خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از دو تفحص؛

تحقیق و تفحص از بنیاد شهید به کندی پیش می‌رود

هزینه هر تفحص تا ۳۰۰ میلیون تومان است و معمولا کمیته تحقیق و تفحص چندین ماه را برای روشن شدن ابعاد تخلفات سازمان، بنیاد‌ها یا نهاد‌های متخلف صرف می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ طبق اصل هفتاد و ششم  قانون اساسی «مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد» اما آنگونه که نمایندگان می‌گویند به‌ نتیجه رساندن تحقیق و تفحص‌ها، به یکی از مشکلات پیش‌روی نمایندگان تبدیل شده است و بسیاری از پرونده‌ها که با انگیزه بالای نمایندگان رسیدگی به آنها شروع شده بود امروز در راهرو‌های مجلس خاک می‌خورد.

تحقیق‌ و تفحص‌های نیمه کاره

مجلس نهم٬ مجلسی بود که روز نخست آن با تحقیق و تفحص‌ آغاز شد؛ با اینهمه این شروع در سال‌های پایانی خیلی خوب پیش نرفت تا تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران، صندوق فرهنگیان٬ بانک پاسارگاد، صنعت بیمه کشور، سازمان ثبت اسناد، سازمان جنگل‌‌ها و مراتع کشور ، بنیاد تعاون٬ مخابرات٬ هنوز در صحن علنی قرائت نشود؛ و  بعید نیست با تغییر ترکیب مجلس این تحقیق‌ها و تفحص‌ها بی‌نتیجه بماند.

بنا به گفته پورمختار هزینه هر تحقیق و تفحص بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است و معمولا کمیته تحقیق و تفحص چندین ماه را برای روشن شدن ابعاد تخلفات سازمان، بنیاد‌ها٬ یا نهاد‌های متخلف صرف می‌کنند که توجه به این امر ضرورت و لزوم اثربخشی تحقیق و تفحص‌ها بیشتر نمایان می‌شود.

زریبافان و مرتضوی همچنان زیر ذره‌بین

در روزهایی که زریبافان با جمعی از یاران یکتا را پایه‌گذاری می‌کند و مرتضوی در مسیر دادگاه به منزل قرار گرفته، بخش عمده‌ای از تحقیق و تفحص‌های مجلس نهم مربوط به عملکرد دولت دو نهادی است که این دو مدیر احمدی‌نژادی مدیریت آن را بر عهده داشتد؛ اولی تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی با محوریت سعید مرتضوی و دیگری تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران با محوریت مسعود زریبافان است که هر کدام از آن‌ها به نحوی دچار موانع در اثربخشی شده‌اند.

اگر چه بالغ بر دو سال از طرح بنیاد شهید و امور ایثارگران گذشته٬ اما گزارش تحقیق و تفحص کنندگان تاکنون در صحن علنی مجلس قرائت نشد و روند طولانی آن انتقاد امیر خجسته  رییس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد را نیز در پی داشت تا وی از روند طولانی سه‌ماهه بررسی در کمیسیون اجتماعی ابراز ناراحتی کند. «برخی مدیران ارشد اقتصادی بنیاد شهید در تخلف‌ها دست داشته‌اند، تلاش شده با برخی مذاکره‌ها، بخشی از اموال به بنیاد بازگردد و بناست باقی موارد مجهول، در قوه ‌قضائیه رسیدگی شود».

تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی؛ داستان ادامه دارد ...

تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی و شرکت زیر مجموعه شستا البته داستان متفاوتی داشت. این تحقیق و تفحص یکی از مواردی بود که بنابر اعلام تحقیق و تفحص‌کنندگان بدون صرف ریالی از بودجه مجلس انجام شده و با توجه به فراگیر بودن آن می‌تواند یکی از نقاط روشن در تاریخ تفحص‌ها باشد. این  گزارش با هفت محور اصلی و انجام حدود چهار ماه کار انجام و در جلسه علنی ۱۳ آذر ۱۳۹۲ در صحن علنی مجلس قرائت شد.

پس از قرائت گزارش یادشده قوه قضاییه حداکثر ظرف مدت سه ماه باید نسبت به صدور حکم در اینباره اقدام می‌کرد. وقفه 16 ماهه‌ای که نقد‌های نمایندگان را در چند مرحله به همراه داشت و در آخرین مرحله این نقد‌ها پنج تن از نمایندگان از جمله علیرضا محجوب، احمد توکلی، نادر قاضی پور، سیدحسین دهدشتی و علیرضا زاکانی در نامه‌ای به رییس مجلس خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.

 

 

کد خبر : ۲۸۵۰۷۲