خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در آذربایجان در گفت‌وگو با ایلنا:

روابط تهران - باکو با روی کار آمدن دولت روحانی روند تازه‌ای به خود گرفت

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان تاکید کرد: تروریسم و افراط‌گرایی یک تهدید مشترک برای امنیت منطقه است و تهران و باکو مصمم به همکاری با یکدیگر جهت مقابله با این تهدید هستند و در این رابطه مسئولان دو کشور مذاکراتی داشته و برنامه‌های همکاری در ابعاد مختلف مشخص شده است.

محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا‏، با اشاره به روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: روابط تهران - باکو پس از روی کار آمدن دولت روحانی روند تازه‌ای به خود گرفت؛ به نحوی که سطح دیدارهای مقام‌ها از وزرای خارجه به روسای جمهور رسیده و در این راستا کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آذربایجان تشکیل شد.

وی با یادآوری اشتراک‌های تهران و باکو و زمینه‌های همکاری دو کشور اظهار داشت: ایران و آذربایجان دارای مشترکات قابل‌توجهی به خصوص در حوزه‌های فرهنگی، دینی، تاریخی و اقتصادی هستند که فرصت را برای حضور بیشتر ایران در حوزه قفقاز فراهم می‌کند.

سفیر ایران در باکو در پاسخ به این سوال که روابط تجاری تهران و باکو هم اینک در چه سطحی قرار دارد؟ تصریح کرد: در آمار اخیری که در سمینار سفرا در تهران از سوی مسئولان وزارت صنعت‏ معدن و تجارت اعلام شد جمهوری آذربایجان هشتمین وارد کننده صادرات غیرنفتی ایران است و در میان همسایگان در رده سوم قرار دارد و در میان همسایگان غیرعرب، اولین واردکننده صادرات ایران است.

پاک‌آئین ادامه داد: این آمار نسبت به گذشته رشد خوبی را نشان می‌دهد. حجم مبادلات رسمی غیرنفتی ما بیش از ۵۰۰ میلیون دلار است، اضافه بر آن ما سالانه حدود ۲۵۰ میلیون دلار از سواپ گاز آذربایجان به نخجوان و ۲۵۰ میلیون دلار از سرمایه‌گذاری در حوزه شاه‌دنیز دریای خزر درآمد داریم و مجموعا بیش از یک میلیارد دلار حجم مبادلات اقتصادی است.

وی در خصوص اینکه چه برنامه‌هایی برای گسترش روابط دوجانبه ایران و آذربایجان وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: اولین برنامه برای گسترش مناسبات دوجانبه برگزاری دهمین اجلاس در ۳۰ آذر در تهران است. سفر استانداران گیلان، اردبیل و آذربایجان غربی نیز تا پایان سال جاری در دستور کار روابط قرار دارد.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در پاسخ به این سوال که آیا تهران و باکو برای مبارزه با تروریسم در منطقه برنامه مشترکی دارند؟ ابراز داشت: تروریسم و افراط‌گرایی یک تهدید مشترک برای امنیت منطقه است و تهران و باکو مصمم به همکاری با یکدیگر جهت مقابله با این تهدید هستند و در این رابطه مسئولان دو کشور مذاکراتی داشته و برنامه‌های همکاری در ابعاد مختلف مشخص شده است.

پاک‌آئین افزود: استفاده از فرصت‌ها و مقابله مشترک با تهدیدها با توجه به اراده سیاسی روسای جمهوری دو کشور، می‌تواند روابط ایران و جمهوری آذربایجان را به نوعی از روابط راهبردی ارتقا داده و منافع درازمدت دو ملت را تأمین کند.

وی در رابطه با برنامه‌های تهران و باکو برای گسترش خدمات کنسولی بیان کرد: تشکیل کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در سطح معاونان کنسولی وزارت امورخارجه دو کشور در برنامه‌های روابط قرار دارد و برای تعیین زمان این نشست در حال رایزنی هستیم. افزایش حضور اتباع آذربایجان در ایران از پانزده روز به یک ماه نیز در دستور کار این کمیسیون قرار خواهد داشت.

سفیر ایران در باکو در پاسخ به این سوال که آیا قرار است به زودی نشستی سه ‌انبه میان مسئولان ایران و جمهوری آذربایجان و روسیه برگزار شود؟ عنوان کرد: انجام همکاری‌های سه‌جانبه در سطح منطقه از اهداف ایران و آذربایجان است و در این ارتباط برگزاری نشست‌های سه‌جانبه میان تهران، مسکو و باکو در حوزه‌های مختلف را مفید می‌دانیم. در این زمینه رایزنی میان مسئولان سه کشور ادامه دارد و نتیجه آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

کد خبر : ۳۲۱۸۸۶