خبرگزاری کار ایران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در غرفه ایلنا:

هیچ بازرسی از سایت نظامی در دولت روحانی انجام نشده است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درمورد شکایت شورای عالی امنیت ملی از چند نماینده مجلس گفت: خبر ندارم که این شورا از کسی شکایت کرده باشد.

بهروز کمال‌وندی در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات با حضور در غرفه ایلنا درخصوص سفر صالحی به توکیو به خبرنگار ایلنا گفت: بخش مهم سفر آقای صالحی به ژاپن دیدار با شین زوآبه بود که در این دیدار در خصوص برجام صحبت شد. علاوه بر این آقای صالحی چند سخنرانی به ویژه در خصوص مساله خلع سلاح داشتند که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

وی افزود: آقای صالحی در سخنان خود به موضوعات مختلف از جمله خلع سلاح هسته‌ای و ضرورت ایجاد مناطق عاری از سلاح‌های اتمی اشاره کرد.

وی افزود: خوشبختانه ژاپن در این خصوص ارتباط خوبی با ما برقرار کرده است. ما هیاتی را به این کشور فرستاده‌ایم و قرار است در زمینه ایمنی هسته‌ای با یکدیگر همکاری کنیم. ژاپن به دلیل حادثه فوکو شیما تجربه خوبی در زمینه ایمنی هسته‌ای دارد این برای ما که می‌خواهیم در آینده نیروگاه‌های بیشتری داشته باشیم؛ مهم است.

ژاپن آمادگی خود را برای همکاری با ایران اعلام کرده است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: در برجام پیش‌بینی شده 5+1 باید با ایران همکاری کند علاوه بر این ژاپن نیز آمادگی خود را برای همکاری اعلام کرد و ما تلاش می‌کنیم از این ظرفیت حداکثر استفاده را داشته باشیم.

کارهای مربوط به سانتیرفیوژها را شروع کردیم تا جلو بیفیتم

وی درمورد اظهارات صالحی مبنی بر اینکه تا پایان سال به تعهدات خود پایبند هستیم؛ گفت: منظور آقای صالحی پایان سال میلادی بود تلاش این است تا پایان سال میلادی تعهدات دوطرف عملیاتی و برجام اجرا شود. 15 دسامبر آخرین تاریخ است که قرار است شورای حکام مساله پی ام دی را مورد بررسی قرار دهد.

وی یادآور شد: اگر همان 15 دسامبر را درنظر بگیریم در سال جدید برجام می‌تواند اجرایی شود. برای همین مدتی است که کارهای مربوط به سانتیرفیوژها را شروع کردیم تا جلو بیفیتم و بخشی از کارها به بعد از اعلام نتیجه شورای حکام موکل شده است.

کمالوندی درمورد اختلاف صالحی و حسینیان گفت: در این خصوص دیگر بحثی صورت نگرفته است و دو طرف صحبتی با یکدیگر نداشته است.

وی درمورد اظهارات توکلی گفت: در این خصوص آقای ظریف باید توضیح بدهد. من فکر کنم برداشت آقای توکلی کلمه تعویق است. به نظر من نباید به کلمات باوسواس نگاه کرد.

اطلاعی از شکایت شورای عالی امنیت ملی از نمایندگان مجلس ندارم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درمورد شکایت شورای عالی امنیت ملی از چند نماینده مجلس گفت: خبر ندارم که این شورا از کسی شکایت کرده باشد.

اگر به عقب برگردیم دیگر از ماشین‌های نسل یک استفاده نخواهیم کرد

وی درخصوص موضوع بازگشت پذیری سانتیرفیژها نیز گفت: قرار است ما ماشین‌هایی که به آنها گاز تزریق نشده را از تاسیسات جدا کنیم تا زمان لازم را در اختیار داشته باشیم. برگرداندن این سانتیرفیژها زمانی نمی‌برد و به سرعت قابل انجام است اما موضوع این است که اگرما به عقب برگردیم دیگر ماشین‌های نسل یک را نخواهیم گذاشت بلکه از قوی‌تر از آنها استفاده می‌کنیم.

هیچ بازرسی در دولت روحانی از هیچ سایت نظامی صورت نگرفته است

وی در خصوص ادعای برخی درمورد بازرسی از مراکز نظامی در دولت یازدهم گفت: حداقل در طول حدود دو سالی که این دولت روی کار است هیچ بازرسی از هیچ سایت نظامی صورت نگرفته البته یک بازدید داشتیم که آن هم کاملا تشریفاتی بود. آقای امانو در این بازدید به پارچین رفت که این بازرسی محسوب نمی‌شود چراکه بازرسی ابزارهایی دارد درحالیکه آقای امانو بدون امکانات وارد پارچین شد و پس از بازدید آنجا را ترک کرد.

کد خبر : ۳۲۰۲۷۶