام‌ها مطابقت دهد ولی متاسفانه سعودی به روند اشتباه خود درباره ایران ادامه می‌دهد و فکر می‌کند با سرشاخ شدن با ایران می‌تواند خود را در صحنه نگه دارد.

وی با یادآوری موضع‌گیری‌های بین‌المللی نسبت به سیاست‌های منطقه‌ای عربستان ابراز داشت: پس از فاجعه پاریس‏، برخی از نمایندگان مجلس نمایندگان فرانسه در نطق‌های خود نسبت به سیاست‌های عربستان انتقاد شدید کردند. آمریکا هم‌اکنون نسبت به کارایی عربستان تردید‌های بسیار دارد و به آنها فشار می‌آورد تا جنگ علیه یمن را خاتمه دهد.

سفیر سابق ایران در لبنان و اردن با بیان اینکه در صورت اصلاح رفتار عربستان در منطقه‏، آغوش تهران باز است‏، یادآور شد: ایران همیشه خواستار نزدیکی و وحدت مسلمانان با یکدیگر است ولی متاسفانه این نوع رویکرد در عربستان نیست.

وی با تاکید بر مشکلات داخلی عربستان بیان کرد: هم‌اینک جنگ قدرت در خاندان آل سعود گسترده‌تر از قبل شده و نسل‌های اول‏، دوم و سوم بر سر قدرت با یکدیگر تنازع شدیدی دارند. این درگیری‌های داخلی خود در سیاست خارجی این کشور منعکس می‌کند به‌گونه‌ای که طیف تندرو سعودی به رهبری محمد بن سلمان معتقد به جنگ‌سالاری است اما طیف محمد بن نایف مخالف این نوع تفکر است.

دستمالچیان افزود: به نظر می‌رسد با عربستان هم‌اکنون چه در سوریه و چه در عراق و یمن به انتهای خط رسیده است و فشارهای غرب نیز بیش از پیش شده است و در صورتی که آنها با واقعیات روبه‌رو شوند‏، احتمال رویکرد‌ها و سیاست‌هایشان بیش از پیش است.

کد خبر : ۳۲۵۹۶۸