خبرگزاری کار ایران

روحانی در همایش ملی روز روستا:

در سال‌های گذشته دیدیم دروغ چه بلایی بر سر مردم آورد

رییس جمهور تصریح کرد: از زمان کوروش در کتبیه‌ها آمده است که او می‌گوید خدایا ما را از خشکسالی و دروغ درو بدار. دروغ را تجربه کردید و دیدید که دروغ چه بلایی سر ما آورد.

به گزارش خبرنگار دولت ایلنا٬ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در همایش ملی روز روستا با رویکرد تبیین نقش روستاها در تحقق اقتصاد مقاومتی که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد٬ با اشاره به اینکه با کشاورزی سنتی نمی‌توان توسعه ایجاد کرد٬ گفت: در شرایط کنونی بهره‌وری آب را باید ارتقا داد.

روحانی با اشاره به انتخابات سال ۹۴ گفت: روستایی‌ها به کسانی رای خواهند داد که لایق‌ترین‌ها برای خدمت به این مردم و کشور هستند.

وی ادامه داد: ما دلمان می‌خواهد و حتما اینطور خواهد شد که حماسه دیگری در اسفندماه شاهد باشیم که در آن افتخار روستایی‌ها نقش داشته باشند روستا‌یی‌ها در رشد تولید ناخالص داخلی بیست و چند درصد نقش دارند و روستا‌ها بیش از جمعیت‌شان هم در انقلاب و هم در دفاع مقدس و هم در تولید ناخالص داخلی هم افتخارات ملی دیگر که یکی از‌آن‌ها صحنه انتخابات است٬ سهیم بوده‌اند.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه حضور مردم در صحنه انتخابات مهم است، اظهار داشت: انتخاب آنها مهم است و از نظر دولت این حزب و آن حزب یا این جناح و آن جناح مهم نیست بلکه از نظر ما باید صالح‌ترین و قوی‌ترین افراد و آنهایی که مسائل را ملی می‌بینند و کل جامعه را مد نظر دارند باید انتخاب شوند.

روحانی با تاکید براینکه در مسائل کشوری باید مسائل را ملی ببینیم و نه جناحی و گروهی، تصریح کرد: کسانی که دارای این دید هستند باید وارد صحنه انتخابات شوند.

رئیس‌جمهور با یادآوری افزایش مهاجرت روستاییان به شهر یادآور شد: سال‌هاست که می‌گوییم که مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها افزایش یافته و باید حالت عکس داشته باشد و این اقدامات هم فایده نداشته است. مگر روستایی دوست دارد از روستا دل بکنند؟ چرا به شهر می‌رود؟ حتی آنها گاهی در شهر‌ها حاشیه‌نشین می‌شوند آنها چرا از هوای پاک و صفای روستا را دل می‌کنند؛ در حالی که عاشق شهر هم نیستند.

وی با بیان اینکه خدمات عمومی باید در روستا‌ها را مانند شهر‌ها قدم به قدم ارتقا ببخشیم٬ خاطرنشان کرد: علم نباید کالای شهر‌ها باشد، درمان نباید کالای شهر‌ها باشد و اشتغال نباید جزو کالاهای شهر‌ها محسوب شود. اگر همه ما دست به دست هم دهیم و خدمات عمومی را در روستا‌ها افزایش دهیم٬ شاید بتوانیم در این مسئله گام موثری برداریم.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه در زمینه بهداشت روستایی در دو سال گذشته اقدامات بسیاری صورت گرفته و خدمات بهداشتی و درمانی افزایش یافته است٬ ابراز داشت: اگر مراکز درمانی افزایش یافته برای این است که روستایی به شهر یا از شهر به مرکز استان و از مرکز به پایتخت نیاید.

روحانی افزود: تمرکزدایی که فقط مربوط به مسائل اداری نیست؛ اگر علم و دانش و فناوری به سمت روستا برود٬ آنگاه شاهد افزایش مهاجرت از روستا‌ها نخواهیم بود.

رئیس شورای عالی اقتصاد با یادآوری افزایش جمعیت و ادامه خشکسالی بیان کرد: در سال‌های اخیر هم شاهد افزایش جمعیت هستیم و هم خشکسالی در حال افزایش است و منابع آبی کاهش می‌یابد. البته خشکسالی از دیرباز بوده و از زمان کوروش در کتبیه‌ها آمده است که او می‌گوید خدایا ما را از خشکسالی و دروغ درو بدار. دروغ را تجربه کردید و دیدید که دروغ چه بلایی سر ما آورد.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته نزدیک به شش هزار کیلومتر جاده روستایی احداث شده است.

رییس جمهور با بیان اینکه گازرسانی به روستاها با جدیت ادامه پیدا می‌کند٬ در این همایش وعده داد که 500 میلیون دلار برای تامین آب روستایی اختصاص یابد.

روحانی با بیان اینکه مردم دیدند دروغ چه بلایی در سال‌های گذشته بر سر مردم آورده است٬ ادامه داد: در کتیبه تاریخی ایران هم آمده است که خدا کشور را از دروغ و خشکسالی مصون بدارد.

حسن روحانی افزود: خشکسالی را هم که متاسفانه در بخش‌های مختلف کشور شاهد هستیم و علیرغم اینکه در این جلسه پیشنهادی برای باروری ابر‌ها مطرح شد اما این‌ها کافی نیست و مشکل خشکسالی ما ادامه‌دار است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه با این حال از لطف خدا و رحمت او ناامید نیستیم اما خشکسالی هست و شاید تعبیر آن آزمون الهی باشد.

وی خشکسالی در جهان را نتیجه رفتار نادرست بشر با طبیعت دانست و گفت: اقدام نادرست، پیامد نادرست خواهد داشت و باید برای حل این مشکل بهره‌وری آب را زیاد کنیم و با کشاورزی سنتی نمی‌توانیم مردم روستا‌ها را ثروتمند کنیم.

روحانی با بیان اینکه تغییر شکل زمین کشاورزی و ماشین‌آلات کشاورزی برای تغییر و افزایش بهره‌وری امری ضروری است گفت: باید با کمترین آب بیشترین محصول را تولید کنیم و وزیر کشاورزی خوشبختانه کاملا با مساله کشاورزی و مشکلات آن آشناست. همچنین ما باید در شیلات و دامداری و باغداری تحول ایجاد کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران باید صادر کننده میوه باشد نه واردکننده آن

روحانی با بیان اینکه اگر روستا آورده‌ای برای تولید و اشتغال پایدار بخواهد دولت تا ۴. ۵ برابر و در مناطق مرزی تا ۹ برابر آورده می‌آورد تا همه باهم کار کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه فناوری‌های نوین باید وارد کشور شود و این کار قدم به قدم انجام می‌شود گفت: در زمینه اقدامات و خدمات عمومی در این دو سال ۶ هزار کیلومتر جاده و آسفالت برای روستاییان احداث شد که با توجه به رقم ۱۰۴ هزار کیلومتر از ابتدای انقلاب احداث شده بود رقم قابل توجهی است و برنامه‌ریزی کردیم که امسال به ۴ هزار کیلومتر جاده آسفالتی روستایی برسیم.

وی با بیان اینکه برای آب هم قدم‌های خوبی برداشته شده است و روستاییان ما کار خوبی کردند به بحث برداشت ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه برای آب روستا‌ها اشاره کرد و گفت: اگر این کار انجام شود تاثیر زیادی در این مسئله خواهد داشت.

روحانی به بحث گازرسانی روستا‌ها اشاره کرد و گفت: تا پایان دولت به بیشتر روستا‌ها گاز می‌رسانیم و فقط تعداد کمی باقی می‌ماند.

وی به گسترش خدمات ارتباطی، تلفن و اینترنت به روستا‌ها اشاره کرد و گفت: وقتی فناوری‌های نوین مانند اینترنت به روستا‌ها می‌آید اشتغال نوین توسعه خواهد یافت و باید تلاش کنیم دولت این مسئله را پیش ببرد.

رئیس‌جمهور در پایان افزود: باید شرایطی فراهم کنیم که بتوانیم مرکز تولید و توسعه پایدار ما و مرکز امید ما روستا‌ها باشند و این به شرطی امکان‌پذیر است که روستا‌ها در مسیر توسعه پایدار قرار بگیرند.
خداوند نگهدار همه مردم باشد.

کد خبر : ۳۱۰۵۷۶