خبرگزاری کار ایران

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

سفر آمانو به ایران نقطه عطف روابط ایران و آژانس است

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران برای حل مسائل گذشته راهگشا است

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با سفر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفت: هنگامی آقای آمانو به کشوری سفر می‌‌کند، سفر وی نشان‌دهنده اهمیت موضوع است٬ زیرا نشان می‌دهد که مدیرکل آژانس می‌خواهد شخصا مسئله‌ای را مورد پیگیری قرار دهد.

وی با راهگشا دانستن سفر مدیرکل آژانس به تهران برای حل مسائل گذشته اظهار داشت: آمانو براساس توافقی که میان ایران و آژانس در ۱۴ جولای صورت گرفت، باید حداکثر تا آذرماه امسال باید گزارش نهایی خود را در جهت اعلام حل و فصل مسائل گذشته ارائه دهد و آمدن ایشان به تهران می‌تواند روند رفع ابهام‌ها را تسریع ببخشد تا این مسئله برای همیشه پایان یابد.

مدیر پیشین شبکه العالم تاکید کرد: گزارش آتی ایشان و بیان اینکه مسائل گذشته حل شده است‏، می‌تواند در اجرایی شدن برجام تاثیر مثبت بگذارد.

بهشتی‌پور با یادآوری اینکه مسائل گذشته از برجام جدا است‏، یادآور شد: موارد مربوط به مسائل گذشته مرتبط با فعالیت هسته‌ای ایران از سال‌های ۲۰۰۰ میلادی تا ۲۰۰۳ است و از آن تاریخ زمان زیادی می‌گذرد و آقای آمانو آنها را در گزارش ماه نوامبر سال ۲۰۱۱ در ۶۴ مورد بیان کرده است.

وی با بیان اینکه با دستیابی به برجام فضای همکاری ایران و آژانس مبتنی بر همکاری است، تصریح کرد: این در حالی است که پیش از آن‏، فضای همکاری میان ایران و آژانس آنچنان مساعد نبود ولی هم‌اینک ایران و آژانس به سمت همکاری حرکت کرده و رویکرد حل و فصلی حاکم است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی حل مسائل گذشته را یک اقدام مهم و نقطه عطفی در روابط ایران و آژانس دانست و ابراز داشت: حل مسائل گذشته می‌تواند زمینه لازم را برای انتشار گزارش جامع که در واقع کارت سفیدی از سوی آژانس به کشور‌ها برای فعالیت هسته‌ای است‏، فراهم کند که در این صورت‏، روند اجرای توافق را کوتاه‌تر نیز می‌کند.

کد خبر : ۳۰۶۲۱۰