خبرگزاری کار ایران

نوبخت در نشست خبری:

توافق‌پاریس و سعدآباد هم به‌مجلس داده نشد/ سند محرمانه‌ای در برجام نیست

سخنگوی دولت گفت: سوالم این است در گذشته توافق سعدآباد و پاریس را داشتیم٬ آیا اینها هم در قالب لایحه به مجلس ارائه شد؟ آن زمان چون شورای عالی امنیت ملی به مسئله رسیدگی می‌کرد٬ نیازی به تایید مجلس نبود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد باقر نوبخت در نشست خبری خود با خبرنگاران در خصوص موضوع تاکید مجلس بر ارائه لایحه برجام توسط دولت عنوان کرد: حداقل دوبار در این مورد اظهار نظر کردم؛ یکبار وقتی که لایحه الزام دولت به صیانت از دستاوردهای هسته‌ای تصویب شد و یکبار هم مشخصا راجع به اینکه آیا باید لایحه‌ای از سوی دولت داده شود یا خیر٬ اظهارات خود را بیان کردم٬ اما گویا مجبورم توضیح بیشتری در این خصوص ارائه کنیم.

رویکرد مجلس ایران با مجلس آمریکا در مورد برجام متفاوت است

وی افزود: رویکرد مجلس در مورد مذاکرات هسته ای و توجه به این موضوع کاملا متفاوت با رویکردی است که مجلس آمریکا دارد. در آمریکا حزب رقیب که مخالف مذاکره است. برای بلااثر کردن نتایج مذاکرات فعال شده و رسانه‌ها نیز این را به خوبی منعکس می‌کنند٬ اما در مجلس ایران نمایندگان ما همانطور که به دفعات اعلام کرده‌اند٬ موافق مذاکرات هستند.

سخنگوی  دولت تاکید کرد: توجه نمایندگان ما به موضوع مذاکرات به عنوان یک حزب رقیب در جهت تحقق منافع سیاسی‌شان نیست. آنها برای صیانت از منافع ملی به این موضوع توجه دارند٬ به همین جهت دولت همواره قدردان مجلس و نمایندگان است.

مصوبات شورای عالی امنیت ملی در مسئله برجام باید رعایت شود

نوبخت گفت: همانطور که در قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای تصریح شده است٬ مجلس اجرایی شدن و اثر بخش بودن این مذاکرات را مشروط اعلام کرد. در یکی از ماده واحدهای این قانون عنوان شده است در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات مربوط به پادمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هرگونه نتایج مذاکرات با کشورهای 1+5 در صورتی معتبر است که در آن الزامات زیر به صورت شفاف رعایت شده باشد.

وی ادامه داد: بنابراین اگر الزاماتی که مجلس در سه فراز بیان کرده رعایت شود٬ این توافق معتبر است٬ در غیر این‌صورت نامعتبر خواهد بود٬ اولین الزام این است که باید لغو همه تحریم‌ها به صورت یک‌جا انجام شود. دوم اینکه نظارت‌های آژانس باید به صورت متعارف باشد و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود. بر این اساس تاکید شده که هیچ محدودیتی برای کسب دانش هسته‌ای پذیرفته نیست.

استدلال دولت بر اساس اصل 176 قانون اساسی است

سخنگوی  دولت خاطر نشان کرد: بنابراین مجلس با در نظر گرفتن منافع ملی به شرطی مذاکرات را معتبر دانست که همه الزامات در آن رعایت شود. این موارد توسط مجلس به شورای عالی امنیت ملی واسپاری شد همانطور که می‌دانید همان موقع که این لایحه مطرح بود٬ استدلال ما این بود که این لایحه نیز مغایر اصل یکصدو هفتادو شش قانون اساسی بود. در این اصل تصمیم‌گیری در مورد چنین مسائلی به شورای عالی امنیت ملی واگذار شده است و در صورتی که مصوبات شورای عالی امنیت ملی به تایید رهبری برسد٬ لازم الاتباع است و نیاز به ارسال آنها به مجلس یا تایید در محل دیگری نیست.

آیا توافق سعدآباد و پاریس هم به مجلس رفت؟

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یادآور شد: مشخصا از سال 1382 پرونده هسته‌ای ما به شورای عالی امنیت ملی ارجاع شد و همواره این شورا آن را در دست بررسی داشت. بنابراین آنچه در مورد مباحث هسته‌ای صورت می‌گرفت٬ نیاز به استجازه از مرجع دیگری جز شورای عالی امنیت ملی نداشت. سوال من این است که ما در گذشته توافق سعدآباد و پاریس را داشتیم٬ آیا اینها هم در قالب لایحه به مجلس ارائه شد در آن زمان هم چون شورای عالی امنیت ملی به مسئله رسیدگی می‌کرد٬ نیازی به تایید مجلس نبود. در این خصوص هم مصوبه خود مجلس هم بیان می‌کند که باید این توافق در شورای عالی امنیت ملی تایید شود.

نوبخت با اشاره به تبصره قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای عنوان کرد: در این تبصره آمده است که براساس اصول 77 و 125 قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود اصل هفتاد و هفتم در ارتباط با این است که به چه صو.رت باید نسبت به معاهدات بین‌المللی عمل شود و در آن تصریح شده که عهدنامه‌ها و قراردادهای بین‌المللی باید به تصویب مجلس برسد.

پروتکل به مجلس داده می‌شود

وی افزود: در اصل یکصدو بیست و پنجم تمام موارد مربوط به اصل هفتاد و هفت تفصیل داده می‌شود. در این اصل آمده امضای تمامی این عهدنامه و قراردادهای دولت ایران با سایر دولت‌ها و امضای پیمان‌های بین‌المللی بعد از تصویب مجلس با رئیس جمهور یا نماینده قانونی اوست٬ بنابراین در این اصل آمده است که هر امضایی باید به تایید مجلس برسد. ما هم معتقدیم پروتکل الحاقی را باید حتما به مجلس بدهیم٬ اما در این توافق اصلا امضایی صورت نمی‌گیرد. این یک تفاهم کلی است ضمن اینکه در آن برای دو طرف محدودیت‌هایی قائل شده‌اند که در جمع به نفع ملت ایران است.

کشورهای دیگر توافق را به مجلسشان نفرستاده‌اند

نوبخت گفت: ما در این مورد اصلا با آنها توافقنامه‌ای را امضا نمی‌کنیم٬ سوال ما این است که کدام یک از شش کشور این تفاهم را بردند تا در مجالسشان تایید شود؟ ممکن است گفته شود آمریکا این کار را کرد. فراموش نکنیم که آمریکا هم توافق‌نامه‌های این چنینی را باید به مجلسش بدهد و آن هم دو سوم رای می‌خواهد. اقدامی که این مجلس در حال حاضر می‌کند این‌گونه نیست چون آن را به عنوان یک توافق دو جانبه میان ایران و آمریکا تلقی نکرده است.

وی ادامه داد: هیچ امضایی از سوی رئیس جمهور و نماینده قانونی او صورت نگرفته است. کشورهای دیگر هم این توافق را به مجالسشان نداده‌اند. ما طبق اصل یکصدو هفتاد و شش قانون اساسی عمل می‌کنیم و در آن شورای عالی امنیت ملی اختیار قانونی دارد و در حال رسیدگی با دقت به این توافق است و قطعا هر گاه بررسی‌های آنها به اتمام برسد سخنگوی  شورای عالی امنیت ملی این موضوع را اطلاع رسانی خواهند کرد.

سخنگوی  دولت خاطر نشان کرد: از سوی دیگر اگر ما این توافق را در قالب قانون تبدیل کنیم٬ یعنی کلیه آن را باید بپذیریم٬ در حالی که در برخی موارد ضمن محدودیت‌هایی برای طرف های مقابل محدودیت‌هایی برای ما نیز تعریف شده است که با تبدیل توافق به قانون یعنی ما این محدودیت‌ها را پذیرفتیم و مجلس دولت را مجبور کرده که این محدودیت‌ها را قبول کند. در حالی که ما هم معتقدیم اگر طرف مقابل که خیلی هم به آنها اعتماد نداریم به تعهدات خود پایبند نباشند٬ لزومی ندارد که ما هم به این تعهدات پایبند باشیم در حالی که تبدیل شدن توافق به قانون قدری با این مسئله در مقابله است.

وی گفت: قطعا ما در جهت منافع ملی اقدام خواهیم کرد. امروز افکار عمومی جهان هم این توافق را تایید می‌کند٬ ما به نفع ملت ایران در این مذاکرات عمل کردیم و همه نظرسنجی‌ها نیز موید همین مسئله است. همتایان آقای ظریف نیز معتقدند در مذاکرات ایران دست بالا را داشت.

توضیحات نوبخت در مورد فرمانداران غیرهمسو

نوبخت در مورد تاکید دولت بر همکاری مدیران و فرمانداران همسو با دولت عنوان کرد: استانداران نمایندگان عالی دولت در استان ها و فرمانداران نماینده های دولت در شهرستان‌ها هستند٬ که باید سیاست های دولت را متفاوت از گذشته اجرا کنند اگر آنها با سیاست‌های دولت همسو نباشند٬ امکان اجرای منویات دولت یازدهم نیز وجود نخواهد داشت. وزارت کشور تا الان در این راستا تلاش کرده و امیدواریم اگر ناهماهنگی وجود دارد در آینده هماهنگ شود.

آمادگی لایحه شفاف‌سازی تبلیغات انتخاباتی را داریم

وی در مورد لایحه شفاف‌سازی تبلیغات انتخاباتی گفت: در حال حاضر مجلس طرح‌ها و مصوباتی را در دست دارد تا ماه آینده نیز ما بخش اول لایحه برنامه ششم را تقدیم مجلس می‌کنیم و تلاش می‌کنیم تا 15 آذرماه نیز بودجه سال 95 را به مجلس بدهیم. کلیه جداول مربوط به برنامه ششم هم قبل یا بعد از انتخابات به مجلس می‌رود بنابراین با توجه به حجم مصوبات به نظر نمی‌رسد قانون شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی در این مجلس به تصویب برسد. البته ما از این قانون استقبال می‌کنیم و اگر هم به این مجلس برسد دولت آمادگی اجرای آن را دارد.

پرداخت بدهی‌های خود به صندوق تامین اجتماعی

سخنگوی  دولت در مورد  پرداخت بدهی‌های خود به صندوق تامین اجتماعی گفت: درست است که صندوق‌های ما وضع خوبی ندارند و با استمرار وضع موجود صندوق‌های ما در آینده با چالش‌های جدی مواجه خواهند شد. برنامه ششم در عین جامع‌نگری مسئله‌محور نیز است و یکی از مواردی که روی آن در برنامه ششم متمرکز شدیم صندوق‌ها، آب و محیط زیست که به شکل ویژه در برنامه ششم به آنها پرداخته خواهد شد. یکی از اقدامات ما در برنامه ششم این است که عدم تعادل منابع و مصارف در صندوق‌ها برطرف شود.

توضیحات درخواست احمدی نژاد برای مناظره

وی در خصوص درخواست مجدد احمدی‌نژاد برای مناظره با دولت یازدهم گفت: برخی مسئولان دولت قبل حتما از این تقاضای مناظره حرف‌هایی دارند. ما از این که آنها مطالب خود را به رسانه‌ها منعکس کنند٬ استقبال می‌کنیم. حتی اگر انتقادی وجود دارد و مطلب اصلاح‌گرایانه‌ای دارند٬ می‌توانند نظراتشان را به رسانه‌ها اعلام کنند.

نگرانی رهبر انقلاب از نفوذ آمریکا

نوبخت در مورد نگرانی رهبر انقلاب از نفوذ آمریکا گفت: دولت نه تنها با نفوذ آمریکا بلکه با نفوذ هر کشوری در دوره پسا تحریم مقابله می‌کند یکی از نگرانی‌های آمریکایی‌ها در مذاکرات این است که ایران دست بالا را داشته ما در مذاکره با دیگر کشورها نیز منافع ملی را مد نظر قرار می دهیم و اجازه نفوذ به هیچ کشوری را نخواهیم داد از عرصه‌های فرهنگی کشور دفاع می‌کنیم.

هیچ سند محرمانه‌ای در برجام نداریم

وی در پاسخ به این سوال که آیا اسناد محرمانه‌ای در برجام وجود دارد گفت: خیر هیچ سند محرمانه‌ای در برجام نداریم برجام بسیار شفاف است و همانطور که مجلس مشخص کرده مسائل مربوط به آژانس و بازدید‌های مرتبط باید زیر نظر دستگاه های ذیربط و با نظارت شورای عالی امنیت ملی صورت گیرد.

برنامه هفته دولت

نوبخت با اشاره به اینکه هفته آینده هفته دولت خواهد بود گفت: ما به همراه رئیس جمهور به یکی از استان‌های کشور سفر خواهیم کرد. علاوه بر این دیدار عمومی نیز با اصحاب رسانه خواهیم داشت که در آن همه خبرنگاران می توانند در پاستور با همه دولتمردان دیدار و گفتگو کنند. همچنین برنامه ریزی شده که ما بجای حضور در تهران در استان‌های مختلف توزیع شویم و با مردم و اصحاب رسانه در استان‌ها نیز گفت و شنود داشته باشیم.

میزان پرداخت طرح‌های ملی

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: براساس گزارش رسمی خزانه‌داری کل تا 25 مرداد 94 ، 5هزار و 552 میلیارد تومان بابت طرح‌های عمرانی پرداخت شد که این رقم نسبت به سال قبل در چنین روزی بیش از دو برابر افزایش داشته است. از این میزان نیز حدود 3هزار و 900 میلیارد تومان تومان به طرح‌های ملی داده شد که در این مورد نیز نسبت به سال قبل 2.6 برابر افزایش داشتیم سال قبل هزار و 600 میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی استانی داده شد که در سال جدید این رقم 1.7 برابر شده است.

تدوین اقتصاد مقاومتی معطوف به افزایش تولید و ایجاد

وی افزود: گزارش اقتصاد مقاومتی معطوف به افزایش تولید و ایجاد اشتغال تدوین شده و توافق سه جانبه‌ای به تفکیک بین سازمان مدیریت برخی بانک‌ها و دو وزارت خانه انجام شده است در توافق سازمان مدیریت با وزارت کشاورزی و بانکها ما موفق شدیم برای فعال کردن  واحدهای تولیدی فولاد به منظور آبرسانی به 92 شهر و هزار و 848 روستا منابعی را برای تولید یک میلیون تن ورق فولادی فراهم کنیم که این منابع توسط بانک‌ها تهیه می شود و سازمان مدیریت و برنامه ریزی متعهد شده که به‌صورت سالانه نسبت به بازپرداخت این مبالغ اقدام کند.

تلاش دولت برای رفع چالش آب

سخنگوی  دولت تاکید کرد: امیدواریم این اقدامات بتواند به رفع چالش آب در کشور کمک کند توافق دیگر ما تامین مالی به مبلغ هزار و 500میلیارد تومان برای پرورش صد هزار تن ماهیان در قفس در آب‌های ساحلی به ویژه در سواحل مکران بود در همین رابطه صندوق توسعه ملی نیز با حمایت بانکها وارد شده و در زمینه سرمایه‌گذاری در کشت گلخانه‌ای نیز قرار شده هزار و 500 میلیارد تومان نیز اختصاص یابد که این کار نیز به صورت مستقیم دوازده هزار و به صورت غیرمستقیم 25 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کند.

وی گفت: پیام اصلی اقتصاد مقاومتی این است که به ظرفیت‌های درونی تولید تاکید کنیم امیدواریم با این توافق‌ها ضمن راه افتادن واحدهای تولیدی شاهد افزایش اشتغال باشیم و بتوانیم همکاری صمیمانه‌ای را بین نظام بانکی و دولت ایجاد کنیم.

اقتصاد مقاومتی معطوف به افزایش تولید و ایجاد اشتغال

نوبخت با اشاره به حذف دهک‌های پردرآمد از دریافت یارانه گفت: در تبصره 20 قانون بودجه 94 مقرر شد منابعی که از یارانه حاصل می‌شود بخشی به صورت نقدی به خانواده های نیازمد داده شود در همین راستا وزارت کار مسئول شناسایی این افراد شد و وزیر کار اطلاع‌رسانی کرد که به تدریج نسبت به حذف پردرآمدها اقدام می‌شود خواهش من این است که همانطور که به در آغاز به اجرای قانون هدفمندی کمک شد٬ به بهبود این قانون نیز کمک شود.

امکان اعتراض در در حذف یارانه پردرآمدها وجود دارد

وی گفت: البته امکان اشتباه در حذف پردرآمدها وجود دارد برای همین فرصت اعتراض در نظرگرفته شده برخی که اعتراض کردند٬ اعتراضشان درست بود و برخی نادرست به هر حال احتمال خطای چند درصدی وجود دارد. توقع ما از رسانه‌هایی که دولت را ترغیب به حذف یارانه پردرآمدها می‌‌کردند این است که الان اگر یارانه کسی به نادرستی حذف شد٬ طوری عنوان نکنند که انگار خلل بزرگی ایجاد شده است. فرصت اعتراض هست و قطعا مورد توجه قرار می‌گیرد  این کارها فقط روند حذف پردرآمدها را کندتر می کند اگر لازم باشد وزیر کار در ادامه نسبت به اقدامات صورت گرفته توضیحات بیشتری می‌دهد.

بدهی زیرساخت‌های مخابرات

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در پاسخ به اظهارات وزیر ارتباطات مبنی بر اینکه اگر شرکت زیرساخت‌های مخابرات بدهی خود را به این وزارتخانه پرداخت نکند٬ اینترنت کشور قطع خواهد شد گفت: ممکن است دستگاهی با دیگری مشکل داشته باشد مثلا شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات حتما این موضوع مدیریت خواهد شد تا اینترنت قطع نشود اعتبارات هر دو دستگاه نزد سازمان مدیریت است و در این خصوص جای هیچگونه نگرانی نیست.

200 میلیارد تومان برای اعتبارات خرد قبول تعهد کرده‌ایم

وی در خصوص توجه ویژه به اعتبارات خرد گفت: بانک‌ها نگرانند پولشان را به کسانی بدهند که مطمئن نیستند بعدها آنها به بدهکار بانکی تبدیل نشوند برای همین سازمان مدیریت وارد شده و طرح ویژه‌ای را برای چگونگی ارائه تهسیلات به بنگاههای خرد با وزارت صنعت معدن و تجارت امضا کرده در این زمینه ما در حد 200 میلیارد تومان قبول تعهد کرده‌ایم.

مشکلات پرداخت یارانه‌ها

نوبخت با اشاره مجدد به بحث یارانه‌ها گفت: ما هر ماه در پرداخت یارانه مشکل داریم دیشب هم یارانه نقدی خانوارها پرداخت شد. پنج ماه است که سه هزار و 500 میلیارد تومان به این کار اختصاص می دهیم در حالی که کل اعتبارات عمرانی ما خیلی ناچیز است ما معتقدیم حتما گروهی به این اعتبارات نیازمندند و گروه دیگری هم نیاز ندارند این نظام پرداخت به دولت تحمیل شد اگر ما از ابتدا اجرا کننده این قانون بودیم خود قانون را اجرا می‌کردیم؛ در حالی که الان بیش از صددرصد منابع حاصل از هدفمندی را می‌دهیم و باز هم مجبوریم از خزانه بین مردم توزیع کنیم.

توجه به بحران‌های نظیر زلزله

وی درمورد ضرورت توجه به بحران‌های نظیر زلزله در تهران گفت: بخش‌های زیادی از کشور روی گسل قرار دارد. دولت در این مورد برنامه های متعددی دارد سازمان مدیریت بحران نیز برای همین تشکیل شده ما سالانه برای پیشگیری از حوادث اعتباراتی را در نظر می‌گیریم .

توجه دولت به حمل‌ونقل عمومی

نوبخت با بیان اینکه دولت باید بیشتر به بحث حمل‌ونقل عمومی بپردازد گفت: امکاناتی که در حال حاضر وجود دارد٬ کافی نیست و مردم مجبورند از وسایل حمل‌ونقل شخصی استفاده کنند. یکی از موارد مورد توجه دولت در آینده موضوع حمل‌ونقل است.

بهبود هزینه‌های عمرانی با صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری

سخنگوی  دولت با بیان اینکه ما همچنان شرایط تحریم را طی می‌کنیم گفت: با این وجود باید بدانیم که کسری بودجه با عدم تحقق منابع متفاوت است. عدم تحقق منابع سرنوشت هر ساله کشور است٬ اما در سه سال اخیر کسری بودجه نداشتیم. تلاش ما این است که برخلاف سال‌های قبل با صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری هزینه‌های عمرانی خود را بهبود ببخشیم.

تلاش برای ورود به بازارهای جهانی

وی در مورد سهم ایران از صنعت حلال گفت: در این زمینه ما سهم مناسبی نداریم. در حالی که ظرفیت‌های مناسبی داریم وزارت صنعت معدن و تجارت مامور شد برای گسترش تجارت صنعت حلال در بازارهای جهانی تلاش کند. در فضای بعد از تحریم وقتی هیات‌های خارجی به کشورمان می‌آیند٬ ما می‌دانیم باید با هر کدام روی چه مبحثی صحبت کنیم؛ اول سرمایه گذاری خارجی؛ دوم تکنولوژی و دانش فنی به‌روز آنها و سوم کمک آنها برای ایجاد بازارهای خارجی برای ما.

اقدام‌های پس از حذف تحریم‌های مربوط به صادرات نفت

نوبخت در مورد حذف تحریم‌های مربوط به صادرات نفت گفت: هنوز با اجرایی شدن این موضوع فاصله داریم. اینکه برخی می‌گویند اگر ایران وارد بازار نفت شود٬ قیمت نفت کاهش پیدا می‌کند٬ نادرست است ما معتقدیم که باید بازارها و سهمیه اوپک را احیا کنیم. سال قبل در اقدامی هماهنگ از سوی برخی کشورها قمیت نفت به شدت کاهش پیداکرده است. ما مصمم هستیم که از بازارهای خود دفاع کنیم و اگر قرار است برای حفظ مقدار عرضه خود در بازار تلاش کنیم آنها که بیش از سهمیه شان وارد بازار شده‌اند٬ باید عقب بروند وزارت نفت موظف شده در این زمینه بررسی و اقدام‌های لازم را انجام دهد.

 

کد خبر : ۲۹۸۲۰۸