خبرگزاری کار ایران

توصیه موسویان به ناتو؛

حل بحرانهای منطقه بدون همکاری ایران و قدرتهای جهانی ممکن نیست

عضو اسبق مذاکره کننده هسته ای در ده نکته در مورد سلاحهای کشتار جمعی و ثبات در خاورمیانه به بیان توضیه هایی پرداخت.

به گزارش ایلنا؛ سید حسین موسویان عضو اسبق مذاکره کننده هسته ای کشورمان طی سخنانی در دانشگاه دفاع ناتو (Nato) در رم (Nato Defnse college) به تشریح ده توصیه در مورد سلاحهای کشتار جمعی و ثبات در خاورمیانه پرداخت.

در این سخنرانی ژنرالها و افسران عالیرتبه از کشورهای آمریکا، اروپا،‌ عربستان، قطر،‌ امارات،‌ اردن،‌عراق، کانادا،‌ تونس،‌ مصر،‌ ترکیه  و برخی دیگر از کشورهای منطقه آفریقا و همچنین برخی سفرای کشورها از جمله قطر، افغانستان و مصر نیز حضور داشتند.

اهم مطالب: 10 توصیه به ناتو در مورد سلاحهای کشتار جمعی و ثبات در خاورمیانه به شرح زیر است:

الف) قدرتهای جهانی بیش از 40 سال است که از انجام تعهد خود برای نابودی سلاح های اتمی شان طفره رفته اند و معاهده NPT را نقض کرده اند.

5 قدرت جهانی عضو دائم شورای امنیت با ید به تعهدات خود در قالب معاهده NPT گردن نهاده و حدود 22 هزار سلاح هسته ای موجود خود را نابود کنند. در این مورد هیچ تبعیضی قابل قبول نخواهد بود.

ب) قدرتهای شرقی و غربی باید به استانداردهای دو گانه در زمینه خلع سلاح خاتمه دهند. قدرتهای جهانی با کشورهای هند و پاکستان و اسرائیل رابطه استراتژیک برقرار کرده درحالی که آنها معاهده NPT را نپذیرفته و صدها بمب هسته ای هم ساخته اند. متقابلا آنها به مقابله با برنامه هسته ای ایران برخاسته و بدترین تحریمها را اعمال کرده اند در حالیکه ایران عضو NPT است و بمب هسته ای ندارد و انحرافی هم به سمت ساخت بمب نداشته است.

پ) قدرتهای غربی باید به استراتژی مونوپولیزه کردن تکنولوژی صلح آمیز هسته ای خاتمه دهند. طبق ماده 4 معاهده NPT همه کشورهای عضو معاهده باید و دسترسی برابر به تکنولوژی صلح آمیز داشته باشند. غرب از سال 1979 که انقلاب ایران رخ داده بدون توقف درصدد محرومیت ایران از تکنولوژی صلح آمیز هسته ای بوده است.

ت) حق مشروع کشورها برای دسترسی به تکنولوژی صلح آمیز کشورها در چارچوب معاهده NPT نباید گروگان اختلافات سیاسی کشورها گردد. آمریکا و غرب حقوق شروع ایران را به گروگان گرفته اند بخاطر اختلافات سیاسی با ایران. گروگانگیری سیاسی حقوق مشرووع کشورها نهایتا موجب قربانی شدن معاهده NPT خواهد شد.

ث) قدرتهای جهانی بویژه قدرتهای غربی بایدیک اهتمام ویژه و صداقت بیشتری جهت تحقق طرح خاورمیانه عاری از سلاح های کشتار جمعی بخرج دهند. ایران و همه کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله اعراب همه با این طرح موافق و آماده اند. اسرائیل تنها کشوری است با 400 بمب هسته ای که مانع تحقیق این طرح است و همزمان هم مورد حمایت آمریکا و غرب و شرق است.

ج) «چند جانبه گرایی جهانی در امر غنی سازی» راه برون رفت جهان از خطر اشاعه سلاح هسته ای است قدرتهای جهانی باید این ایده IAEA را جدی گرفته و غنی سازی در سطح کل جهان بصورت چند جانبه ای انجام شود.

ح) اصول هسته ای مورد توافق؛ ایران بهتر است شامل کل منطقه خاورمیانه گردد. ایران پذیرفته که

الف ـ باز فراوری پلوتونیوم نداشته باشد

ب ـ غنی سازی سطح بالا نداشته باشد

ج ـ حداکثر شفافیت را داشته و هم پروتکل های جهانی راستی آزمایی درچارچوب IAEA را اجرا کند.

د ـ غنی سازی در حد نیاز مصرف داخلی داشته باشد

اینگونه اصول برای دوره ای موقت خواهد بود اما اگر کل منطقه بپذیرد و منطقه ؟؟ شود می تواند یک قدم بزرگ به سمت عادی سازی خاورمیانه از سلاح های کشتار جمعی باشد.

خ)  اجماع دینی علیه سلاح های کشتار جمعی

فتوای رهبری ایران علیه کلیه سلاح های کشتار جمعی می تواند آغاز یک حرکت دینی علیه این نوع سلاح ها باشد علمای شیعه و سنی و علمای جهان مسیحیت و یهودیت با حمایت از فتوای مذهبی رهبر ایران می توانند یک اجماع جهانی دینی علیه تولید و گسترش سلاح های کشتار جمعی ایجاد کنندکه بدون شک موثر و کارآمد خواهد بود.

د) روابط ایران و غرب در آستانه تحولات بزرگی است، این تحولات می تواند مثبت یا منفی باشد. مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا  در ایجاد این تحول نقش تعیین کننده ای خواهد داشت. اگر توافق هسته ای انجام شود منافع ایران و غرب در منطقه ایجاب می کند که درجهت صلح و ثبات و امنیت منطقه همکاری نمایند مقابله با تروریسم تکفیری و مدیریت بحرانهای جاری در منطقه بدون همکاری ایران و قدرتهای جهانی امکان پذیر نخواهد بود.

10ـ ایران و منطقه

منطقه در آتش آشوب و بحران می سوزد و خاورمیانه تا سقوط کامل فاصله ای ندارد. حل بحران هسته ای ایران از طریق دیپلماسی، راهگشای گفتگو و همکاری کشورهای منطقه در کنترل بحرانهای جاری در سوریه و عراق و یمن و لیبی و افغانستان خواهد بود. تا زمانیکه کشورهای منطقه و ایران همکاری نداشته باشند. بحرانهای جاری نه تنها کاهش نخواهد یافت بلکه روند گسترشی خواهد داشت.

کد خبر : ۲۸۳۲۷۰