خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی در دیدار دانشجویان دانشگاه آزاد:

تصمیم‌های جامعه‌ را صادقانه به مردم واگذار کنیم

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ دشمنی در برخورد با صاحبان اندیشه آن هم در قالب تشکل‌های دانشجویی شایسته نیست.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیش از ظهر روز یکشنبه در دیدار جمعی از دانشجویان و اعضای تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور دانشجویان را مدیران و مسؤولان آینده کشور دانست و افزود: باید از شرایط حال برای مطالعه، تحقیق، پژوهش و به طور کلی ارتقا سطح علم و دانش تا مرحله‌ای که مجامع بین‌المللی بپذیرند، استفاده کنید و خود را برای مسؤولیت‌های سخت اجتماعی و سیاسی آماده سازید.

وی با بیان این‌که «دنیا به سمت آزادی و آزادمنشی پیش می‌رود و افکار‌ انسان‌ها به خاطر پیشرفت سریع و در دسترس بودن ابزارهای اطلاع‌رسانی وسیع و گسترده، باز است»، اظهار کرد: در این شرایط نمی‌توان جلوی افکار را گرفت؛ چراکه مردم هر لحظه و در هر شرایط مکانی و جغرافیایی با ساده‌ترین وسایل ارتباطی مثل تلفن همراه در جریان آخرین تحولات و اتفاقات پیرامون خود و دنیا قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اصل مهم «الْانْسانُ حَریصٌ عَلی‏ ما مُنعَ »، حریص شدن افراد را نتیجه جلوگیری آنان از دستیابی به اطلاعات روز دانست و افزود: انسان همواره نسبت به چیزی که از آن منع می‌شود، حرص می‌ورزد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دوره‌ دانشجویی را دوره تحقیق و پژوهش خواند و با تأکید بر اهمیت ارتقا سطح کیفی دانش در جوانان گفت: باید دانش خود را تا جایی بالا ببرید که جهان به شما احترام بگذارد.

وی با اشاره به دیدار دیروز دانشجویان با مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر موضوع «ناسازگاری آرمانخواهی با محافظه کاری و این‌که آرمان‌خواهی با واقع‌بینی سازگار است»، گفت: در واقع کسی که آرمانی دارد، اگر ببیند شرایط با آرمان‌هایش می‌سازد کمک می‌کند و اگر مخالفت ببیند، به مبارزه می‌پردازد.

وی اهمیت این سخن رهبری را هم‌پایه حق‌الناس بودن رأی مردم در انتخابات توصیف کرد و گفت: باید مراکز علمی و دانشگاهی و رسانه‌ای کشور بر روی این فراز از سخنان ایشان تحقیق و تدبّر بیشتری نموده و آن را برای جامعه تبیین کنند.

هاشمی‌رفسنجانی با تأکید مجدد بر نقش و حضور مردم در مبارزه، پیروزی، تثبیت و تداوم انقلاب گفت: وقتی مردم با اراده جمعی تصمیم به حضور در خیابان‌ها گرفتند، آنقدر استقامت ورزیدند تا رژیم طاغوت را سرنگون کردند و قفل زندان‌ها را شکستند.

وی با تأکید بر این‌که «اگر تصمیمات جامعه‌ را صادقانه به مردم واگذار کنیم، مردم خوب انتخاب می‌کنند»، گفت: قاطبه‌ مردم که از خانواده‌های شما جوانان و دانشجویان تشکیل می‌شوند، آگاه شده‌اند و جوانان باسواد و آگاه در خانواده‌ها و فامیل مؤثرند.

وی با انتقاد از کسانی که فکر می‌کنند قدرت باعث دوام حکومت‌هاست، گفت: این افکار عمومی است که صاحب اصلی تمام حکومت‌ها در همه‌ی جوامع است و تبلور جدی افکار عمومی، رأی و نظر جوانان است.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به اهمیت و جایگاه انسان در کارگاه آفرینش، سوره والعصر و قسم خداوندی در آغاز سوره را بسیار قابل تأمل و توجه خواند و گفت: خداوند به عصر و زمان قسم می‌خورد و صحبت از خسارتی می‌کند که انسان دچار آن است، اما در ادامه «الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات» آن را استثناء می‌کند.

وی با بیان مصادیقی از رذیلت‌های اخلاقی که باعث سقوط انسان می‌شود، حدیث معروف «ان الحیاه عقیده و جهاد» را تابلوی همه‌ انسان‌های آزاده دانست و گفت: هرگونه تلاش در راه عقاید صبر و اجر جهاد را دارد و وقتی به «تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر» می‌رسیم باید به این نکته توجه کنیم که همه‌ی تلاش‌ها باید برای حق و رسیدن به حقیقت باشد.

وی با بیان انواع صبر که متوجه انسان‌ها در زندگی می‌شود، گفت: گاهی انسان سخنی بر حق در ذهن دارد، اما می‌داند که اگر بگوید با توجه به شرایط جامعه مردم ضرر می‌کنند، پس صبر می‌کند. در مقابل اگر ببیند به نفع جامعه است باید حق را بگوید گرچه برای خودش باعث ضرر شود.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به مطالبات تشکل‌های دانشجویی و بیان آن‌ها از سوی دانشجویان حاضر در جلسه، گفت: با توجه به افکار مختلف و متنوع سیاسی، باید زمینه‌ فعالیت همه‌ تشکل‌ها در محدوده‌ی قانون فراهم باشد.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، اختلاف سلیقه را خوب و گاهی کارساز دانست، اما تنازع را نهی قرآنی خواند و گفت: دشمنی در برخورد با صاحبان اندیشه آن هم در قالب تشکل‌های دانشجویی شایسته نیست، چون فعالیت‌های امروز شما تمرین کار سیاسی در زمان تحصیل برای مدیریت آینده کشور است.

وی افزود: اگر می‌خواهیم افکار دانشجویان خوب باشد، نباید محیط دانشگاه را آلوده به اختلافات خارج از اخلاقیات اسلامی و انسانی کنیم.

وی آیه « فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ » بسیار معنادار توصیف کرد و گفت: دانشجو باید به همه فرصت گفتن حرف‌هایش را بدهد و همه را بشنود، آنگاه بهترین‌ها را انتخاب کند.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به انتقاداتی که نسبت به بعضی از عملکردهای دبیرخانه تشکل‌های دانشجویی انجام ‌شد، گفت: مطمئن باشید با نظارتی که وظیفه هیأت مؤسس است، رسیدگی خواهیم کرد تا کسی از دانشگاه آزاد که متعلق به همه‌ی مردم است، استفاده شخصی و ابزاری نکند.

وی در بخش دیگری از سخنان خویش با تأکید بر 5 تا 6 میلیون فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی به شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: برای تجاری‌ سازی اختراعات دانشجویان و دانشگاه‌ها باید برنامه‌ریزی کنیم تا آینده جامعه برای اجرای سیاست‌های چشم‌انداز که محور آن دانش است، فراهم شود.

وی با تشریح شرایط کشور در زمان تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی به خصوص تعداد دانشجویان کشور به نقش دانشگاه آزاد در شکستن صف کنکور اشاره کرد و گفت: از مرحله‌ کمی به مرحله کیفی رسیده‌ایم که باید آن را در سراسر کشور گسترش دهیم.

هاشمی رفسنجانی تأسیس پژوهشگاه آزاد اسلامی را از دیگر برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: باید از حدود 7500 آزمایشگاه در سراسر کشور به عنوان یک شبکه‌ سراسری استفاده کنیم.

وی مراکز رشد را یکی دیگر از برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای میدان دادن به دانشجویان جوان در جهت تجاری‌سازی طرح‌ها و اختراعات دانست و گفت: با قراردادی که با بانک‌ها بسته شد، آنان نیز در خدمت تقویت روحیه دانش و صنعت قرار می‌گیرد.

وی با یادآوری نقش امام برای تأسیس و تقویت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امروز که این سرمایه در کشور به دست آمده است، مالک اصلی آن خداوند و ذی نفع آن بندگان خدا، مردم و شما دانشجویان جوان هستید که می‌خواهید علمتان را در اختیار آینده‌ی کشور بگذارید.

کد خبر : ۲۹۰۰۵۵