خبرگزاری کار ایران

روحانی در مراسم ادای احترام به جانباختگان منا:

زبان ما زبان دیپلماسی است و در صورت لزوم از زبان اقتدار استفاده می‌کنیم

رییس‌جمهور تصریح کرد: زبان ما، زبان عواطف، گاهی زبان دیپلماسی بود ولی اگر لازم باشد از زبان اقتدار نیز استفاده خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم ادای احترام به جان‌باختگان فاجعه منا که صبح امروز در فرودگاه مهرآباد برگزار شد٬ با تشکر از همه مسئولان جمهوری اسلامی ایران که در مراسم صبح امروز برای احترام به اجساد مطهر عزیزان ما که در این فاجعه باختند در اینجا حضور یافتند٬ گفت: مرحله اول اقداماتی که قرار بود دولت جمهوری اسلامی انجام بده به مناسه ظهور رسید تعدادی از اجساد پاک قربانیان به کشور بازگردانده شد و فردا مراسم تشییع رسمی در استان‌هایی که قربانیان به آن استان‌ها تعلق دارند انجام خواهد شد.

روحانی افزود: مرحله دوم شناسایی سایر اجساد مطهر است که به سرعت انجام خواهد شد و بعد اقدامات مربوط که باید در قبال حادثه انجام شود و بررسی شود که آیا در این حادثه افرادی مقصر بودند یا نه.

رئیس جمهور افزود: اگر مشخص شود افرادی دراین حادثه تقصیر داشتند٬ ما از خون عزیزان خود نخواهیم گذشت.

وی تاکید کرد: زبان ما، زبان عواطف و گاهی زبان دیپلماسی بود٬ ولی اگر لازم باشد از زبان اقتدار نیز استفاده خواهیم کرد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی حادثه منا را یک آزمایش بزرگ برای ملت بزرگ ایران برشمرد و اظهار داشت: ملت بزرگ ما در این آزمایش با صبرش، متانت، یکپارچگی و اتحاد سرافراز بود. در این آزمون مقام‌های ما سرافراز بودند؛ از وزیر بهداشت که تلاش‌های بسیاری انجام داد تا این پیکر‌ها به کشور بازگردند تا سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری.

وی با اشاره به تلاش‌های محمدجواد ظریف در پیگیری حادثه منا در سازمان ملل تصریح کرد: وزیر امور خارجه تلاش‌های بسیاری در پیگیری این مسئله در سازمان ملل انجام دادو اگر ما توانستیم پیکر‌ها به کشور بازگردانیم به خاطر آن تلاش‌ها بود و باید از وزیر کشور برای انجام این هماهنگی‌ها و از روسای قوا و به‌ویژه رهبر معظم انقلاب به خاطر درایت و بیان مقتدرانه در این باره تشکر و تقدیر می‌کنیم.

روحانی با ابراز امیدواری برای تدوام یافتن این اتحاد و انسجام میان ملت مسلمان ایران خاطر نشان کرد: دولت پیگیر این فاجعه خواهد بود و گزارش آن را به اطلاع ملت می‌رساند زیرا باید حقیقت روشن شود.

رئیس دولت تدبیر و امید با ابراز تسلیت مجدد به ملت ایران و سایر ملل اسلامی ابراز داشت: برای مجروحان و مصدومان این حادثه شفای عاجل را تقاضامندیم و ان‌شاء‌الله خداوند مقام عالی را در آن جهان به جانباختگان این حادثه اعطا کند که مهمان خانه خدا بودند و با لبان تشنه جان‌به‌جان آفرین تسلیم کردند.

کد خبر : ۳۰۹۸۲۵