خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌‌وگو با ایلنا:

نزدیک شدن به ضرب‌الاجل سرعت مذاکرات را بالا می‌برد

سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان تاکید کرد: همه هیات‌های مذاکزات ایران و 1+5، کم و بیش خواهان دستیابی به توافق هسته‌ای هستند و می‌خواهند مذاکرات به نتیجه برسد.

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به شکل فشرده‌ای هم‌اینک در سطح معاونان در وین در حال برگزاری است که قرار است آقای ظریف به وین سفری داشته باشند و در آنجا با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سه همتای اروپایی در گروه 1+5 دیدار داشته باشند.

وی با یادآوری ضرب‌الاجل تعیین شده برای پایان مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل تعیین شده برای مذاکرات‏ طبیعی است حساسیت‌ها در این‌باره افزایش می‌یابد و تحلیل‌ها و نظرات موافقان و مخالفان بیش از هر زمان دیگری بیان می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هرچه به زمان ضرب‌الاجل نزدیک شویم، سرعت مذاکرات هم افزایش می‌یابد، تصریح کرد: همه طرف‌ها کم و بیش خواهان دستیابی به توافق هسته‌ای هستند و می‌خواهند مذاکرات به نتیجه برسد.

فرجی‌راد ادامه داد: بیشترین سرمایه‌گذاری را در مذاکرات در گروه مقابل، توسط آمریکا انجام شده و طبیعی است این کشور بیش از هر عضو دیگری در 1+5، خواهان رسیدن به نتیجه باشد. روسیه نیز در این مدت تمایل خوبی برای رسیدن به نتیجه نشان داده و شاهد تحرکات خوبی از سوی این کشور بوده‌ایم.

سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان در پاسخ به سوالی در این باره که چرا تمایل روس‌ها برای دستیابی به توافق افزایش یافته، خاطرنشان کرد: روس‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که توافق شدنی است، پس بهتر است خودشان را خراب نکنند و با دستیابی به توافق از ثمرات آن استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه هنوز اختلاف‌هایی میان ایران و 1+5 بر سر برخی از جزئیات وجود دارد، ابراز داشت: پیش نویس متن توافق هسته‌ای در حال نگارش و تنظیم است، که البته این اختلاف نظرها طبیعی است و حل این آن نیازمند تصمیم‌گیری در سطوح بالا است.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که این اختلاف‌ها چه چیزهایی هستند؟ عنوان کرد: دو مسئله از جمله اختلافات هستند؛ یکی‏، مسئله تحریم‌ها و دوم، درخواست برخی از کشورهای غربی برای انجام برخی بارزسی‌ها و مصاحبه با دانشمندان؛ که البته به شکل قاطع از سوی ایران رد شده اما به نظر می‌رسد که می‌توان به راه حل سومی دست یافت.

فرجی‌راد با تاکید بر اینکه احتمال تمدید مذاکرات برای مدت زمان کوتاهی وجود دارد‏، بیان کرد: این مدت زمان نیاز است تا طرفین بتوانند اختلاف‌هایشان را از بین ببرند و به راه حل‌های سوم و مرضی‌الطرفین برسند اما این مسئله پس از دیدارهای وزرا با یکدیگر مشخص می‌شود.

کد خبر : ۲۸۵۱۵۱