خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه:

حمایت رهبری از مذاکره‌کنندگان٬ مسئولیت آنها را دو چندان می‌کند

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: رهبری با الفاظی از تیم مذاکره کننده حمایت کردند٬ که والا بودن این الفاظ٬ مسئولیت آنها را دوچندان می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام و‌المسلمین  کاظم صدیقی  ضمن تسلیت رحلت حضرت خدیجه (س) و تشریح نقش ایشان در نشر و بقای اسلام تصریح کرد: باید با توجه به لیالی ماه رمضان و لزوم بهره‌‌گیری از این لیالی از ظرفیت این ماه پربرکت برای کمک به محرومان و گره گشایی از بیچارگان بهره گیریم. طبق آمارهای ارائه شده در تهران هزاران نفر نان شب ندارند و در شرایط وخیمی به سر می‌برند که ماه رمضان فرصت کمک به آنها را برای ما فراهم ساخته است.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران با تاکید بر لزوم حمایت‌های مردمی از جنگ‌زده‌های سوریه،‌ عراق و یمن یادآور شد: ما مسلمانیم و نمی‌توانیم نسبت به امور مسلمانان بی‌تفاوت باشیم و برای همین امر٬ صندوقی برای کمک به رزمندگان عراق و بلاد دیگر از هفته آینده در نماز جمعه نصب می‌شود٬ که باید به آن توجه شود.

وی در ادامه با تاکید بر فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب در مورد مسائل هسته‌ای افزود: رهبری بار دیگر با بیانات آرام‌بخش و روح‌بخش خود٬ موجب ایجاد آرامش در دل‌های مردم  و مسئولان شدند. 

صدیقی با تاکید بر حمایت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب از تیم مذاکره‌کننده افزود: رهبری با الفاظی از تیم مذاکره کننده حمایت کردند٬ که والا بودن این الفاظ٬ مسئولیت آنها را دو چندان می‌کند٬ اما همانطور که ایشان فرموده‌اند دارا بودن این شرایط و ویژگی‌ها٬ برای مذاکره کنندگان مصونیت ایجاد نمی‌کند چرا که آنها بشر هستند.

وی با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی وظیفه دارد چتر نظارتی خود را بر مذاکرات بگستراند افزود: مجلس باید بر حقوق به حق مردم ایران در زمینه فناوری صلح آمیز  هسته‌ای پافشاری کند و ما در این میان متوقع نبودیم که در این ایام مجلس تعطیل شود. چراکه تیم مذاکره کننده در این روزها نیازمند اقدامات حمایتی نمایندگان ملت است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه مردم در این شب‌ها باید دعا کنند تا از پیچ حساس تاریخی کنونی عبور کنیم٬ افزود: ما زیر پرچم ولایت فقیه که ادامه راه انبیاء و امامان و امام زمان(عج) است٬ نمی‌توانیم زیر بار ذلت برویم و هر چه را که برخی کشورها پذیرفته‌اند٬ نمی‌توانیم بپذیریم چرا که ما جایگاه خود را داریم و برای ارزش‌های خود انقلاب کرده‌ایم.

وی همچنین با اشاره به خطوط قرمز ترسیم شده توسط رهبر معظم انقلاب در مورد مذاکرات هسته‌ای افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند ممکن است القا کنند بنده در جلسات خصوصی اجازه‌هایی به تیم مذاکره کننده داده‌ام که  آنها را اظهار نمی‌کنیم،. مردم باید بدانند اینطور نیست و ما خطوط قرمزی را که در بیانات عمومی مطرح می‌کنیم، همان‌ها را در جلسات خصوصی می‌گوییم.

صدیقی ادامه داد: در بعد انرژی به 20 مگاوات برق هسته‌ای نیاز داریم و دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته‌ای می‌تواند این نیاز ما را مرتفع سازد.

وی با اشاره به بخش دیگری از سخنان رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: آمریکا کسی را به محضر رهبر انقلاب می‌فرستد و درخواست مذاکره می‌کند و قول می‌دهند 6 ماهه تحریم‌ها را بردارند و حقوق حقه هسته‌ای ایران را هم به رسمیت بشناسند٬ ولی رهبر معظم انقلاب با بصیرت خاص خودشان می‌فرمایند ما اعتمادی به آمریکا نداریم؛ ما آمریکا را در این مذاکرات امتحان کردیم و دیدیم 6 ماه آنها تبدیل به دو سال شده و هنوز هم چقدر زیاده‌خواهی می‌کنند؛ لذا برای حفظ عزت و کرامت و روح انقلابی و سنگر رهبری توده‌های به پا خواسته دنیا٬ می‌طلبد که تیم مذاکره کننده هسته‌ای متوجه شرایط باشد و بداند این آمریکا بود که داوطلب مذاکرات هسته‌ای بود.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه پیشرفت‌های علمی در زمینه فناوری صلح آمیز هسته‌ای موجبات دست برتر بودن کشور در مذاکرات را رقم زده٬ تاکید کرد: آنچه که سبب شده آمریکایی‌ها منت جمهوری اسلامی را برای مذاکرات هسته‌ای بکشند٬ این است که ما در داخل توانستیم به دستاوردهای مهمی نظیر غنی سازی 20 درصدی با کمک دانشمندان ایرانی برسیم و آنها دیدند که در مقابل پیشرفت‌های جمهوری اسلامی٬ تیر شان به خطا رفته  و با تحریم‌ها ایران از پا نمی‌نشیند.

صدیقی با بیان اینکه تحقیق و توسعه علمی جزو خطوط قرمز تعیین شده در مذاکرات هسته‌ای است، تصریح کرد: همه تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی چه تحریم‌های شورای امنیت، چه کنگره و چه دولت آمریکا باید فورا هنگام امضای توافق لغو شوند٬ نه اینکه تعلیق شوند و موضوع دیگر این است که اجرای تعهدات منوط به امضای آژانس نباشد٬ چون آژانس انرژی اتمی تاکنون امتحان خوبی پس نداده و در اختیار قدرت‌های بزرگ است.

وی همچنین در مورد لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی افزود: رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیر خود چالش‌هایی را در این باره بیان کردند که این بیان همراه با دلسوزی و به شکل مهربانانه‌ای بود و ایشان در بیانات خود مسئولان را سرزنش نکردند٬ بلکه چالش‌ها را بیان کردند.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی با حوصله وصبر تحقق می‌یابد٬ افزود: اقتصاد مقاومتی با سطحی‌نگری و لفظ‌پردازی محقق نمی‌شود٬ بلکه نیازمند یک حرکت پویا و با خلاقیت در کشور است و باید برای تحقق این امر ظرفیت لازم و تحمل کافی را داشته باشیم و از تکنولوژی و فناوری صلح آمیز هسته‌ای٬ که در این ده ساله برای آن زحمت کشیده شده٬ صیانت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برای تامین نیازها و معاملات خود با جهان باید راه‌های مناسب را انتخاب کرد٬ افزود: برخی که تحت تاثیر القائات غربی‌ها، تربیت شده مکتب غرب یا اینکه ماموران اجانب هستند٬ به نحوی القا می‌کنند که ما باید از مبانی دینی خود عقب نشینی کنیم و با دنیای کفر بسازیم٬ که این مسئله بسیار خطرناک است و ما نباید با بی اعتمادی به مردم این قضاوت ناصحیح را بکنیم که مردم تحمل سختی‌ها را ندارند و اگر ما صادقانه مشکلات را با مردم در میان بگذاریم مردم سختی‌ها را خواهند پذیرفت٬ چرا که این مردم همان‌هایی هستند که در طول هشت سال دفاع مقدس جوانان خود را به جبهه‌های جنگ فرستادند و قناعت کردند٬ تا از جبهه‌های جنگ حمایت کنند.

صدیقی  معنویت را عامل مهم در مسائل اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی خواند و افزود: اگر تقوا و ایمان داشته باشیم٬ خداوند قول داده که هم از زمین برکت می‌جوشانم و هم از آسمان برکت می‌بارد و ما باید بر باورهایمان در زمینه تکیه کنیم.

 خطیب موقت نماز جمعه تهران در پایان با اشاره به سخنان معاون  اول  قوه قضاییه در مورد حادثه هفتم تیر٬ این سخنان را جامع و کامل در این باره خواند و یاد و خاطره شهدای حادثه هفتم تیر را گرامی داشت.

کد خبر : ۲۸۶۳۴۰