خبرگزاری کار ایران

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

سرعت روند حصول توافق با حضور وزرای خارجه در مذاکرات

یک تحلیلگر سیاست خارجی گفت: مسائلی که میان کارشناسان و معاونان رایزنی‌ شده که نیازمند تصمیم‌ در سطح وزراست و به نظر می‌رسد با حضور وزرا در مذاکرات٬ روند حصول توافق سرعت بگیرد.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا‏، با اشاره به حضور وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در وین گفت: شمارش معکوس برای پایان ماراتن مذاکرات هسته‌ای به حرکت درآمده و این روند مذاکراتی رو به پایان است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: اگر اراده سیاسی میان دو طرف باشد‏، مسائل اختلافی موجود میان طرفین نیز قابل حل است٬ که شواهد و قرائن نشان می‌دهد این اراده میان طرفین وجود دارد٬ اما اکنون هیات‌ها مشغول آخرین چانه‌زنی‌‌ها برای امتیازگیری بیشتر هستند.

وی یادآوری حضور کارشناسان و معاونان وزرا از هفته‌های پیش در مذاکرات اظهار داشت: مسائلی است که میان کارشناسان و معاونان مورد بحث و رایزنی‌ قرار گرفته٬ که نیازمند تصمیم‌گیری در سطح وزراست و به نظر می‌رسد با حضور وزرا در مذاکرات٬ روند حصول توافق سرعت بگیرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در خصوص برخی موضوعات نظیر چگونگی لغو تحریم‌ها‏، نظارت‌ها و بازدیدها و همزمانی اجرای تعهدهای طرفین اختلافاتی میان طرفین وجود دارد‏، تصریح کرد: البته مسائل و مشکلات بزرگتری پیش از این میان هیات‌ها بوده که آنها حل شده و اگر اراده سیاسی میان دو طرف باشد‏، مسائل اختلافی موجود نیز قابل حل است.

بهشتی‌پور ادامه داد: نمی‌شود صد در صدی اظهار نظر کرد٬ ولی شواهد و قرائن نشان می‌دهد که این اراده میان طرفین وجود دارد٬ اما اکنون هیات‌ها مشغول آخرین چانه‌زنی‌‌ها برای امتیازگیری بیشتر هستند.

مدیر پیشین شبکه العالم درباره همزمانی اجرای تعهدات از سوی طرفین خاطرنشان کرد: این مسئله ناظر بر همزمانی طرفین برای اجرای اقداماتشان است. این به این معنا است که نمی‌شود که اجرای تعهدان 1+5 موکول به اقدامات ایران باشد و این مسئله باید از سوی هر دو طرف به شکل گام به گام انجام شود. در توافق ژنو نیز دیدیم که ایران تعهداتش را در هشت مرحله انجام داد و آنها در هشت قسط مقداری از مبالغ بلوکه شده را آزاد کردند.

بهشتی‌پور در پاسخ به این سوال که آیا اعضای 1+5 در مذاکرات هم‌صدا هستند٬ ابراز داشت: طرف ما در 1+5‏، از شش قدرتی تشکیل شده که هر کدام منافع مختلفی دارند و همین موجب شده آنها دارای اختلاف نظرهایی باشند٬ اما مهم این است که وقتی اعضای 1+5 به تصمیم واحدی رسیدند‏، به آن تصمیم پایبند بوده و آن سیاست را دنبال کنند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است که تمایل دارد که 1+5 یکصدا باشد، یادآور شد: اختلاف نظرهایی که در این باره وجود دارد کار مذاکرات را کند می‌کند.

بهشتی‌پور در خصوص مواضع فرانسه در مذاکرات نیز بیان کرد: فرانسه در این مذاکرات نقش پلیس بد را ایفا می‌کند. در واقع آنها انعکاس دهنده نظرات رژیم صیهونیستی هستند ولی باید یادآور باشیم که فرانسه نمی‌خواهند عامل به شکست انجامیدن مذاکرات باشد چراکه هم‌اینک مذاکرات به مراحل پایانی خود رسیده و عاملی که منجر به شکست مذاکرات شود‏، تبعاتی منفی برایش به دنبال خواهد داشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص احتمال دستیابی به توافق نهایی نیز عنوان کرد: من از ابتدا به این مذاکرات خوش‌بین بودم و به نظر در این مرحله تا 70 درصد می‌توان به نتیجه رسید.

بهشتی در پایان در خصوص اینکه احتمال تمدید مذاکرات به چه شکل است؟ تاکید کرد: تمدید مذاکرات همانند دفعات قبل نیست و احتمالا فقط چند روزه صورت خواهد گرفت.

کد خبر : ۲۸۶۴۶۱