خبرگزاری کار ایران

زیباکلام در همایش «روحانی تنها نیست»:

تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دولت گذشته باید پاسخگوی عملکرد خود باشند/ کسانی که هشت سال مملکت را در دست داشتند اکنون از دولت طلبکارند

asdasd
کد خبر : ۲۸۴۰۶۲

زیباکلام گفت: رئیس تیم مذاکره کننده باید پاسخگو باشد و نه اینکه برخی 6 سال با کاترین اشتون وقت بگذارند و معلوم نشود چه کار کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در مشهد، صادق زیباکلام عصر امروز در همایش «روحانی تنها نیست» در مشهد مقدس با اشاره به اینکه این روزها عده‌ای نمی‌خواهند جریان اعتدال در کشور پا بگیرد اظهار داشت: در همین چند روز گذشته چندین سخنرانی کنسل شده و این نشان دهنده این است که عده‌ای عزم خود را برای مقابله با دولت بسیج کرده اند.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: معمولا شان نزول این گونه جلسات به گونه‌ای است که دولت کم و بیش در نیمه راه قرار می‌گیرد، باید بیاییم و یک ارزیابی را انجام دهیم و ببنیم که شرایط دولت به چه شکل بوده است.

زیباکلام گفت: باید برای جوانان انقلاب 24 خرداد را تشریح کنیم تا آن‌ها با این مفاهیم بهتر از قبل آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه دلایل و ریشه‌های اصلی شکل گیری انقلاب اسلامی باید به درستی تبیین شود اظهار داشت: جدا از هرنوع نگرشی مردم ایران در زمان انقلاب خواسته‌های داشتند که باید آن‌ها را شناخت باید گفت متاسفانه در این 36 سال که از انقلاب می‌گذرد ادبیات مسئولین در حد خواسته‌های مردم نبوده است.

وی اظهار داشت: معتقد هستم با توجه به اینکه بیشتر کسانی که در این همایش هستند دانشجو هستند و نسل دوم و سوم هستند به گونه‌ای که بسیاری از این افراد در انقلاب نبوده‌اند باید از یک منظر دیگر به 24 خرداد نگاه کرد و باید از منظر ارتباط 24 خرداد 92 با انقلاب اسلامی باید به این روز نگاه کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: اگر به صورت کلان به 24 خرداد بنگریم شاید  بهتر بتوانیم دوستان 24 خرداد را ببینیم و هم مخالفان و منتقدان و دشمنان دولت روحانی را بهتر و روشن‌تر دید.

زیباکلام گفت: شما می‌توانید به یک کتابخانه‌ای که آرشیوی دارد و دارای اسنادی است و مطبوعات سال‌های گذشته را دارا است مراجعه کنید، باید به آرشیو رفت و ببینید که مردم در انقلاب چه خواسته‌هایی را داشته‌اند و به مطبوعات دوران انقلاب بازگردید، مقاطعی از انقلاب بوده که تیغ سانسور شاه آن را نمی‌بریده است.

وی با اشاره به اینکه سئوال همه خبرنگاران از حضرت امام(ره) این بود که چرا با رژیم شاه مخالف هستید ؟ تصریح کرد: همواره خبرنگاران از امام سوال می‌پرسیدند که نظام شما به چه شکلی است، با مخالفین چگونه برخورد می‌کنید، با قومیت‌ها، زنان، دانشجویان، منتقد، مخالف و دیگر اقشار چگونه برخورد می‌کنید.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: برخی در حال تحریف انقلاب هستند حرف هایی می‌زنند که اصلا در ماهیت انقلاب وجود نداشته است.

وی ابراز کرد: خواسته های این ملت آزادی زندانیان سیاسی، مبارزه با شکنجه گران، برپایی دادگاه برای کسانی که از لحاظ امنیتی بازداشت شده اند و رفع حصر افراد بسیار زیادی بود که ما نباید از همه این ها غفلت کنیم.

زیباکلام گفت: این خواسته یعنی اینکه عده ای نیایند برای مردم تعین و تکلیف کنند، عده‌ای را حذف و از عده ای حمایت کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: تحقیق نکردیم که چه بلایی به سرخواسته‌های انقلاب آمد و خواسته‌ها چه شد، می‌توان گفت گفتمانی بر انقلاب تحمیل شد که بخش‌هایی از خواسته‌ها را کنار زد و من نام این گفتمان را آمریکا ستیزی گذاشته‌ام.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه این گفتمان تنها به مرگ بر امریکا کفایت می‌کند اظهار داشت: انقلاب حرکتی آزادی بخش و برای صلح دوستی بود و سخنان امام خمینی (ره) بر همین اساس بود زیرا ما برای داشتن آزادی چیزی از دیگر کشور‌ها کم نداشتیم.

زیباکلام تصریح کرد: اولین باری که در برابر این تغییر و ایستادگی بر خواسته‌ی انقلاب مقاومت شد دوم خرداد سال 76 بود که ما خودمان هم فکر نمی‌کردیم چنین موجی شکل بگیرد.

وی ادامه داد: پس از شکل گیری دوم خرداد، سپس اصلاحات به وجود آمد و در حوزه‌های مختلف مطرح شد و در بطن این اصلاحات همان خواسته‌های انقلاب است که سبب زنده ماندن آن شعار‌ها پس از انقلاب شده است.

زیباکلام عنوان کرد: اگر ریشه اصلاحات را بشکافید خواهید دید در قلب آن 22 بهمن 57 است، خواسته‌های دوران انقلاب از بین نرفته است، هیچ ملتی نیست که دموکراسی نخواهد.

وی با بیان اینکه علوم انسانی در ایران فوق العاده بدبخت است خاطرنشان کرد: 24 خرداد را ادامه 22 بهمن 57 می‌دانم. ادامه مشروطه می‌دانم و ادامه جنبش ملی شدن صنعت نفت می‌دانم. سوال این است که این جنبش 24 خرداد همانند باقی ناموفق می‌ماند یا خیر؟ به شکلی که نمی‌توان گفت اصلاحات شکست خورد.

زیباکلام خاطر نشان کرد: معتقد هستم 24 خرداد در حقیقت روی همان ریل دموکراسی خواهی در حال حرکت است و تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که مسئله مهم که با 24 خرداد رابطه دارد مهمترین شاخصه آن دموکراسی بوده است.

وی خاطر نشان کرد:چطور بگوییم مشروطه، انقلاب اسلامی و خرداد 76 شکست خورده است درصورتی که 24 خرداد نشان داد همه این‌ها زنده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه برخی اصول گرایان که هشت سال ممکلت را دست داشتند اکنون طلبکار دولت شده اند تصریح کرد: دموکراسی یعنی اینکه با سیاست هسته‌ای 8 سال زندگی را بر مردم سخت نکنیم و شرایط را برای صدور قطعنامه علیه کشور مهیا نکنیم .

وی خاطر نشان کرد: رئیس تیم مذاکره کننده باید پاسخگو باشد و نه اینکه برخی 6 سال با کاترین اشتون وقت بگذارند و معلوم نشود چه کار کرده‌اند.

زیباکلام گفت: دموکراسی یعنی اینکه بتوان از مدیران کشور بپرسیم که برای آب این کشور چه کار کرده‌اید؟ دموکراسی یعنی اینکه بتوان برای موضوع آب یقه حکومت را گرفت و از آن پرسید برای آب چه کار کرده‌اید.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: تا اینجا به این دولت نمره خوبی می‌دهم فقط همین بس که آن فضاهای امنیتی را از بین بردند اما در بیرون دانشگاه‌ها موفقیت چندانی نداشته‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز