خبرگزاری کار ایران

کارشناس نزدیک به تیم مذاکره در گفت‌وگو با ایلنا:

روسیه و چین ابتکار عمل نشان ندادند/ بحث اصلی روی تحریم تسلیحاتی است

یک کارشناس نزدیک به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفت که بیشتر موضوعات فنی هسته‌ای، حل و فصل شده و سازوکار لغو تحریم‌های مالی و اقتصادی هم مشخص شده است.

 این کارشناس نزدیک به تیم‌مذاکره‌کننده به خبرنگار اعزامی ایلنا به وین گفت: بحث اصلی عمدتا روی تحریم تسلیحاتی است و گفته می‌شود در این‌باره نیز با آمریکا درباره لغو آن تفاهم وجود دارد و تنها، مکانیسم آن مشخص نیست.

این کارشناس تاکید کرد: روس‌ها در این دور از مذاکرات ابتکار عمل خاصی نشان نداده‌اند و طرف چینی نیز آن‌طور که انتظار می‌رفت، با ما همکاری نداشته است.

وی افزود: نگرانی اصلی آمریکا٬ واکنش عربستان و اسراییل به لغو احتمالی تحریم‌های تسلیحاتی ایران است. ایران نیز تاکید دارد که برای لغو این تحریم‌ها فشار زمانی وجود ندارد٬ ولی زمان دقیق و مکانیسم لغو این تحریم‌ها باید مشخص شود.

این منبع آگاه با اشاره به اینکه گذر از ضرب‌الاجل ۹جولای نشانه بسیار مثبتی بود، گفت: عبور از این ضرب‌الاجل نشانه آن است که تصمیم‌گیری‌ها تحت فشار زمانی صورت نگرفته است. اوباما نیز می‌تواند از این امر استفاده مثبتی کرده و تاکید کند که منافع آمریکا را به عامل زمان نفروخته است. گذر از این تاریخ، کار اوباما را سخت کرد ولی روی فعالیت‌ها و اقدام‌های طرف ایرانی هیچ تاثیری نداشته و نخواهد داشت.

کد خبر : ۲۸۹۷۵۴