خبرگزاری کار ایران

شولتز در نشست خبری مشترک با لاریجانی:

اجرای برجام فتح باب گسترش روابط ایران و اروپاست

رییس پارلمان اتحادیه اروپا اظهار داشت: اکنون در مرحله اجرایی‌شدن برجام هستیم و این می‌تواند فتح بابی برای گسترش روابط اقتصادی و سیاسی ایران و اتحادیه اروپا باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ مارتین شولتز در نشست خبری مشترک خود با علی لاریجانی که ظهر امروز در ساختمان مجلس برگزار شد٬ در ابتدا با بیان اینکه جناب لاریجانی و همکارانشان برای این گفت‌و‌گوهای پربار تشکر می‌کنم. مایلم از ایشان تشکر ویژه کنم به خاطر گفت‌و‌گوهای مفصلی که داشتیم.

وی گفت: همانطور که ملاحظه می‌کنید٬ بیش از زمان مدنظر قرار گرفته طول کشید تا مبحثی نیمه‌تمام نماند. ما در مرحله تعیین کننده روابط ایران و اروپا هستیم. چهارده اکتبر سال جاری موعد قبول قعطنامه را داشتیم و بعد از آن بحث‌های پربار داخل مجلس را ملاحظه کردیم.

رییس پارلمان اروپا تصریح کرد: اکنون در مرحله اجرایی‌شدن هستیم و این می‌تواند فتح بابی برای گسترش روابط اقتصادی باشد باید از این موقعیت استفاده بهینه کنیم و اطمینان داشته باشیم که نتیجه مطلوبی از این مذاکرات به دست خواهد آمد.

وی ادامه داد: نقش ایران٬ نقش عمده‌ای در این راستاست و برای شرکت ایران در گفت‌و‌گوهای وین نیز کمال تشکر را دارم و امیدوارم در دور بعدی گفت‌و‌گو‌ها به سمت راه حل پیش برویم و اتحادیه اروپا و ایران باید در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند

شولتز اظهار داشت: دهه‌های اخیر ما را از هم دور‌تر کردند و امروز فرصت این را داریم و ایران سهم عمده‌ای در این توافق دارد.

رئیس پارلمان اتحادیه اروپا با بیان اینکه در شرایط کنونی در یک مرحله کاملا تعیین‌کننده در روابط میان اتحادیه اروپا و ایران قرار داریم، افزود: در ۱۴ اک‌تر جاری مرحله قبول معاهده هسته‌ای صورت گرفت که امروز در دیدار با دکتر لاریجانی بحث‌های پربار و هیجان‌انگیزی مطرح شد. البته اکنون در مرحله اجرایی شدن معاهده هستیم و قطعاً در پایان این مرحله فضا برای همکاری‌های اقتصادی و تحولات مثبت اقتصادی میان دو طرف فراهم می‌شود، از این‌رو باید از این موقعیت استفاده بهینه صورت گیرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

وی تصریح کرد: من بر این باور هستم که دو طرف به این موضوع رسیده‌اند که باید علایق مشترک خود را پیدا کرده تا منافع مطلوب دو طرف محقق شود، از این‌رو یکی از علایق مشترک مسائل و اوضاع منطقه است که ما در دیدار امروز درخصوص اوضاع سوریه نیز بحث و گفت‌وگو کردیم.

شولتز با بیان اینکه از نظر اتحادیه اروپا، نقش ایران در سوریه عمده است، گفت: در اینجا باید از تبادل‌نظر سازنده دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و همچنین حضور این کشور در نشست وین ۲ تشکر کنم و امیدوارم در مرحله بعدی این نشست به سمت تحقق راه‌حل حرکت کنیم. البته همه طرفین از جمله ایران و اتحادیه اروپا باید تحرک لازم را در مواضع خود داشته باشند.

رئیس پارلمان اتحادیه اروپا افزود: دهه‌های اخیر ما را بهم نزدیک‌تر نکردند بلکه دور‌تر کردند، ولی امروز این فرصت وجود دارد تا بهم نزدیک‌تر شویم که در این رابطه دکتر لاریجانی سهم عمده‌ای در مذاکرات مربوطه داشته‌اند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص آینده دولت سوریه و شخص بشار اسد گفت: به دکتر لاریجانی گفتم که به نظر من آینده بلندمدت برای اسد وجود ندارد، اما آینده کوتاه در زمان حال برای آن میسر است و باید دو مقوله را با هم ببینیم.

شولتز تصریح کرد: حق تعیین سرنوشت هر ملت توسط خودشان مطلبی نیست که بتوان از آن گذشت، از این‌رو برای تحقق آن باید انتخابات آزاد برگزار شده و مردم برای آینده خویش تصمیم‌گیری کنند. در این‌خصوص کشورهایی همچون ایران، روسیه، آمریکا، ‌عربستان و اتحادیه اروپا می‌توانند به تحقق این موضوع کمک کنند.

رئیس پارلمان اتحادیه اروپا با بیان اینکه در یک دیالوگ ملی در سوریه می‌توان به راه‌حل دست یافت، افزود: البته در این حوزه مسائلی مانند جنایات جنگی باید مورد رسیدگی قرار بگیرد و کسانی که بر سر ملت خود بمب ریخته‌اند، باید به مردمشان پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر مسئله سوریه را نباید مختص به شخص بشار کرد، ‌ بلکه در پایان کار تمام گروه‌های قومی باید امنیت جانی و حق زندگی کردن داشته باشند.

شولتز در پاسخ به سوالی درخصوص نقش پارلمان اروپا در گسترش روابط میان ایران و اتحادیه اروپا گفت: نقش پارلمان در گسترش این روابط بسیار مهم بوده و تمام نمایندگان پارلمان علاقمند به گسترش روابط با ایران هستند، به ویژه پس از توافق هسته‌ای، فرصتی طلایی برای گسترش روابط در تمام زمینه‌ها از جمله مسائل اقتصادی و تکنولوژی فراهم است.

ادامه دارد ...

کد خبر : ۳۱۹۸۳۳