خبرگزاری کار ایران

مراسم شب قدر در دفتر آیت الله صانعی در قم برگزار شد؛

آیت الله خلجی: در معرفی علی(ع) به جهان کوتاهی کردیم

asdasd
کد خبر : ۲۸۹۵۰۱

یک مفسر قرآن کریم گفت: شخصیت امام علی(ع) در حکومت اسلامی بی نظیر بود و ما در معرفی علی(ع) به جهان کوتاهی کردیم و ایشان را تنها با شمشیرش معرفی نمودیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت الله محمدتقی خلجی شب گذشته در مراسم شب قدر بیست و سوم ماه مبارک رمضان که با حضور آیت الله صانعی و اقشار مختلف مردم در دفتر این مرجع تقلید در قم برگزار شد، با گرامیداشت ایام ماه مبارک رمضان و شبهای قدر گفت: بنا بر روایاتی شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان ممکن است همان شب قدر باشد هرچند در این شب به مذاکره علمی هم سفارش شده است اما شب نماز و نیاز و نیایش و انس با خداوند و بازگشت به سوی خداوند و عنابه به بارگاه خداوند است.

وی افزود: شب قدر، شب سرنوشت و حرکت به سمت خداست تا جامه چرکین گناه را از تن به در بیاورد و جامه پاکیزه عبودیت را بر تن کند و انسان نو شود.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امام علی(ع) پیرامون مرگ افزود:ایشان به فرزندانش توصیه می کند که همواره به یاد مرگ باشید و برای حوادث بعد از مرگ مهیا گردید زیرا مرگ با شما درگیر می شود و بر شما چیره می گردد.

آیت الله خلجی خاطرنشان کرد:شایدتصور کنیم که شب قدر شب زنده داری و حیات و زندگی است و از مرگ نباید سخن گفت در حالی که دعوت پیامبر اسلام نیز از مرگ به زندگی است و مرگ در واقع به معنای زندگی می باشد و در معنای نابودی و نیستی نیست.

وی تصریح کرد:نگاه اسلام به مرگ متفاوت از سایر مکاتب است و مرگ در اسلام،حیات جاویدان و از آموزه های الهی و منطق پیامبران(ص) است.

سخنران این مراسم در تفسیر مرگ توضیح داد: به گفته امام صادق(ع) مرگ، مشکوک ترین یقین ها می باشد به طوری که انسان ها گاه به گونه ای عمل می کنند که یا دانشی در مورد مرگ ندارند و یا اینکه گوئی مرگ را باور ندارند لذا از آموزه های مترقی در تعالیم انبیاء یاد مرگ می باشد.

وی گفت:یکی از ویژگی های مهم انبیای الهی یاد مرگ است امام علی(ع) نیز همواره در یاد مرگ بود امروز در مکاتب فلسفی غرب و مکاتب اجتماعی و آموزش و پرورش غرب جای یاد مرگ خالی است اگر چه برخی از مکتب ها همچون مکتب اگزیستانسیالیسم درباره اصالت انسان از مرگ هم سخن می گویند اما از طریق مرگ به انسان شناختی می رسند.

آیت الله خلجی در خصوص یاد مرگ عنوان کرد:یاد مرگ از آموزه هایی است که مایه رشد و تعالی شخصیت انسان است از ویژگی های انسان زیرک یاد مرگ است.

وی اظهار داشت: طبق آیات الهی یاد مرگ دارای آثار و برکات زیادی است در وجود و هستی انسان فرعون و موسی نهفته می باشد و شیطان تلاش می کند انسان در به بیراهه بکشاند فرعون درونی انسان اگر کنترل نشود انسان سر از طغیان در می آورد این افراد از کلمه مرگ بیزار هستند زیرا یاد مرگ شکننده و کوبنده است.

این مفسر قرآن، در توصیف مرگ خاطرنشان کرد:مرگ مهمان ناخوانده است و ناگهان بر انسان وارد می شود وقتی با انسان دست بر گریبان شد آن کس که شکست می خورد انسان می باشد چرا که مرگ بر همه چیز غالب است یاد خدا هم آثار فراوانی در زندگی دارد چرا که یاد خدا هم یاد یک موجود غالب است.

آیت الله خلجی در باره خصوصیات افراد فرعون منش گفت: انسان های فرعون منش آن قدر تکبر دارند حتی سایه خود را نیز بلند تر از خود نمی دانند آن قدر سرکش هستند که برخی از اوصاف اختصاصی خداوند را به خود نسبت می دهند و احساس ربوبیت می نمایند این افراد از یاد خدا و مرگ بیزار هستند چرا که مرگ حائلی میان انسان و لذات دنیوی و آرزوهای است و افراد فرعون منش می خواهند زندگی و چپاول کنند.

وی افزود:وقتی پیامبران نزد قوم صبا آمدند و آنها را از مرگ اندیشی انذار کردند  گفتند ما مرغ نقل و نبات بودیم حالا مرغ مرگ اندیش شده ایم به پیامبران می گفتند شما انسان های شومی هستید چرا که شاد بودیم اما آمدین مساله مرگ را بیان کردید.

این استاد حوزه علمیه یادآور شد:یکی از آثار مهم و با برکت یاد مرگ این است که افراد چموش را تربیت می کند کسی که به یاد مرگ است بیت المال را چپاول نمی کند.

وی گفت: زیرک ترین ها کسانی هستند به یاد مرگ هستند و تلاش می کنند خود را برای مرگ آماده نمایند، وقتی امام علی(ع) بر اثر زخم شمشیر بستری شده بود فرزندان را از گریه نهی می کرد و می فرمود گریه نکنید من با یک حادثه غیر مترقبه ای مواجه نشدم من مانند فرد تشنه ای هستم و در جای دیگر گفت علی آن چنان با مرگ مانوس است که طفل با سینه مادرش اخت گرفته است.

آیت الله خلجی خاطرنشان کرد:پادشاهان زیادی بودند که جنایات خود را توجیه می کردند اما گرفتار مرگ شدند و نتوانستند خود را نجات دهند.

وی ادامه داد:امام علی(ع) همواره بر آماده شدن برای مرگ توصیه می کرد پیامبر می گفت من و قیامت با هم قرین هستیم خیلی ها هستند قیامتشان برپا نشده است یاد مرگ است که انسان را به یاد قیامت می اندازد به گونه ای زندگی می کند که با رسیدن مرگ اضطرابی ندارد و خوشحال است.

سخنران این مراسم با اشاره به وصایای امام علی گفت:کسی که به یاد مرگ است ظلم و ستم نمی کند امام علی (ع) حتی در مورد قاتلش با خصومت حرف نزد و خواست تنها یک ضربه بزنید اما قاتل علی نادان و بی حیا بود وقتی دخترش گفت چرا امیرالمومنین را کشتی گفت من پدر تورا کشتم نه امیر المومنین را.

وی گفت:حضرت صدیقه طاهره فرمود اگر علی را از چرخه خلافت کنار نزده بودند غافله بشریت را آرام آرام به سرچشمه انسانیت سوق می داد دریغا که خیانت اتفاق افتاد و راه پیامبر گم شد.

آیت الله خلجی با تاکید بر اهمیت شناخت علی (ع) عنوان کرد: ما بی عرضگی کردیم و درست علی را معرفی نکرده ایم فقط از شمشیر و نماز علی گفتیم ازعدالت و نماز و رفتارش با مردم حرفی نزدیم.

وی تصریح کرد: جرج جردان مسیحی دوستدار علی بود و بالای درب منزل پدری اش از ولایت علی نوشاه بود و از فضایل علی می گفت ما باید علی را به دنیا معرفی کنیم اما کوتاهی کردیم فردی مانند علی می تواند جامعه را به تعالی برساند و عدالت را تحقق بدهد این رهبر می تواند عدالت را پیاده کند خود را فدایی جامعه می داند.

این مفسر قرآن کریم عنوان کرد:ما اگر اسلام را به جهان بشناسیم می فهمند این داعش ربطی به پیامبر ندارد همان گونه که در جنگ های صلیبی ربطی میان مسیح و کارهای مسیحیان وجود نداشت.

آیت الله خلجی اذعان داشت: امام علی گفت اگر من با ضربت ابن ملجم مردم تنها یک ضربه بزنید مبادا او را مثله کنید این کار غیر انسانی است این بینش و راه علی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز