خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت کشور:

وزارت دفاع نفوذناپذیری سیستم برگزاری انتخابات الکترونیکی را آزمایش می‌کند

سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه برگزاری انتخابات الکترونیکی دارای ۲۵ فرآیند است که پیش از این زیرساخت‌های ۲۴ فرآیند آن فراهم شده است، اظهار کرد: فرآیند بیست و پنجم عبارت از جایگزین کردن صندوق‌های الکترونیکی کسب آرا به جای صندوق‌های دستی است.

به گزارش ایلنا، حسینعلی امیری در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه در انتخابات گذشته مجلس در ۱۴ شهرستان انتخابات به شکل کاملاً الکترونیک برگزار شد و ما تجربه خوبی از آن موضوع کسب کردیم، گفت: من خودم پیش از این حقوقدان شورای نگهبان بودم و در برخی از مناطقی که اختلاف در مورد تعداد آرا وجود داشت اگر انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار نمی‌شد با مشکل بیشتری روبرو می‌شدیم.

این مقام مسئول در وزارت کشور با بیان اینکه وزارت کشور و دولت تصمیم گرفته‌اند که برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی را گسترش دهند، ‌ تصریح کرد: بر اساس مصوبه هیأت دولت تصمیم بر این گرفته شد که در کلانشهر‌ها انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود و بر این اساس دستگاه‌های اخذ رأی که‌‌ همان صندوق‌های الکترونیکی هستند باید ارتقاء بیشتری داده شوند و پیشرفته‌تر شوند.

وی با بیان اینکه ما این موضوع را در اختیار شورای نگهبان قرار دادیم و نقطه نظرات آن‌ها را کسب و اعمال کرده‌ایم، گفت: در جلسه‌ای که چندی پیش به صورت مشترک بین شورای نگهبان و وزارت کشور برگزار شد با ارائه نمونه از این صندوق نهایتاً سخت‌افزار برگزاری انتخابات الکترونیک مورد تأیید قرار گرفت و اکنون در مرحله تهیه نرم‌افزار هستیم و ان‌شاءالله در مورد شهرستان‌ها و نقاطی که قرار است انتخابات در آن به صورت الکترونیکی برگزار شود با شورای نگهبان به جمع‌بندی می‌رسیم.

سخنگوی وزارت کشور به موضوع امنیت در برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی اشاره کرد و گفت: ما هم بر حفظ امنیت داده‌ها و نفوذناپذیری سیستم تأکید داریم و به دغدغه شورای نگهبان در راستای نظارت حداکثری توجه ویژه‌ای داریم.

امیری با بیان اینکه ما با شورای نگهبان در خصوص اصل برگزاری انتخابات الکترونیک و حفظ امنیت داده‌ها و نفوذناپذیری سیستم هم اعتقاد هستیم، تصریح کرد: سیستم عاملی که در این زمینه طراحی شده بومی است و به هیچ شبکه‌ای وصل نیست و از شبکه داخل استفاده شده است.

وی همچنین گفت: در مورد تست نفوذ این سیستم نیز در حال تعامل با وزارت دفاع هستیم و ان‌شاءالله در تستی که انجام خواهد شد غیرقابل نفوذ بودن این سیستم از سوی وزارت دفاع تأیید می‌شود.

امیری همچنین ادامه داد: نتیجه انتخابات و آراء در جایی که باید به مرکز ارسال شود این انتقال کاملاً با سیستم رمزنگاری انجام می‌شود و تلاش شده که حداکثر اعتماد و اطمینان برای امنیت تبادل اطلاعات فراهم شود.

وی گفت: بر اساس جدول زمان‌بندی تهیه شده با شورای نگهبان این امور را به پیش می‌بریم و امیدواریم که نتیجه مربوط به نرم افزار هرچه زود‌تر نهایی شود.

کد خبر : ۳۲۵۹۳۸