خبرگزاری کار ایران

ظریف در پاسخ به خبرنگاران:

ایران همواره برای صلح و ثبات در سوریه تلاش کرده‌است

وزیر امور خارجه گفت: همواره ایران برای صلح و ثبات در سوریه تلاش کرده و برخلاف اینکه می‌گویند این موضوع یعنی مسئله سوریه راه‌حل نظامی دارد؛ ما همواره اعلام کرده‌ایم این موضوع تنها راه‌حل سیاسی دارد و باید به صورت جدی با تروریست‌ها که سوریه را ناامن کرده‌اند، مقابله شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محمدجواد ظریف در حاشیه دیدار با وزیر خارجه بلژیک در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات آقای دی‌میستورا (نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه) در خصوص دامن زدن ایران به بحران سوریه صحت دارد یا خیر؟ اظهار داشت: فکر نمی‌کنم که آقای دی‌میستورا چنین اظهاراتی را علیه ایران گفته یا مطرح کرده باشند. ارتباط خوبی با ایشان داریم و همواره ایران برای صلح و ثبات در سوریه تلاش کرده و برخلاف اینکه می‌گویند این موضوع یعنی مسئله سوریه راه‌حل نظامی دارد؛ ما همواره اعلام کرده‌ایم این موضوع تنها راه‌حل سیاسی دارد و باید به صورت جدی با تروریست‌ها که سوریه را ناامن کرده‌اند، مقابله شود.

وی افزود: متاسفانه برخورد غیرقابل قبول برخی کشورها با تروریست باعث شده تا سوریه و مردم این کشور به خاک و خون کشیده شوند و ما معتقدیم تنها مردم سوریه باید در روند سیاسی کشورشان نقش داشته باشند.

وزیر امور خارجه با تاکید بر همکاری برخی از کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با تروریست‌های حاضر در سوریه ابراز داشت: در این بین باید سوال شود چه کشورهایی به تروریست‌ها کمک می‌کنند؟ و باید دید بانک‌های کدام کشورها پول‌های مرتبط با تجارت‌های داعش و حتی حمایت‌های مالی به آنها را انتقال می‌دهند؟ لذا نباید تلاش شود آینده سوریه را ما یا هر کشور دیگر رقم بزنیم و باید تنها مردم سوریه در این بین اظهارنظر کنند.

ظریف درباره اجلاس آینده وین خاطرنشان کرد: دو موضوع در این اجلاس مورد بحث خواهد بود: اول تعیین و مشخص شدن گروه‌های تروریستی که از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران تمامی این گروه‌ها مشخص شده‌اند و باید گفت که در موضوع سوریه نقش ایران تنها به عنوان تسهیل‌کننده خواهد بود نه تعیین‌کننده.

وی در پایان گفت: در مورد برنامه 1+5 سند رسمی بازسازی نیروگاه اراک تنظیم شده و مذاکراتی هم درباره آن صورت گرفته است. این سند هم‌اکنون آماده امضا است و باید بگویم که امضای این سند یک اقدام ابتدایی اما مهم برای ورود به اقدامات بعدی خواهد بود که این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

کد خبر : ۳۲۰۴۸۶