خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

حل بی‌تدبیری‌های گذشته به اجرای برجام سرعت می‌بخشد

یک دیپلمات پیشین کشورمان تاکید کرد: حل مسائل پیشین و بی‌تدبیری‌های گذشته تاثیری مثبت در اجرای برجام دارد و به اجرای آن سرعت می‌بخشد.

سیدجلال ساداتیان در گفت‌وگو با خبرنگار‏ ایلنا، با اشاره به سفر روز گذشته یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفت: حدود دو ماه پیش ایران و شش قدرت جهانی توانستند به توافقی در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران دست یابند که توسط شورای امنیت نیز صحه گذاشته شد.

وی ادامه داد: توافق هسته‌ای مانند بسته‌ای است که دارای ابعاد سیاسی، حقوقی و فنی است که بخشی از آن مربوط به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و ایران و آژانس در این راستا باید با یکدیگر همکاری کنند و آژانس در این راستا وظایفی دارد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با یادآوری توافق محرمانه ایران و آژانس اظهار داشت: این توافق مربوط به ترتیبات اجرایی محرمانه‌ای است که باید طی آن ایران در رابطه با حل‌وفصل مسائل پیشین فعالیت‌های هسته‌ای ایران و همچنین اجرای برخی از اقدامات در راستای اجرای برجام انجام دهد. در این‌باره ایران هم حساسیت‌هایی دارد زیرا ممکن است اطلاعاتی از این مسائل در اختیار سرویس‌های جاسوسی برخی از کشورها قرار بگیرد. در این راستا شاهد هستیم آقای آمانو مدیرکل آژانس برای پیشبرد نقشه راه و هماهنگی میان ایران و آژانس به تهران سفر کرد تا مسائل را شخصا مورد پیگیری قرار دهد.

ساداتیان در پاسخ به این سوال که این سفر به چه میزان می‌تواند منجر به حل مسائل پیشین شود؟ تصریح کرد: حل مسائل پیشین از طریق گفت‌وگو قابل حل است. بخشی از این مسئله سیاسی است که آقای ظریف و تیمشان طی مذاکرات سیاسی با 1+5 انجام دادند و بخشی از نظر فنی و حقوقی است که امضای توافق میان آقایان صالحی و آمانو صورت گرفت.

این دیپلمات پیشین کشورمان اضافه کرد: سابقه پرونده هسته‌ای ایران نیز فنی و حقوقی میان سازمان انرژی اتمی و آژانس است٬ ولی به دلیل بی‌تدبیری‌هایی که در این باره صورت گرفت‏‏، مسئله حالت سیاسی و امنیتی به خود گرفت و به شورای امنیت رفت ولی با زحمات بسیار به مجاری اصلی خویش بازگشت که خود این اقدام تلاش بسیار بزرگ تیم مذاکره کننده بود.

ساداتیان در پاسخ به این سوال که حل مسائل پیشین به چه میزان در اجرای برجام موثر است؟ خاطرنشان کرد: بی‌تردید حل مسائل پیشین و بی‌تدبیری‌های گذشته٬ تاثیری مثبت در اجرای برجام دارد و به اجرای آن سرعت می‌بخشد.

دیپلمات سابق ایران در لندن در پاسخ به این سوال که سفر آمانو به تهران و دیدار با مقام‌های کشورمان به چه میزان در اعتمادسازی موثر است؟ ابراز داشت: این مسئله موثر است و این سفرها نیز در این راستا انجام می‌شود. بخشی از این اعتمادسازی میان طرفین با توافق هسته‌ای صورت گرفت ولی عملیاتی شدن این مسئله نیازمند اقداماتی است تا از این طریق به روند برجام کمک کند.

کد خبر : ۳۰۶۷۵۶