خبرگزاری کار ایران

در بیانیه‌ای مطرح شد؛

واکنش ‌بان کی‌مون نسبت به اجرای حکم اعدام در ایران

دبیر کل سازمان ملل با ادعای نقض حقوق بشر توسط ایران، خواستار توقف این حکم در این کشور شد.

به گزارش ایلنا به نقل از گاردین، «بان کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل در پی اعدام دو بزهکار در دو هفته گذشته، مدعی شد که حقوق بشر در ایران نقض شده است و خواستار توقف روند اجرای حکم اعدام در این کشور شد.

 «فاطمه سالبهی» در ۱۳ اکتبر گذشته به اتهام قتل مردی که در سن ۱۶ سالگی به عقد وی درآمده بود، در توابع فارس و  «صمد ذهابی» به اتهام قتل همکار خود متهم شناخته و اعدام شد.

دبیر کل سازمان ملل گفت که نسبت به اجرای حکم اعدام‌ها در ایران بسیار غمگین شده است و یادآور شد که این کشور دو کنوانسیون بین‌المللی را درباره عدم اعدام نوجوانان زیر ۱۸ سال امضا کرده است.

بان‌کی‌مون در بیانیه‌ای گفت: «دبیر کل مخالفت سازمان ملل نسبت به اجرای حکم اعدام‌ها در ایران را اعلام می‌کند و از دولت این کشور می‌خواهد مهلتی قانونی برای بررسی حکم قبل از اجرای آن تعیین کند.»

خاطرنشان می‌شود آیت‌الله آملی لاریجانی در این مورد گفته بود که غربی‌ها در حالی در باب حقوق بشر و موضوع قصاص که حق اولیای دم است به جوسازی علیه جمهوری اسلامی می‌پردازند که کشتار مردم یمن و فلسطین و حمله به مردم در افغانستان و عراق و کشتن زنان و کودکان برایشان مهم نیست.

رئیس قوه قضاییه اظهار کرده بود: آمریکا و غربی‌ها در مقابل حجم روزافزون حوادث و قتل‌ها در کشورهای خود و افرادی که اسلحه به دست می‌گیرند و در دانشگاه‌ها و کلیسا‌ها و اماکن عمومی تیراندازی می‌کنند چه روش بازدارنده و معقولی به کار بسته‌اند که جلوی این رفتارهای خشن را بگیرند و در عرصه زندگی سیاسی، حقوقی و قضایی خود چه روش معقول و برتری را برای مقابله با چنین حوادثی نشان داده‌اند که حالا به موضوع قصاص ایراد وارد می‌کنند.

کد خبر : ۳۱۵۲۲۶