خبرگزاری کار ایران

قنبری در گفت‌وگو با ایلنا:

مدیران همسو با دولت قبل٬ مانع تحقق مطالبات مردم هستند

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم گفت: مدیران وابسته به دولت قبل هنوز سر جایشان هستند و مانعی برای تحقق مطالبات مردم و شعارهای دولت محسوب می‌شوند.

داریوش قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت:  دولت در عرصه سیاست داخلی و خارجی مخالفان جدی داشته که این افراد صاحب قدرت هستند و بخش‌های زیادی از منابع قدرت را در اختیار دارند٬ برای همین دولت روحانی در بسیاری از عرصه‌ها با محدودیت های زیادی رو به رو بوده و نتوانسته به طور کامل در جهت اهداف و شعارهای خود حرکت کند.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم خاطرنشان کرد: دولت در عرصه سیاست داخلی توانست منشور حقوق شهروندی را تدوین کند در آن تعریف آزادی‌های مختلف آمده است. این نشان از توجه عمیق دولت این مفاهیم دارد و می‌خواهد آنها را احیا کند٬ اما هنوز ما با استانداردها فاصله داریم.

وی ادامه داد: دولت فعلا مدارا می‌کند تا وضعیت فعلی تغییر کرده و مجلسی هماهنگ‌تر با دولت در انتخابات امسال شکل بگیرد٬ تا دولت بتواند اهداف خود را به شکل بهتری محقق کند. البته همه شرایط مطلوب نیست اما به نسبت گذشته بهتر شده و می‌توان گفت دولت نمره قبولی در عرصه سیاست خارجی و داخلی می‌گیرد.

قنبری تصریح کرد: همانطور که دلواپسان در عرصه سیاست خارجی کاری می‌کنند که دولت به اهداف خود نرسد٬ در مورد متغیرهای سیاست داخلی نیز دولت روحانی با موانع جدی رو به رو است.

وی گفت: سیستم ما شبه پارلمانی است که در‌ آن مجلس٬ قدرت قابل توجهی دارد. امروز اگر دو قوه مجریه و مقننه را در کنار هم بگذاریم٬ با توجه به سنگ‌اندازی‌های افراطیون مجلس٬ در این مدت کفه قدرت به نفع مجلس سنگینی می‌کند.

این نماینده اسبق مجلس افزود: در عرصه سیاست داخلی فضای امنیتی گذشته تغییر پیدا کرده و فضای سیاسی مناسبی ایجاد شده است. البته هنوز همه چیز مطلوب نیست و عملکرد دولت باید با توجه به موانع پیش‌رو مورد سنجش قرار گیرد.

وی با اشاره به نحوه تعامل مجلس با دولت روحانی گفت: خیلی از وزرا همواره به مجلس کشیده شدند و برخی هم مانند فرجی دانا مورد استیضاح قرار گرفتند٬ هم اکنون نیز برخی دیگر از وزرا در لیست استیضاح قرار دارند. شرایط خوبی پیش روی دولت نیست٬ اما این دولت علیرغم همه اینها توانسته گام‌های موثری بردارد. زمانی دولت می‌تواند به اهداف خود برسد که مجلسی هماهنگ را در کنار خود داشته باشد و مردم همانگونه که سال 92 قوه مقننه را با افکار خود متحول کردند٬ مجلس را نیز در این راستا با متحول کنند تا دولت بتواند برای تحقق مطالبات آنها گام‌های بلندتری بردارد.

وی با اشاره به انتقادات صورت گرفته از دولت برای عملکرد منفعلانه در عرصه سیاست داخلی گفت: وقتی می‌گوییم دولت در این عرصه نمره قابل قبولی می‌گیرد٬ منظور نمره بالای 10 است و هنوز با شعارهای روحانی فاصله دارد. یکی از ضعف‌های این دولت این است که هنوز خیلی از مدیران آن هم‌فکر با دولت نیستند و دولت هم هنوز نتوانسته این مدیران را متناسب با تفکرات خود تغییر دهد.

قنبری تاکید کرد: این مساله نه تنها در سطوح پایینی بلکه حتی در سطح وزارتخانه‌ها نیز دیده می‌شود و هنوز در این سطح از مسئولان دولت قبل استفاده می‌شود. این مدیران هنوز سر جای خود هستند و مانعی برای تحقق مطالبات مردم و شعارهای دولت محسوب می‌شوند. این مدیران باعث دل‌نگرانی و دل‌سردی مردم شده‌اند٬ چراکه وقتی مردم می‌بینند تغییر و تحولی صورت نگرفته٬ نگران می‌شوند.

وی افزود: جدا از اینکه مجلس ترمزی بر سر دولت محسوب می‌شود و قدرت قابل توجهی هم دارد٬ اما متاسفانه برخی از مدیران اجرایی به خاطر ترس از تندروهای مجلس هنوز نتوانسته‌اند مدیران همفکر دولت را منصوب کنند  که این ضعف جدی محسوب می شود.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم ادامه داد: متاسفانه برخی وزرا به میز خود چسبیده‌اند و می‌ترسند که اگر مدیران را تغییر دهند٬ خودشان در معرض استیضاح قرار بگیرند. این نیز جزو ضعف‌های اصلی دولت محسوب می‌شود٬ برای همین وزرا نیز از ترس نمایندگان افراطی هنوز نتوانسه‌اند مدیران همسو با خود را انتخاب کنند.

قنبری گفت: معنا ندارد که وزیری در وزارتخانه‌ای باشد و مسئولان همفکر با دولت گذشته در مدیریت‌های عالی قرار گیرند و آن وزیر هم دلخوش باشد که در حال اجرای اهداف روحانی در کشور است. انتخابات مردم در 24 خرداد 92 با مدیران احمدی‌نژاد تحقق پیدا نمی‌کند اگر این طور بود مردم به جریان احمدی‌نژاد رای دوباره می‌دادند. مردم ما انتظار تغییر و تحول جدی دارند. ترس وزرا ازمجلس قابل قبول نیست.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: وزرا باید یاد بگیرند که هزینه بدهند٬ نه اینکه به میز خود بچسبند. اگر جرات تغییر و تحول ندارند٬ بهتر است که برخی از وزرا اصلا استیضاح شوند زیرا برای اجرای برنامه‌های دولت و مطالبات مردم در 24 خرداد 92 باید هزینه داد. انتظار از دولت روحانی این است که جهت ترمیم کابینه عمل کند و وزرایی را که از ترس استیضاح جرات تغییر ندارند٬ کنار بگذارند.

قنبری با تاکید بر اینکه اقتدار ایران در منطقه امروز افزایش پیدا کرده٬ گفت: با توجه به مسائل و مشکلات پیش‌روی٬ دولت روحانی عملکرد خوبی داشته  است. دولت در حوزه سیاست خارجی توانسته گام‌های خوب و بلندی را بردارد و در همین راستا بزرگترین بحران‌های تاریخ معاصر ایران را حل کرده است؛ به گونه‌ای که در حال حاضر این بحران‌ها به سوی حلِ قطعی پیش‌ می‌رود.

وی گفت: ارزیابی‌ها حکایت از این دارد که در نهایت٬ توافق هسته‌ای حاصل می‌شود؛ چراکه در طول دوران ریاست جمهوری روحانی٬ دیگر قطع‌نامه تحریمی از سوی شورای امنیت علیه ایران صادر نشده و با توجه به دیپلماسی فعالانه دولت٬ ما توانسته‌ایم مذاکرات خوبی داشته باشیم و در جریان آن٬ تهدیدهای مربوط به منافع ملی و تمامیت ارضیمان برداشته شده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در دولت روحانی ضریب امنیت کشور ارتقا پیدا کرده و دیگر  تهدیدهایی که در دولت قبل متوجه کشور بود٬ وجود ندارد. این موفقیت‌ها را که از طریق دیپلماسی به وجود آمد را با چندین لشکر نظامی هم نمی‌توانستیم به ارمغان بیاوریم.

وی افزود: در عرصه سیاست خارجی سیاست دولت در جهت تنش‌زدایی جواب داده در حالی که در گذشته روابط ما تنها با کشورهایی خلاصه می‌شد که نقش درجه چندم را در نظام بین‌الملل داشتند٬ اما هم اکنون روابط ایران با متغیرهای عمده در عرصه بین‌المللی تقویت شده و در مجموع سیاست خارجی عاقلانه دولت روحانی پذیرش بهتری را در نظام بین‌الملل پیدا کرده است.

کد خبر : ۲۸۳۷۹۵