خبرگزاری کار ایران

جهانگیری بعد از نشست فوق‌العاده هیات دولت:

دولت عربستان پاسخگوی حادثه منا باشد/ آمادگی ایران برای اعزام تیم‌های پزشکی

معاون اول رییس جمهور گفت: معتقدیم دولت عربستان مسئول حادثه منا است و باید پاسخگو باشد؛ چرا که حفاظت جان حجاج به عهده عربستان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور پس از پایان نشست فوق‌العاده هیات دولت در نشست خبری اظهار داشت: در جلسه هیات دولت که امروز برگزار شد، از چند جهات حادثه منا را مورد بررسی قرار دادیم؛ یکی در ارتباط با مسائلی بود که منجر به حادثه شده بود.

وی افزود: معتقدیم دولت عربستان مسئول حادثه منا است و باید پاسخگو باشد؛ چراکه حفاظت جان حجاج به عهده عربستان است.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: این آمادگی را دارد که تیم‌های پزشکی خود را برای رسیدگی به وضعیت مصدومان ایرانی و همچنین سایر کشور‌ها اعزام کند و از سوی دیگر به محض آمادگی عربستان ایران پذیرای مجروحان این حادثه است.

جهانگیری ادامه داد: کشورهایی مانند ایران که آسیب بیشتری دیده‌اند باید در جریان بررسی حادثه نماینده داشته باشند.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه از عصر روز گذشته که عمق فاجعه مشخص شد، با مسئولان حج و زیارت در عربستان در تماس بودیم، گفت: جلسه امروز هیات وزیران به دلیل اهمیت موضوع و با دستور رییس جمهور برگزار شد و آقای روحانی از داخل هواپیما تاکید داشتند که این جلسه امروز باید تشکیل شود و من هم پیش از این گفت‌و‌گو نتایج جلسه را به ایشان توضیح دادم.

جهانگیری ادامه داد: ایران در سال‌های گذشته ۱۵۰ هزار حاجی به حج می‌فرستاد، اما به این دلیل که عربستان اعلام کرد توانایی مدیریت این جمعیت را ندارد، سهم ایران در اعزام حجاج به مکه به ۶۵ هزار نفر کاهش یافت. بنابراین با کاهش اعزام‌ها دولت عربستان باید قادر باشد که این تعداد را به نحو مطلوب مدیریت کند؛ اما متاسفانه امسال شاهد دو اتفاق سقوط جرثقیل و منا بودیم و حجاج ما در این حوادث بسیار آسیب دیدند.

معاون اول رییس‌جمهور بر این موضوع تاکید کرد که در مسجد الحرام و زمانی که که یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر حاجی حضور می‌یابند، جرثقیل‌ها نباید مستقر باشند، افزود: در ارتباط با حادثه منا می‌توان گفت که سوءمدیریت در این حادثه و همچنین بی‌تجربگی یا کم تجربگی افرادی که آن روز صحنه را مدیریت می‌کردند، واضح است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه سازمان‌های اسلامی و بین‌المللی باید به وظایف قانونی خود در خصوص حادثه منا عمل کنند و گزارشی درباره وقوع این فاجعه را به کشورهای اسلامی ارائه دهند، تصریح کرد: از سوی دیگر انتظار داریم دولت عربستان همکاری‌های لازم را انجام دهد.

وی با بیان این مطلب که این آمادگی را داریم که هواپیماهای خود را به عربستان اعزام کنیم، افزود: بنا داریم هرچه سریع‌تر پیکرهای جان باختگان را به تهران منتقل کنیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه دولت عربستان باید با سازمان حج و بعثه رهبری همکاری کند تا افراد مفقود شده پیدا شوند، اظهار کرد: باید شرایطی به وجود آید که حجاج بتوانند حج خود را به پایان برسانند.

وی همچنین با اشاره به تشکیل ستاد ویژه در تهران به ریاست وزیر کشور و عضویت وزیر ارشاد، وزیر بهداشت، وزیر امور خارجه، وزیر راه و شهرسازی و هلال حمر و.. گفت: این ستاد مسائل مربوط به حج در داخل کشور را سازماندهی می‌کند

جهانگیری گفت: استانداری‌ها موظف شده‌اند تا با خانواده‌های جانباختگان تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم درباره مراسم اینجان‌باختگان انجام دهند.

کد خبر : ۳۰۷۷۳۲