خبرگزاری کار ایران

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

آژانس و ایران به محرمانه ماندن محتوای توافق متعهد هستند

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: بخشی از نقشه راه محرمانه است و نه ایران و نه آژانس نمی‌توانند این محتوا را آشکار کنند و تعهد دارند، محتوای این ترتیبات را محرمانه نگه دارد.

 به گزارش ایلنا، رضا نجفی سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به انتشار اخبار برخی رسانه‌های خارجی در چند روز گذشته واکنش نشان داد.

نجفی در پاسخ به این سوال که یک خبرگزاری غربی مطلبی از جزییات موافقتنامه محرمانه بین ایران و آژانس نوشته که براساس آن، ایران اجازه داده است از کارشناسان ایرانی برای بازرسی از یک سایت استفاده شود، گفت: ما انتظار داریم که جنجال‌های رسانه‌ای تا روز اجرای توافق برجام و حتی بعد از آن هم احتمالاً ادامه پیدا کند، بنابراین این گونه خبرسازی‌ها هدفشان این است که روند بررسی اجرای برجام و تصویبش و بعد هم اجرای برجام را تحت تاثیر قرار دهند.

نجفی افزود: آن چیزی که مسلم است توافقی هست که ایران با آژانس دارد، بخشی از آن محرمانه است یعنی «نقشه راه»، یک بخشی از آن آشکار است که منتشر شده و ضمائمی دارد که راجع به برخی از ترتیبات خاص است که این ترتیبات خاص محتویاتش محرمانه است و نه ایران و نه آژانس نمی‌توانند این محتوا را آشکار کنند و تعهد دارند، بخصوص آژانس تعهد دارد که محتوای این ترتیبات را محرمانه نگه دارد.

نجفی تاکید کرد: بنابراین نه ما و نه آژانس درباره خبرهایی که ممکن است در رسانه‌ها منتشر شود، نمی‌توانیم هیچ نظری بدهیم.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما تصریح کرد: ما انتظار داریم توافقاتی که انجام شده تا الان که به خوبی پیش رفتیم توافقات انجام شود و منتهی شود به بسته شدن موضوعات گذشته و در این مسیر هم داریم کار می‌کنیم.

سفیر کشورمان در آژانس در پاسخ به یک سوال دیگر درباره اینکه نشست یک روزه شورای حکام هفته آینده برای بررسی راستی آزمایی برجام و تبعات مالی آن بر بودجه آژانس برگزار می‌شود و مدیرکل هم در این ارتباط گزارشی را منتشر و برای مطالعه در اختیار اعضای شورای حکام و آژانس قرار داده است، گفت: زمانی که توافق ژنو انجام شد و طبق توافق ژنو آژانس موظف شد که راستی آزمایی کرده و بر برخی از اقدامات داوطلبانه ایران نظارت کند. آن زمان هم شورای حکام یک جلسه ویژه برگزار کرد که به مدیرکل این اختیار را بدهد و همینطور بودجه در اختیارش قرار بدهد که وظایفش را طبق توافق ژنو انجام دهد.

نجفی افزود: حالا که بحث توافق برجام است و وظایفی که آژانس دارد، مدیرکل آژانس نیاز دارد مجوزی از شورای حکام اخذ کند و به همین دلیل یک گزارش چند صفحه‌ای منتشر کرده که وظایف آژانس را طبق برجام و همینطور ادامه روند کنونی مشخص کرده است.

نجفی گفت: این نیازمند آن است که شورای حکام گزارش مدیرکل را تایید بکند و به وی مجوز بدهد و همینطور نیاز به بودجه دارد که این بودجه اش بخشی داوطلبانه خواهد بود و از طریق کمک‌های داوطلبانه کشورها جمع‌آوری خواهد شد و بخشی از آن هم که مربوط به اجرای پادمان است.

کد خبر : ۲۹۸۸۱۳