خبرگزاری کار ایران

نوبخت در نشست خبری مطرح کرد:

قصد گفتن از گذشته را نداریم؛ اما برخی نمی‌گذارند/ تورم دولت قبل از کره مریخ نیامد/ کاهش قیمت CNG

سخنگوی دولت گفت: مصوبه مجلس در خصوص الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای می‌تواند در تعارض با اصل 176 قانون باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمد باقر نوبخت در نشست هفتگی رسانه‌ای٬ با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد.

الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای می‌تواند در تعارض با اصل 176 قانون باشد

سخنگوی دولت در خصوص طرح الزام دولت به حفظ  دستاوردهای هسته‌ای که اخیرا در مجلس تصویب شد٬ گفت: موضوع مذاکرات اصل 176 قانون اساسی در حوزه شورای عالی امنیت ملی است و آنچه در این خصوص صورت می‌گیرد٬ با رصد مستمر شورای عالی امنیت ملی است. ضمن تشکر از نماینده‌ها که در راستای حمایت از مذاکرات هسته‌ای و تقویت جایگاه کشور ما برابر 6 قدرت این مصوبه را تهیه کردند٬ باید بگویم که طبق قانون٬ این موضوع نه در حوزه مجلس و قوه مجریه٬ بلکه در حوزه شورای عالی امنیت ملی است و مصوبه اخیر مجلس در خصوص الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای می‌تواند در تعارض با اصل 176 قانون باشد.

دولت خود را ملزم به گزارش عملکرد می‌داند

وی افزود: این قانون می‌تواند آثار خاصی هم در اذهان عمومی داشته باشد. البته دولت خود را ملزم به گزارش عملکرد؛ نه تنها به مجلس بلکه به همه مراجع قانونی و پیشگاه ملت ایران می‌دانند. این مباحث علیرغم اینکه کاملا حساس و فنی است٬ متاسفانه امروز بحث کف خیابان‌ها و مباحث کوچه و بازار شده است.

در صورت گفتن برخی حرف‌ها٬ امکان مانور خود را از دست می‌دهیم

نوبخت ادامه داد: تردید نکنید برخی پاسخ‌ها را به جهت اینکه در آینده امکان مانور خود را از دست می‌دهیم٬ نمی‌توانیم ارائه دهیم و به برخی سوالات به شکل صریح پاسخ دهیم٬ ولی حتما اطلاع‌رسانی خواهد شد. موضع مخالفت دولت با طرح الزام حفظ دستاوردهای هسته‌ای به خاطر مغایرت این مصوبه با اصل 176 قانون اساسی است٬ اما در اینکه مجلس می‌خواهد حمایت خود را با این کار از دولت نشان دهد٬ شکی نیست و امیدواریم در سایر موارد هم  حمایت‌های مجلس محترم را داشته باشیم.

تعدد استیضاح‌ها بی‌سابقه است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا٬ در خصوص استیضاح فانی گفت: همانطور که گفتم امیدواریم حمایت مجلس را در مواردی همچون استیضاح‌ها نیز شاهد باشیم . رئیس‌جمهور در جلسه مشترک با نماینده‌ها اعلام کرد ما استیضاح و طرح سوال را حق مجلس می‌دانیم و معتقدیم تا آخرین روزی که مجلس فعال باشد٬ این حق را دارد که برای رفع ابهامات  سوال کند و استیضاح را انجام دهد.

سخنگوی دولت گفت: اینکه در حال حاضر چندین طرح استیضاح مطرح باشد٬ نسبت به سال‌های قبل بی‌سابقه است. البته ما اینها را به حساب ایجاد مانع مجلس برای دولت تلقی نمی‌کنیم٬ اما انتظار داریم همزمان با شرایط سخت تحریم که مشکلات زیادی را ایجاد کرده و ذهن وزرای کلیدی دولت٬ معطوف به پاسخگویی باشد٬ از چنین اقداماتی خودداری کنیم.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش با آغاز سال تحصیلی باید برای بیش از 12 میلیون برنامه‌ریزی کند که همه این برنامه‌ریزی‌ها در تابستان انجام می‌شود. فکر کنید در تمام این مدت وزارتخانه‌ای بی‌وزیر باشد و با سرپرست اداره شود. ما این شرایط را به نفع آموزش و پرورش دانش‌آموزان خود نمی‌دانیم.

با توجه به مطالب استیضاح٬ باید به فانی نمره مثبت داد

نوبخت گفت: در این استیضاح به مطالبی اشاره شده که در واقع با بررسی ‌آنها باید نمره مثبتی به آقای فانی داده شود. بیشتر دلایل مطرح شده در خصوص وضعیت معیشتی فرهنگیان است. در حالی که این مسئله دغدغه مشترک ما و مجلس است و هیچکس وضع موجود را مناسب شان فرهنگیان نمی‌داند و از آن راضی نیست. اما به هر حال دولت برای پرداختی که بخواهد داشته باشد٬ باید اجازه مجلس را کسب کند. بودجه سندی است که در آن هر گونه دریافت و پرداخت منعکس است٬ بنابراین مجلس هر التفاتی که می‌خواهد به جامعه فرهنگیان داشته باشد٬ می‌تواند آن را در قانون بودجه خود منعکس کند.

وزارت آموزش و پرورش مازاد بودجه مجلس را پرداخت کرد

سخنگوی دولت یادآور شد: بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال 93، 19 هزار میلیارد تومان بود که در نهایت بیش از این مبلغ و چیزی حدود 21 میلیارد تومان پرداخت شد. یعنی نه تنها وزارت آموزش و پرورش هر چه را که مجلس گفت٬ پرداخت کرد٬ بلکه مازاد آن را هم داد.

نوبخت خاطرنشان کرد: درآمد کشور در سال گذشته 211 هزار تومان پیش‌بینی شد٬ اما این مبلغ محقق نشد. ما با احتساب اوراق مشارکت٬ سال گذشته حدود 180 میلیارد تومان درآمد داشتیم و برای اینکه با کسری بودجه مواجه نشویم٬ بودجه اکثر دستگاه‌ها را زیر 80 درصد تخصیص دادیم. اما در مقابل به وزارت آموزش و پرورش حدود 10 درصد هم بیش از آنچه که باید٬ تخصیص دادیم٬ چراکه معتقدیم هر چه در زمینه آموزش و پرورش هزینه کنیم٬ در واقع سرمایه‌گذاری است.

نمی‌توان فانی را متهم به کم کاری کرد

سخنگوی دولت با بیان اینکه سال قبل حدود 17 هزار میلیارد تومان پرداختی وزارت آموزش و پرورش داشتیم گفت: وزارت آموزش و پرورش  همیشه در جهت سرمایه‌گذاری در این حوزه بیش از مجلس محترم پرداختی داشته٬ حالا آیا وزیری که در این راستا تلاش کرده را می‌توانیم متهم به کم‌کاری نسبت به جلب اعتبارات برای کمک به ارتقای آموزش و پرورش کنیم؟ قطعا اینطور نیست.

وی ادامه داد: اگر فرهنگیانی که مشغول کار هستند و از اعداد دقیق درآمد دولت در این شرایط تحریم اطلاع نداشته باشند٬ ایرادی نیست٬ اما نمایندگان می‌دانند که وضعیت مالی دولت چطور است. با همه اینها دولت در تلاش است که نرخ تورم را تقلیل دهد، رشد اقتصادی را افزایش و اعتبارات طرح‌های عمرانی را سال به سال بیشتر کند. من فرهنگیان را افرادی بسیار فهیم و زیرک می‌دانم که به خوبی تشخیص می‌دهند که توان مالی دولت در این مرحله چگونه است. بحث این است اگر مشکلی در کشور وجود دارد٬ این مشکل برای همه است و تفاوت پرداخت نباید باشد.

امیدوارم نمایندگان رای مثبتی به فانی بدهند

نوبخت تاکید کرد: به دفعات اطلاع‌رسانی کردم که نظام پرداخت‌ها مهمترین دستور کار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است٬ تا درپرداخت‌ها احساس تبعیض و تفاوت صورت نگیرد. فکر می‌کنم هر گونه تقویت حس تبعیض به جامعه فرهنگی٬ کمکی نخواهد کرد. امیدوارم همانطور که بعد از این توضیحات برای نمایندگان نیمی از امضاکنندگان استیضاح از درخواست خود اعلام انصراف کردند٬ مجلس هم فردا بعد از استماع این توضیحات٬ رای مناسبی را به آقای فانی که فرد فرهنگی و مجرب است٬ بدهند.

طرح رتبه‌بندی فرهنگیان تلاش فانی بود

سخنگوی دولت با بیان اینکه برای سال جاری اعتبارات وزارت آموزش و پرورش از عدد گفته شده به 24 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده٬ گفت: با تلاش آقای فانی طرح رتبه‌بندی فرهنگیان مطرح شد که این طرح تنها در شش ماهه دوم امسال بیش از 1350 میلیارد تومان بار مالی دارد. البته این موضوع ربطی به استیضاح ندارد و این موضوع از سال گذشته مطرح شد.

690 میلیارد تومان برای پاسخگویی به مطالبات فرهنگیان پرداخت شد

نوبخت گفت: ما در اردیبهشت‌ماه نه تنها صددرصد اعتبارات را برای انجام این ماموریت دادیم٬ بلکه 690 میلیارد تومان هم برای پاسخگویی به مطالبات فرهنگیان پرداخت شد. رئیس‌جمهور در جلسه مشترک دولت و مجلس ضمن تایید حق مجلس اعلام انتظار داشت٬ به واقعیت‌ها توجه کنند؛ ضمن اینکه خیلی‌ها از یک جهت دیگر مایل نیستند که یک عده در آن سوی مرزهای ایران از اطلاعات ما باخبر باشند. در حالی که باز کردن این تنگناها جلوی این کار را می‌گیرد٬ چرا ما را وادار می‌کنید که مجبور شویم برخی اعداد و ارقام را بگوییم.

همدلی و همزبانی سه قوه را بیش از گذشته به نمایش می‌گذاریم

وی افزود: این قابل تامل است که آیا این اقدامات کمک به دولت است یا خیر. البته خدمات دولت و مجلس و همچنین قوه قضاییه را می‌ستاییم و به  عنوان دولت از دو قوه محترم تشکر می‌کنم که در شرایطی که 6 قدرت جهانی برای محدود کردن دولت در تلاش هستند٬ فرزندان این ملت باید کنار هم دیگر باشند و ما هر روز نشنویم که یک قوه علیه قوه دیگر حرفی زده٬ زیرا این حرکت با سیاست همدلی و همزبانی منافات دارد.

نوبخت تاکید کرد: دولت همچنان از قوه قضاییه و مقننه قدردان است و امیدواریم بتوانیم بیش از این  با آنها همکاری داشته باشیم و در این شرایط سخت یکدیگر را درک کنیم. ضمن تکریم فعالیت‌های ارزشمند قضایی در قوه قضاییه٬ انتظار داریم در آینده بیش از پیش همدلی و همزبانی سه قوه را به نمایندگی از ملت به عرصه نمایش بگذاریم.

برنامه‌ای تحت عنوان جیره‌بندی در دستور کار وزارت نیرو نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا آب در برخی شهرها جیره‌بندی شده٬ گفت: باید بگویم آب هست٬ ولی کم است. ما با مشکلات منابع آبی و کاهش نزولات جوی نسبت به سال‌های قبل مواجهیم و در این زمینه در اکثر استان‌ها رشد منفی داشته‌ایم. برای همین نیاز داریم از انواع روش‌ها استفاده کنیم تا مصرف را کمی محدود کنیم٬ اما مشخصا برنامه‌ای تحت عنوان جیره‌بندی در دستور کار وزارت نیرو نیست. وزارت نیرو موظف است برای مدیریت منابع و مصارف آب از همه روش‌ها استفاده کند تا از این موانع عبور کنیم.

توضیحات حذف پردرآمدها از دریافت یارانه

نوبخت با اشاره به بحث یارانه‌بگیران و حذف پردرآمدها از دریافت یارانه گفت: سال قبل حدود دو میلیون و 300 هزار نفر از دریافت یارانه انصراف دادند. از طرف دیگر ما با افزایش جمعیت مواجه هستیم و هر سال بیش از یک میلیون نفر به جمعیت ما اضافه می‌شود. در رابطه با حذف یارانه افراد پردرآمد از دریافت یارانه با تکلیف قانونی مجلس٬ وزارت تعاون مسئول شد این حذف را با دقت انجام دهد.

وی گفت: اینکه گفته شود آمارهای قابل توجهی وجود دارد که می‌شود طبق آن افرادی را به حساب پردرآمدها گذاشت٬ درست نیست. بسیار کار دشوار و سختی است. هم‌اکنون بیش از 76 میلیون نفر یارانه دریافت می‌کنند٬ بنابراین معلوم است هنوز حذف گسترده‌ای صورت نگرفته است. با این وجود برخی می‌آیند اعتراض می‌کنند و باید وقت زیادی صرف پاسخگویی به آنها شود و بعد از توضیحات لازم اکثر آنها اعلام رضایت می‌کنند. در این شرایط ممکن است اشتباهی رخ بدهد. دولت به هیچ وجه نمی‌خواهد مردم را آزار دهد. ما خادمان ملت هستیم و باید واقعیت‌ها را بپذیریم.

وظیفه نداریم پول خام بین مردم توزیع کنیم

نوبخت تاکید کرد: نفس قانون هدفمندی می‌گوید باید از محل افزایش قیمت‌ها بین خانوارها توزیع کرد. بارها گفته‌ام دولت نه تنها موفق نشد 20 درصد ناشی از افزایش قیمت‌ها را به خزانه بدهد بلکه بیش از 50 هزار میلیارد تومان طی این سال‌ها از خزانه برداشتیم و بین مردم توزیع کردیم. بنابراین بخشی از پولی که بین مردم تقسیم می‌کنیم٬ در واقع پول خزانه است که باید صرف عمران و آبادانی کشور می‌شد و سرمایه‌گذاری می‌کردیم تا فرزندان همین مردم اشتغال داشته باشند.

وی ادامه داد: برخی از افراد که مثل انرژی هسته‌ای دریافت یارانه را حق مسلم خود می‌دانند٬ باید این را هم بدانند که این مبلغ به آنها داده می‌شود٬ پول خزانه است. البته این هم متعلق به مردم است٬ اما ما وظیفه نداریم پول خام بین مردم توزیع کنیم. اگر ما برای رضایت کوتاه‌مدت مردم هر چه را که در اختیار داریم بخواهیم تقسیم کنیم دیگر نمی‌توانیم سرمایه‌گذاری انجام دهیم.

35 هزار و 500 میلیارد تومان؛ درآمد دولت از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: سال گذشته از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی 35 هزار و 500 میلیارد تومان کل درآمدهایمان بود. امسال این عدد به 32 هزار و 600 رسید. یعنی درامدهای ما حدود 3 هزار میلیارد تومان به دلیل کاهش قیمت نفت تقلیل پیدا کرده٬ اما پرداختی‌های ما به خانوارها کاهش پیدا نکرد. همانطور که آقای نعمت‌زاده گفت 30 درصدی که تاکید شده بود٬ به تولید پرداخت نشد٬ چون پولی باقی نماند.

آخرین جمع‌بندی رشد اقتصادی سال 93

نوبخت با اشاره به آخرین جمع‌بندی رشد اقتصادی سال 93 گفت: بانک مرکزی و مرکز آمار ایران رشد اقتصادی 3 درصد را برای سال 93 جمع‌بندی کردند٬ امیدواریم با نزدیک بودن این عدد به پیش‌بینی ما در قانون بودجه سال 93 برای سال 94 هم  رشد اقتصادی مطلوبی که حاکی از خروج از رکود باشد به عنوان دستاورد داشته باشیم.

در شرایط مطلوب باید 8 درصد رشد اقتصادی داشته باشیم

وی افزود: البته این 3 درصد نسبت به رشدی که برای ایجاد یک رفاه ملموس نیاز است٬ بسیار محدود است٬ اما اهمیت این است که بعد از دو سال رشد اقتصادی منفی٬ روند رشد ما از منفی به مثبت تغییر کرده. باز هم می‌گویم این عدد برای دولت به عنوان رشد مطلوب نیست. برای همین باید برای رشد اقتصادی بیشتر تلاش کنیم. سالانه باید در شرایط مطلوب 8 درصد رشد اقتصادی داشته باشیم٬ اما این را هم در نظر بگیریم که در شرایط دشوار تحریمی هستیم و منابع ما به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده٬ پس این رشد در این شرایط حائز اهمیت است.

کاهش قیمت سوخت CNG از 600 تومان به 500 تومان

سخنگوی دولت با اعلام خبر کاهش قیمت یکی از فرآورده‌های نفتی گفت: معمول کار این است که در این شرایط از افزایش قیمت فرآورده های نفتی بگوییم٬ اما دولت به جهت اینکه در تابستان  میزان سفرها به اوج خود می‌رسد٬ با توجه به اینکه 3 میلیون و 400 هزار سواری و 3 هزار اتوبوس بتوانند از سوخت CNG استفاده کنند تصمیم گرفتیم نسبت به هزینه سوخت این مصرف کنندگان تسهیلاتی را ایجاد کنیم.

وی افزود: قیمت این فرآورده از 600 تومان به 500 تومان کاهش پیدا کرد٬ ما امیدواریم بتوانیم طی سیاست‌هایی مصرف CNG را جایگزین بنزین کنیم و هم به اقشار خاصی که از این خودروها استفاده می‌کنند٬ توجه بیشتری نشان بدهیم.

قانون سیاست های اقتصاد مقاومتی

سخنگوی دولت با اشاره به قانون سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: بعد از اینکه این سیاست‌ها در 24 بند از سوی رهبری ابلاغ شد٬ دولت برنامه هر وزارتخانه‌ای را که مجری این بندها بود٬ مشخص کرد و الان گزارش‌گیری می‌کند که چه اتفاقی در هر وزارتخانه در این خصوص افتاده است.

رشد 53 درصدی تعداد پروازهای عبوری از آسمان کشور

وی با اشاره به عملکرد حوزه حمل و نقل کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی و گزارش وزارت راه و شهرسازی در این زمینه گفت: بر این اساس تعداد پروازهای عبوری از آسمان کشور نسبت به سال 92 ، 53 درصد رشد داشته و این میزان از 178 هزار پرواز به 272 هزار افزایش پیدا کرده است. همچنین نشست و برخاست هواپیماها در فرودگاه کشور رشد 5 درصدی و تعداد مسافران نیز رشد 10 درصدی داشته و 43 میلیون نفر رسیده است.

نوبخت ادامه داد: همچنین بار هوایی برای ترانزیت به 440 هزار تن یعنی رشد 13.5 درصدی داشته است. همچنین میزان تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی از بنادر کشور از 139 میلیون تن در سال 92 به 146 میلیون تن در سال 93 رسیده که حکایت از رشد 5 درصدی دارد.

رشد 11 درصدی تخلیه بارگیری کالاهای کانتینری

وی با اعلام اینکه تخلیه بارگیری کالاهای کانتینری نیز رشد 11 درصدی داشته٬ گفت: شناورهای بالای هزار تنی ما به 9 هزار و 368 فروند رسیده  و تعداد واگن‌های بارگیری شده  در راه‌آهن بالغ بر 555 هزار دستگاه است که این هم حکایت از رشد 7 درصدی دارد. ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی از طریق شبکه راه‌آهن کشور در سال 92، 61 درصد رشد داشته‌ایم و این میزان از 494 هزار تن به 796 هزار تن رسیده است.

سخنگوی دولت گفت: این تنها بخشی از عملکرد وزارت راه در خصوص سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است. به دلیل اهمیت اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی برابر فشار تحریم‌ها این میزان رشد قابل ملاحظه‌ای است که البته برای ما قابل قبول نیست. جمهوری اسلامی ایران همچنان جهت استیفای حقوق ملی و رفع تحریم‌ها تلاش می‌کند تا نشان دهد می‌تواند روی پای خود بایستد.

مقایسه واردات دو ساله دولت با واردات هشت سال قبل با بی‌اطلاعی صورت گرفته است

وی در خصوص توضیح یک خبرگزاری در مورد مقایسه واردات دو ساله دولت با واردات هشت سال قبل و اینکه اعلام شده بود میزان واردات در این دو سال بیش از 93 درصد افزایش داشته٬ خاطرنشان کرد: تردیدی ندارم که حتما این رسانه اطلاع نداشته که این رقم را باید چگونه محاسبه کرد. واردات و صادرات ما ارزی است. قیمت برابری ارز و ریال در گذشته حدود هزار تومان بود و در دو سال قبل به 2500، 2650 و 2850 تومان رسیده است؛ یعنی این ارقام نسبت به قبل دو برابر شده است.

قصد معطوف شدن به گذشته را نداریم؛ اما عده‌ای نمی‌گذارند

نوبخت گفت: لازم است در این خصوص توضیحاتی بدهم تا در این خصوص القای شبهه نشود. به نظر می‌رسد اگر ما هم بعضی مسائل را رها کنیم؛ عده‌ای آن را رها نمی‌کنند. ما قصد معطوف شدن به گذشته را نداریم٬ اینقدر مشکلات کشور زیاد است  که ما باید همه وقت خود را برای رفع مضایقی که برای قوه مجریه ایجاد شده٬ صرف کنیم. طرح مسائلی از این قبیل تنها می‌خواهد ما را به گذشته معطوف کند٬ در حالی که خود آنها از ما خواستند در گزارش صد روزه به آینده نگاه کنیم و نگوییم کشور را در چه شرایطی تحویل گرفتیم؛ گویا دولت کنونی باید پاسخگوی مسائل گذشته نیز باشد. این هنری است که برخی دارند و باید این هنر را تحسین کرد.

واردات از 49 میلیارد دلار به 52 میلیارد دلار رسید

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: سال 93 میزان واردات کشور بالغ بر 52 میلیارد و 477 میلیون دلار بود و صادرات امسال 49 میلیارد و 709 میلیون دلار بود٬ اما واردات سال 92 ، 49 میلیارد و 429 میلیون دلار و صادرات آن 31 میلیارد و 332 میلیون دلار بود٬ بنابراین می‌بینیم واردات ما از 49 میلیارد دلار به 52 میلیارد دلار رسیده که 3 میلیارد افزایش واردات در این میان دیده می‌شود.

3میلیارد دلار اجازه رهبری برای استفاده از صندوق توسعه ملی به منظور واردات کالاهای استراتژیک

وی افزود: ما برای اینکه ذخایر استراتژیک کشور در شرایط تحریم  در راستای اقتصاد مقاومتی زیاد کنیم٬ 3 میلیارد دلار اجازه رهبری را برای استفاده از صندوق توسعه ملی برای واردات کالاهای استراتژیک  کسب کردیم. پر بودن ذخایر ما به ویژه ذخیره گندم در شرایطی بود که در تحریم ها این کار برای ما ضروری بود.

واردات دولت گذشته بیش از دولت کنونی بود

نوبخت با بیان اینکه جمع واردات ما در سال 92 و 93 به 101 میلیارد و 899 میلیون دلار رسید؛ در حالی که آن رسانه اعلام کرد این دو سال دولت یازدهم به اندازه کل هشت سال دولت نهم دهم واردات داشت؛ در حالی که لازم است به میزان واردات دولت قبل اشاره کنم. میزان واردات در سال 91 ، 50 میلیارد و 451 میلیون دلار  و در سال 90، 64 میلیارد و 787 میلیون دلار  بود. جمع همین دو سال بیش از واردات دو سال دولت یازدهم خواهد شد.

40 درصد تورم  دولت قبل از کره مریخ نیامد٬ محصول همین سلسله تصمیمات بود

سخنگوی دولت تصریح کرد: واردات دولت گذشته در سال 89، 64 میلیارد و 450 میلیون دلار  درسال 88، 55 میلیارد دلار، سال 87، 56 میلیارد دلار  ، سال 86 ، 48 میلیارد دلار،‌سال 85، 41 میلیارد دلار و در سال 84، 39 میلیارد دلار بود. از این رسانه محترمی که عنوان خبرگزاری دارد٬ می‌خواهم این موضوع را مورد توجه قرار دهد و خبررسانی دقیقی داشته باشد.

5 هزار و 800 میلیارد تومان استقراض از بانک مرکزی در دولت قبل صورت گرفت

نوبخت گفت: 5 هزار و 800 میلیارد تومان تنها استقراض از بانک مرکزی در دولت قبل صورت گرفت و بین مردم تقسیم شد که تاثیر آن را در پایه پولی کشور شاهد بودیم. 40 درصد تورم از کره مریخ نیامد محصول همین سلسله تصمیمات بود. مردم دریافتی خودرا بالا می‌بینند اما این دریافتی با افزایش تورم و پایه پولی و نپرداختن پول به تولید همراه است؛ آیا مردم ما راضی هستند ما به جای ایجاد اشتغال برای فرزندانشان پول خام به آنها توزیع کنیم؟

وقتی صحبت از تولید می‌شود٬ همه می‌روند از نعمت زاده سوال می‌کنند

نوبخت تاکید کرد: بدون شک مبلغ ناچیز یارانه در زندگی بسیاری از خانوارها بسیار حائز اهمیت و موثر است. با همه اینها ما اگر این پول را همینطور تقسیم کنیم؛ دیگر نمی‌توانیم به مسائل دیگر کشور از جمله ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری برسیم. این دولت برای اینکه یک گام جلوتر بگذارد٬ به گونه‌ای قانون هدفمندی را اجرا کرد که توانست خدمات بهداشتی و درمانی را ارزان کند. درست است که پول ما به تولید نرسید. نامه‌ای به وزارت صنعت و بانک صنعت و معدن  ابلاغ شد که 1200 میلیارد تومان از تولید مربوط به بخش صنعت است. بنابراین وقتی صحبت از تولید می‌شود٬ همه می‌روند از آقای نعمت زاده سوال می‌کنند؛ در حالی که تنها یک بخش از موضوع تولید مربوط به حوزه صنعت است و مباحث دیگر آن مربوط به حمل و نقل و کشاورزی است.

وزیر صنعت و معدن 400 میلیارد تومان تولید را توزیع کرده است

وی گفت: ما سال گذشته تنها 175 هزار میلیارد تومان برای تفاوت هزینه بار و مسافر اختصاص دادیم و امسال هم 100 میلیارد تومان از این بابت به وزارت راه و شهرسازی دادیم تا تعدیل صورت گیرد. برای تولید هم 400 میلیارد تومان اختصاص دادیم؛ اما گفته شد که وزیر صنعت و معدن این موضوع را تایید نکرده است. من هم‌اکنون نامه آقای نعمت‌زاده را در اختیار دارم که طی آن اعلام کرده حتی این پول‌ها را توزیع هم کرده است.

سخنگوی دولت گفت: به هر حال آقای نعمت‌زاده وزیر باتجربه‌ای است و در این زمینه کار زیادی کرد. من برای خودم و دولت اعتبار زیادی قائل هستم و امکان ندارد گزارش غلطی به رسانه‌ها اعلام کنم و بگویم 400 هزار میلیارد پول برای تولید پرداخت نکرده‌ایم. مطمئن باشید در هیچ موردی به خاطر شخصیت خودم و حیثیت دولت٬ خلاف واقع مطلبی عرض نخواهم کرد.

قانون فعلی یارانه‌ها مربوط به برنامه پنجم بود و امسال سال پایانی آن است

نوبخت در خصوص اینکه گفته می‌شود امسال سال پایانی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌هاست و اینکه در سال آینده نیز این قانون اجرا خواهد شد٬ گفت: خیلی شفاف می‌گویم قانون فعلی مربوط به برنامه پنجم بود و امسال سال پایانی آن است در مورد اینکه آیا این قانون در برنامه ششم تکرار خواهد شد  و توجه به اینکه اجرای این قانون در سال‌های گذشته ناقص بود آن چه که اجرا شد با آنچه در قانون آمده بود٬ تفاوت معناداری داشت. اینکه آیا مجلس می‌خواهد مجددا این قانون را با اصلاحاتی داشته باشد٬ یا خیر٬ مشخص نیست. الان شما در مورد چیزی از من سوال می‌کنید که در خصوص ‌آن هنوز ابهاماتی وجود دارد. ما هنوز برنامه ششم را جمع‌بندی نکرده‌ایم. من هر نکته‌ای که الان بگویم٬ نمی‌تواند خیلی دقیق باشد.

در تهران و شهرهای بزرگ به صورت آزمایشی انتخابات مکانیزه می‌شود

نوبخت در مورد مکانیزه کردن انتخابات مجلس گفت: نیاز وزارت کشور برای اعتبارات مکانیزه کردن انتخابات کل کشور و به تفکیک در هر شهر به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ابلاغ شد و در دولت نیز این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و این آمادگی اعلام شد که به صورت آزمایشی در تهران و شهرهای بزرگ مکانیزه کردن انتخابات را داشته باشیم.

موافقت شورای نگهبان با مکانیزه کردن انتخابات معلوم نیست

وی گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی موظف شد نسبت به تامین اعتبار این مسئله اقدام کند؛ اینکه آیا شورای نگهبان با مکانیزه کردن انتخابات موافق است یا خیر را باید از سخنگوی  شورای نگهبان پرسید. امیدواریم بتوانیم با شروع  مکانیزه کردن انتخابات در شهرهای بزرگ زمینه اجرای آن را در سراسر کشور فراهم کنیم.

تهیه الگوی کشت استان‌ها برای مقابله با محدودیت منابع آبی

نوبخت با اشاره به موضوع مصرف آب و کمبود آب در کشور گفت: بخش مورد توجهی از آب در زمینه کشاورزی استفاده می‌شود؛ متاسفانه در بخش کشاورزی نیز در حال حاضر الگوی مصرف رعایت نمی‌شود. ما الگویی را طراحی کرده‌ایم. منابع آبی ما محدود است و نباید هر محصولی را در هر جایی کشت کنیم. برای همین الگویی را تهیه کرده‌ایم و استان به استان مشخص کرده‌ایم در چه استان‌هایی نباید برخی محصولات کشت شود.

وی افزود: علاوه بر این٬ برخی از چاه‌های آبیاری غیر مجاز است. ما اجازه نداریم چنین چاه‌هایی را اصلا حفر کنیم.

اختیارات سازمان مدیریت و برنامه ریزی در استان‌ها و شهرستان‌ها

سخنگوی  دولت در مورد سازمان مدیریت و برنامه ریزی در استان‌ها و شهرستان‌ها گفت: قانون به ما در سطح استان این اجازه را داده و نیازی به ایجاد این سازمان در سطح شهرستان‌ها نیست. ما همه معاونت‌ها در ساختار جدید را فعال کرده‌ایم و برای اکثریت استان‌ها٬ رئیس و سرپرست تعیین کرده‌ایم. نه تنها تغییر تشکیلات٬ بلکه تغییر روش هم داده‌ایم. عموم اختیاراتی که برای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کل کشور بود٬ به سازمان مدیریت استانها تفویض کرده‌ایم تا بتوانند از آن اختیارات استفاده کنند و دستگاه‌های ما دیگر برای پیگیری کارهای خود به تهران نیایند.

پیش بینی دولت برای سرمایه‌گذاری

نوبخت در مورد پیش بینی دولت نسبت به نرخ بیکاری گفت: بر اساس تلاشی که هم اکنون برای سرمایه گذاری انجام می‌دهیم؛ هر چه بیشتر بتوانیم به طرح‌های عمرانی پول بدهیم و تسهیلات برای سرمایه در گردش به دستگاه‌ها بدهیم٬ در این زمینه موفق‌تر خواهیم بود. پیش بینی دولت مبلغ 50 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است در بخش طرح های عمرانی، 103 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری از سوی شرکت‌های دولتی و حدود 8 هزار میلیارد تومان هم از محل اعتبارات طرح‌های آب‌های مرزی است. اگر اینها اتفاق بیفتد و نظام بانکی بتواند تسهیلاتی بالغ بر 300 هزار میلیارد تومان بدهد٬ فکر می‌کنم نرخ بیکاری ما در همان حوالی 10 تا 10.5 درصد ثابت بماند. هر چه سرمایه گذاری بیشتر شود٬ اشتغال نیز بیشتر خواهد شد.

مشکلات اشتغال افزایش

وی گفت: گاهی سرمایه‌گذاری لازم انجام می‌گیرد٬ اما به ازای آن اشتغال افزایش پیدا نمی‌کند. در کشور ما با توجه به قوانین کار وقتی سرمایه گذاری کمتر می‌شود٬ بنگاه‌ها به آسانی نمی‌توانند نیروهای خود را اخراج کنند. قانون کار ما صیانتی از کارگران دارد. در ایران سرمایه گذاران و کارخانه داران ما باید کارگران خود را هم داشته باشند.

هیچ صحبتی برای افزایش قیمت بنزین در سال جاری نداریم

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا قرار است بازهم قیمت حامل‌های انرژی بیشتر شود٬ گفت: با تاکید می‌گویم که تا این لحظه هیچ صحبتی برای افزایش قیمت بنزین در سال جاری نداریم و بعید می‌دانم چنین اتفاقی بیفتد. تلاش می‌کنیم در جهت سیاست اصلی خود که مهار تورم است٬ اقدام کنیم.

نوبخت در مورد دستیاران ستادی دولت گفت: شورای عالی اداری از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی مصوبه‌ای داشت؛ مبنی بر اینکه بتوانیم از نیروهای جوان،‌ فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها استفاده بیشتری بکنیم و زمینه افزایش اشتغال را به عنوان دستیار در کنار هر مدیر داشته باشیم.

استخدام بیش از 38 هزار نیروی جوان در سال جاری

وی گفت: این پیشنهاد به تصویب رسید و قرار شد در چارچوب بند ج ماده 24 قانون مدیریت خدمات کشوری بتوانیم سهمیه ویژه‌ای برای جوانان در این عرصه قراردهیم؛ در آینده‌ای نزدیک در مورد این اقدامات گزارش خواهم داد بیش از 38 هزار نیروی جوان را در سال جاری نسبت به سال قبل استخدام کردیم.

در مورد استعفای گلزاری٬ وزیر وزرش اطلاع‌رسانی می‌کند

سخنگوی دولت در مورد استعفای گلزاری از معاونت وزیر وزرش در امور ساماندهی جوانان گفت: تاکنون در این خصوص اطلاعی نداشتم؛ حتما به وزیر ورزش خواهم گفت تا در صورت ضرورت در این زمینه اطلاع رسانی کند٬ همه تلاش دولت این است که بتواند از سرمایه بزرگ انسانی در نسل جوان به نحو شایسته استفاده کند.

تضمین امنیت عمره‌گزاران

 نوبخت در مورد اظهارات قشقاوی در خصوص شرط تضمین امنیت عمره‌گزاران به عنوان شرطی برای انجام دوباره حج عمره گفت: حتما همینطور است سیاست دولت هم همین است در مورد برقراری حج عمره هنوز تصمیم جدیدی گرفته نشده است.

تصمیمی برای جمع آوری کارت‌های سوخت نداریم

سخنگوی  دولت در مورد احتمال جمع آوری کارت‌های سوخت گفت: هنوز تصمیمی در این مورد نداریم. درست است که ما سهمیه را حذف کرده‌ایم٬ اما این کارت‌ها یک منبع کنترلی است و اطلاعات ما را از میزان مصرف مشخص می کند.

اتفاقات شیراز برای دولت نگران کننده است

نوبخت در مورد حواشی موجود در مورد استانداری فارس گفت: فعلا در مورد استانداری فارس تصمیم خاصی نداریم٬ اما راجع به اتفاقاتی که در شیراز تاکنون رخ داده٬ برای دولت نگران کننده بود و قوه قضاییه در حال پیگیری است و امیدواریم اطلاع رسانی شده و نتیجه آن منعکس شود.

تناظر یک به یک برای معاون اول دولت ایجاد نکنید

وی در مورد بحثی که در خصوص تخلف جهانگیری در سال‌های گذشته صورت گرفته٬گفت: بیش از 8 سال است که آقای جهانگیری دیگر سمت وزارت ندارد. اگر تخلفی صورت گرفته بود٬ حتما طی این 8 سال برای او حکمی صادر می‌شد. اینکه گزارش دیوان محاسبات را می‌بینید و اعلام می شود که هر سال تخلفات بالایی صورت گرفته٬ ممکن است هر مسئولی به خاطر تخلفی که صورت گرفته مورد سوال قرار گیرد. برخی از این سوالات واقعا پاسخ دارد و ممکن است تخلفی صورت گرفته باشد٬ اما برخی دیگر نیز با شنیدن پاسخ سوالات برطرف می شود.

نوبخت گفت: اجازه بدهید تلاش نشود تا تناظر یک به یک ایجاد شود. می دانید من چه می گویم این تلاش نباید صورت گیرد که گفته شود در دولت قبل معاون اول تخلفاتی داشت و در این دولت هم معاون اول متخلف است. آقای جهانگیری شخصیت بسیار محترمی است که مورد وثوق نظام است.

تخلف 35 میلیارد دلار و سرمایه گذاری شرکت نیکو

نوبخت در مورد 35 میلیارد دلار و تخلف صورت گرفته در این زمینه گفت: در دولت قبل 35 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در شرکت نیکو گرفته شده بود. هم اکنون هم بانک مرکزی از اینکه این مبالغ قابل برگشت باشد٬ کاملا مایوس است. در این زمینه از وزیر نفت و رئیس کل بانک مرکزی می‌خواهم طی گزارش جامعی اطلاع رسانی کنند و اگر لازم شد٬ جزئیات بیشتر را اعلام کنند.

حواشی ایجاد شده در مراسم رحلت امام

وی در مورد حواشی ایجاد شده در مراسم رحلت امام گفت: متاسفم در یک روز ملی آن هم در کنار حرم حضرت امام (ره) درحالی که همه چشم‌ها به ملتی دوخته شده که از سوی قدرت بزرگتر تحریم هستند٬ چنین رفتاری صورت گیرد. مردم می‌توانند قضاوت کنند که آیا این افراد به توصیه‌های رهبری در زمینه نامگذاری امسال پایبند هستند یا خیر٬ و تقید این افراد نسبت به ولایت را می‌توان در رفتار و گفتار آنها ملاحظه کنید. خیلی از موارد را جامعه به خوبی قضاوت می‌کند.

برخی برنامه‌های رسانه ملی عملا دروغ و تهمت نسبت به مسئولان عالی نظام و  قوه مجریه است

سخنگوی  دولت در مورد توهین مداحان به مسئولان کشور گفت: این مورد هم از همین دست مسائل است؛ برخی رسانه‌ها و برخی از برنامه‌های رسانه ملی که عملا دارای دروغ و تهمت نسبت به مسئولان عالی نظام و  قوه مجریه است بسیار قابل تامل است بهتر است این افراد به تاسی از توصیه‌های رهبری در راستای تقویت وحدت ملی تلاش کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در مورد تشکیل سازمان مبارزه با جرایم اقتصادی گفت: ما در حال حاضر سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی را داریم این سازمان هم فرا قوه‌ای است و در آن از هر سه قوه حضور دارند و یک هفته در میان جلسات این سازمان با حضور سه قوه تشکیل می‌شود٬ عمده تمرکز این سازمان بر معوقات بانکی و بنگاه‌های غیر مجازی پولی و بانکی است.

ان‌شاءالله بانوان اجازه ورود به سالن را خواهند داشت

وی در مورد اینکه آیا زنان در بازی آینده تیم ملی والیبال اجازه ورود به سالن را خواهند داشت گفت: ان‌شاءالله٬ ما دولت تدبیر  وامید هستیم.

کد خبر : ۲۸۵۶۷۵