خبرگزاری کار ایران

وزیر امور خارجه:

اس 300 به ایران تحویل داده می شود/ صحبت با روسیه و چین درباره تکیه بر تفاهم‌های لوزان

وزیر خارجه ایران گفت: در موضوع مذاکرات هسته‌ای با توجه به فرصت کم باقی مانده، با طرف روسی و چینی درباره اینکه با تکیه بر تفاهم‌های لوزان و بدون زیاده خواهی کار را به مسیر خود برگردانیم و به نتیجه برسانیم، صحبت شد.

به گزارش ایلنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست اجلاس شانگهای در مسکو گفت: در دیدارهای دوجانبه و سه جانبه با وزرای امور خارجه روسیه و چین هم در حوزه توسعه روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف، هم مسائل منطقه‌ای و همچنین در خصوص مسائل هسته‌ای بحث و تبادل نظر کردیم.

وزیر امور خارجه گفت: با توجه به اینکه با این دو کشور در ماه‌های گذشته مباحث خوبی در زمینه خرید نفت و همکاری‌های صنعتی داشته‌ایم، پنجشنبه هم درباره این مسائل گفت‌وگوهای خوبی داشتیم.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما افزود: در نشست روز پنجشنبه در خصوص پروژه‌هایی که دولت چین علاقمند به همکاری درباره آنهاست، گفت‌وگو کردیم و با روسیه هم به همین شکل؛ تاکید کردیم در نقاطی که نیاز به کار بیشتری برای تسهیل و توسعه روابط همه جانبه با این کشور است کار را ادامه خواهیم داد.

ظریف تاکید کرد: در همین چارچوب هیأت‌های مختلفی از هر سه کشور در هفته‌های آینده سفر خواهند کرد تا این موضوعات را پیگیری کنند.

وی گفت: درباره مسائل مهم منطقه‌ای همچون سوریه و یمن بحث‌های مفیدی انجام شد و تشابه دیدگاه‌های فراوانی بین ایران، روسیه و چین در این مسائل وجود دارد. در خصوص هسته‌ای هم در زمینه همکاری‌های هسته‌ای صحبت کردیم.

وزیر خارجه کشورمان درباره دیگر مباحث مطروحه در دیدار با وزرای خارجه روسیه و چین افزود: ایران و روسیه همکاری‌های دوجانبه در زمینه تکمیل فازهای بعدی بوشهر، همینطور در خصوص ایزوتوپ‌های پایدار و سایر حوزه‌های مربوط به توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 دارند و در این خصوص گفت‌وگوهای مفیدی صورت گرفت. البته با چین هم در همین زمینه گفت‌وگوهای خوبی داشتیم. آنان تمایل دارند در موضوع اراک و همینطور برخی زمینه‌های دیگر مشارکت داشته باشند.

ظریف گفت: در موضوع مذاکرات هم با توجه به فرصت کم باقی مانده تا پایان ماه ژوئن، درباره اینکه با تکیه بر تفاهم‌هایی که در لوزان صورت گرفت و بدون زیاده خواهی، کار را به مسیر خود برگردانیم و به نتیجه برسانیم، صحبت شد.

وی با بیان اینکه مجموعه مذاکرات دو و سه جانبه پنجشنبه زمینه را برای پیگیری جدی‌تر توافق هسته‌ای فراهم کرد، گفت: موضوع تحویل سامانه اس 300 روسیه به ایران در مراحل اجرایی است و بحث‌های سیاسی در این زمینه وجود ندارد و یکبار دیگر هم تاکید شد که این سلاح به ایران تحویل داده خواهد شد.

کد خبر : ۲۸۱۶۵۷