خبرگزاری کار ایران

درگیری لفظی دو نماینده در صحن علنی؛

کوچک‌زاده: برخورد مجلس سلطنت‌ طلبانه است/ جلالی: هوچی‌گری نکنید

در جریان رسیدگی به یک طرح در مجلس٬ دو نفر از نمایندگان مجلس با یکدیگر درگیری لفظی داشتند که در نهایت با وساطت نمایندگان٬ این درگیری با مصافحه به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی کوچک‌زاده در نشست علنی امروز صبح مجلس در تذکر آیین نامه‌ای به اظهارات رئیس مجلس در مورد تحویل ترجمه مورد تایید وزارت امور خارجه از «برجام» به نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شما در این بحث فرمودید که ترجمه مورد قبول دستگاه دیپلماسی است و به نمایندگان تحویل داده شده٬ اما چه تضمینی بر صحت این ترجمه وجود دارد.

در ادامه ابوترابی فرد اظهار داشت که این تذکر آیین‌نامه‌ای می‌تواند بعد از پایان رای‌گیری در مورد بررسی طرحی که هماکنون در حال رسیدگی است٬ انجام شود که این اظهارات با و اکنش کوچک‌زاده همراه بود و این نماینده مجلس اظهار داشت: در ماده 197 آیین نامه با صراحت اعلام شده تذکر باید در مورد جلسه باشد٬ نه دستور جلسه.

کوچک‌زاده گفت: آقای ابوترابی‌فرد مجلس شانش رسیدگی به خرید وفروش سیب زمینی نیست که آقای لاریجانی فرمودند. آقای لاریجانی گوش بده، آیا این ترجمه که گفته‌اید مورد قبول دستگاه دیپلماسی است، تضمینی وجود دارد که درست باشد. مگر در گذشته رئیس دستگاه دیپلماسی ترجمه‌ای را تحویل نداد و ما از آن گذشتیم. از کجا معلوم که در مورد این ترجمه٬ کسی اشکال وارد نسازد.

وی ادامه داد: این برخورد سلطنت‌مابانه با مجلس کردن است و چه کسی در مورد متن ترجمه تضمین می‌دهد.

وی همچنین در ادامه در حال تذکر در مورد خلاف قانون اساسی بودن بخشهایی از توافق هسته‌ای من‌جمله اصل 139 بود که با واکنش چند تن از نمایندگان از جمله کاظم جلالی روبرو شد و وی در مواجه با این واکنش‌ها خطاب به رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار داشت: آقای جلالی بگذار حرفم تمام شود٬ بعد خودشیرینی انجام بده.

کوچک زاده ادامه داد: دو هفته است که برای رسیدن ترجمه مطلوب معطل مانده‌ایم و مجلس مسئول است که به این موضوع رسیدگی کند و در شرایط فعلی چه کسی تضمین می‌دهد که این ترجمه ترجمه مطلوب باشد.

کوچک زاده خطاب به مردم افزود: مردم بدانند مجلس امروز با برخورد سلطنت طلبانه‌ای که صراحتا رهبر معظم انقلاب آن را منع کرده‌اند٬ روبرو است.

وی در ادامه باز هم خطاب به کاظم جلالی تصریح کرد: هم اکنون آقای جلالی قصد دارد با هزاران ترفند آنچه مورد تایید لاریجانی است را توجیه کند و باز هم تاکید می‌کنم چه تضمینی وجود دارد که این ترجمه مطلوب باشد.

در ادامه این اظهارات با واکنش شدید کاظم جلالی روبرو شد و صحن علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی تحت‌الشعاع این مباحث دو طرفه بود و سرانجام ابوترابی فرد اعلام کرد: مجلس در حال رای‌گیری در مورد بحثی دیگر بود که آقای کوچک‌زاده وارد تذکر شدند و بهتر بود پس از پایان رای‌گیری در مورد موضوع مورد بحث این تذکر اعلام می شد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای کوچک زاده شما در اظهاراتتان به یکی از همکاران ارجمند٬ یعنی آقای دکتر جلالی اهانت کردید و شایسته نیست که از تریبون مجلس چنین اظهاراتی را در حق همکار خود اعلام کنید.

وی ادامه داد: اما در مورد موضوع مورد تذکر شما باید بگویم که پس از آنچه توافقنامه مباحث نهایی خود را به پایان رساند بلافاصله از مسئولان یعنی وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی دعوت به عمل آمد و مشروح گزارش مذاکرات و توافق وین و توضیح در مورد متن برجام به اطلاع نمایندگان رسید ثانیا کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی به عنوان کمیسیون تخصصی براساس آیین‌نامه با حضور تعداد دیگری از نمایندگان به بررسی موضوع پرداخت و جلسات ممتدی را با دعوت از مسئولان برگزار کرد و برای بررسی موضوع ساعت‌ها بحث و تبادل نظر شد.

وی با تاکید براینکه ترجمه ارائه شده از سوی وزارت امور خارجه وحی منزل نیست٬ تصریح کرد: هر کس انتقادی به ترجمه داشته باشد٬ می‌تواند انتقاد خود را مطرح کند و مرکز پژوهش‌ها و مترجمان این مرکز بررسی ترجمه را در دستور کار قرار داده‌اند٬ اما آنچه برای ما قابل استناد است٬ متن انگلیسی است که قابل تغییر نیست.

وی با تاکید بر اینکه اشکالات احتمالی نمایندگان از جمله کوچک زاده به متن ترجمه شده برجام مورد بررسی قرار می‌گیرد٬ افزود:  همانطور که اشاره شد ترجمه امروز وحی منزل نیست و ممکن است عده‌ای نسبت به آن ایراد داشته باشند که این ایرادها مورد بحث قرار گیرد.

همچنین در ادامه کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در اخطار ماده 77 تصریح کرد: مشکل از آنجا آغاز می‌شود که عده‌ای خود را عین اسلام و تابع ولایت فقیه می‌دانند که البته می‌توانند نسبت به خودشان این برداشت را داشته باشند٬ اما مشکل اینجاست که دیگران را خائن معرفی می‌کنند.

در ادامه اظهارات کاظم جلالی با واکنش تعدادی از نمایندگان طیف خاصی از مجلس همراه شد که کاظم جلالی با بیان اینکه از هوچی‌گری پرهیز کنید و بگذارید به توهین‌هایی که به من شده پاسخ دهم٬ قصد ادامه اظهارات خود را داشت که با ورود لاریجانی به صحن علنی مجلس٬ اظهارات وی خاتمه یافت و ابوترابی فرد خواستار آن شد که جلالی اخطار خود را به زمانی دیگر موکول کند.

همچنین در ادامه محمدرضا تابش در تذکری به نحوه اداره جلسه تصریح کرد: آقای رئیس شما اجازه می‌دهید عده‌ای صحبت‌هایشان را کامل انجام دهند٬ اما هنگامی که افراد می‌خواهند نسبت به این صحبت‌ها پاسخ دهند٬ شما این اجازه را نمی‌دهید.

پس از ورود علی لاریجانی به صحن علنی مجلس شورای اسلامی٬ با وساطت ابوترابی فرد٬ کاظم جلالی و کوچک‌زاده با یکدیگر مصافحه کردند.

کد خبر : ۲۹۳۳۱۳