خبرگزاری کار ایران

روحانی در حرم امام (ره):

فتوای « میزان رای ملت است» انقلاب را حفظ کرد/ اجازه تاخت‌و‌تاز به منافع ملی‌ را نمی‌دهیم

رییس جمهور با بیان اینکه امام (ره) در نهضتش مسیر حکومت اسلامی را هموار و مفهوم حکومت اسلامی را برای ما تبیین کرد،‌گفت:اگر آن فتوای امام (ره) نبود که میزان رای ملت است، دشمنان می‌توانستند انقلاب را از ما بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی امشب طی سخنانی در حرم مطهر امام خمینی (ره) با اشاره به فرارسیدن میلاد حضرت ولی عصر (عج) خطاب به مردم گفت: شما با حضورتان اعلام می‌کنید که اگر امروز امام (ره) در میان ما نیست، راه امام، خط امام و مسیر امام هست و ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: به حمدالله فقدان رهبری بعد از رحلت امام را حس نکردیم و اگرچه حادثه رحلت امام (ره) بس غمگین و غمناک برای همه عاشقان امام (ره)، ملت ایران، مسلمانان و آزادیخواهان جهان بود اما خداوند عنایتی به نظام و مردم کرد و در فاصله کمتر از 24 ساعت، خلف صالح آن امام، رهبر معظم انقلاب مسئولیت و پرچم این نظام را بر دست گرفتند و پس از 26 سال، همچنان در راه و مسیر و خط امام (ره) هستند و مردم قدردان این راه و مسیر و عزت و استقلالی هستند که انقلاب برایشان ایجاد کرد.

رئیس شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه 14 و 15 خرداد امسال حال و هوای دیگری دارد، اظهار داشت: نیمه خرداد، مصادف با نیمه شعبان شده است و همان که امام گفت انتظار فرج از نیمه خرداد کشیم.

روحانی با یادآوری اینکه یکی از برکات انقلاب و خط و راه امام تفسیر درست از انتظار بود، تصریح کرد: موضوع مهدویت، موضوع روزی است که عدالت در سراسر جهان مستقر خواهد شد و حکومت ایده آل اسلامی تشکیل می‌شود و مردم از فساد و تباهی رهایی می‌یابند. اساس این انتظار باید انتظار مسئولانه باشد. متاسفانه قبل از نهضت اسلامی برخی انتظار را به گونه‌ای دیگر معنا و تفسیر می‌کردند، به این معنا که حکومت اسلامی هم در دوران غیبت معنا ندارد و به این معنا که می‌نشینیم و برای حضورش دعا کنیم و فساد سراسر جهان را فراگیرد تا در حضور او تسریع شود.

رئیس دولت یازدهم افزود: انتظار با این معنای تحریف شده، نتیجه آن رخوت و سستی در جامعه است و معنایش، شیوع منکر در جامعه است و امام در نهضت و انقلاب تفسیر واقعی را چه در حرف و چه در عمل ایجاد کرد.

وی با طرح این سوال که اگر یک حکومت بی‌نقص و یک حکومت که سایه عدل را بر سر جهانیان بگستراند، ما باید دست بر روی دست بگذاریم؟ خاطرنشان کرد: اگر صد در اختیار ما نیست، ما باید در صفر بمانیم؟ معنایش دست بر دست گذشتن است؟

رئیس جمهور با یادآوری اینکه امام (ره) انتظار واقعی را از نیمه خرداد 42 ارائه داد، ابراز داشت: این یعنی ما باید با حضور و انقلاب و ایستادگی مان در برابر فساد و منکرات قدم به قدم شرایط را برای آن منجی فراهم کنیم. اگر امروز حضرت ولی عصر (عج) پرچم حکومت را در دست ندارد، به خاطر چیست؟ جامعه امروز و جهان امروز هنوز آمادگی برای آن حضور را ندارد و ما باید شرایط کشور را برای حضور آن عدالت گستر فراهم کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه امام (ره) با انقلابش اولین قدم را برای آمادگی جامعه برای حکومت جهانی آماده کرد، بیان کرد: امام (ره) دارای ویژگی‌هایی بود که برخی منحصر به فرد آن بزرگوار بود. امام (ره) بزرگ‌ترین احیاگر اسلام ناب بود. امام (ره) توانست اسلام ناب را از کنج حجره‌ها، مدرسه‌ها و مساجد به صحن جامعه و جهان آورد. امام (ره) توانست فقه را به زمان عرضه دارد و با این فقه پاسخ مقتضیات زمان را داد و فقهی را که در مسائل اجتماعی و سیاسی کمتر حضور داشت، به صحنه آورد.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه امام تلفیق میان دین و سیاست را برای ما تفسیر و بیان کرد، یادآور شد: آیا در یک قرن گذشته، احیاگری بالاتر از امام سراغ داریم؟ این ویژگی امام (ره) است. امام (ره) بنیانگذار نظام اسلامی است، این ویژگی امام (ره) است. امام (ره) جمهوری اسلامی را بنیان گذاشت و ان شا الله این حکومت کاملتر این مسیر را تا زمان ظهور حضرت ولی عصر (عج) ادامه خواهد داد.

وی اضافه کرد: امام (ره) رهبری بزرگترین انقلاب مردمی را برعهده گرفت؛ آن هم انقلابی که در مسیر اعتدال از نقطه آغازش تا نقطه پیروزی بود.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری مجدد بر اینکه امام (ره) مفهوم واقعی انتظار را برای ما تفسیر کرد، عنوان داشت: امام (ره) در نهضتش مسیر حکومت اسلامی را هموار و مفهوم حکومت اسلامی را برای ما تبیین کرد. امام (ره) آن انقلابی‌ای نبود که تا سال‌ها به رای مردم بی‌اعتنا باشد بلکه انقلابی‌ای بود که وقتی نهضت پیروز شد، در کمتر از 50 روز مردم را به صندوق آرا دعوت کرد.

روحانی ادامه داد: کدام انقلاب را در منطقه و جهان سراغ داریم که در کمتر از 50 روز مردم را به صندوق دعوت کند و رهبر آن بگوید میزان، رای ملت است و حتی نوع حکومت را به انتخاب و رای مردم بگذارد.

رئیس شورای امنیت ملی با بیان اینکه امام (ره) مسیر و راه انقلاب را به ما نشان داد، تاکید کرد: اگر آن فتوای امام (ره) نبود که میزان رای ملت است، دشمنان می‌توانستند انقلاب را از ما بگیرند و اگر فتوای امام (ره) برای حضور مردم در همه عرصه‌ها نبود، دشمنان می‌توانستند انقلاب را از ما بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه اگر مردم در مسیر استقامت حضور دارند و در برابر توطئه‌ها ایستادگی می‌کنند، به خاطر این است که امام در برابر مشکلات با باور به حضرت حق، به نقش مردم باور داشت، گفت: امام (ره) با حضور مردم توانست در جنگی که انواع قدرت‌های جهانی در برابر این ملت به پا کرده بودند با حضور مردم انقلاب را پیروز کنند.

در این هنگام، گروهی از مردم با سردادن شعارهایی نظیر «مرگ بر منافق» و «خونی که در رگ ماست؛ هدیه به رهبر ماست» لحظاتی در سخنرانی رئیس جمهور اخلال ایجاد کردند.

رئیس دولت یازدهم با یادآوری اینکه با حول و قوه الهی می توانیم بر همه مشکلات عبور کنیم، اظهار داشت: امروز می بینید که در منطقه، توطئه‌های مختلفی علیه اسلام و مسلمانان به پا شده است. در آن شرایط حساس، امام (ره)توانست جامعه را از این توطئه‌ها و مشکلات عبور دهد. اگر می بینید در برابر توطئه قدرت‌های بزرگ جهانی همچنان ملت ما ایستادگی می‌کند و با مقاومتش، امنیت کشور را حراست کرده است، به خاطر این است که صدای امام (ره) در گوش مردم است و قلوب جامعه هنوز در جامعه در تسخیر نفس گرم امام (ره) است. 

رئیس جمهور با بیان اینکه امام (ره) میان اسلامیت و جمهوریت پیوندی ناگسستنی ایجاد کرد، یادآور شد: برای همین است که توطئه‌های قدرت‌های بزرگ و ایجاد گروهک‌های تروریستی مثل داعش نمی‌تواند در راه ملت ایران خللی ایجاد کند. جمهوری اسلامی ایران نه تنها در کشور امنیت برقرار کرده است بلکه ملت بزرگ‌مان در برابر تروریست‌ها به کشورهای دیگر و به ملت عراق، سوریه، لبنان و یمن و سایر ملت‌ها در برابر خشونت و افراطی‌گری‌ها کمک می‌کند.

وی با اشاره به توطئه‌های برخی از کشورهای منطقه علیه ایران و به خصوص کاهش قیمت نفت تصریح کرد: اگرچه می‌بینید که برخی از حکومت‌های تازه به دوران رسیده از منابع زیرزمینی و خدادادی نفت سواستفاده می‌کنند و پول نفت را به سلاح‌های مخرب مبدل می‌سازنند و آنها را علیه ملت‌های مظلومی چون یمن به کار می‌گیرند، ما باید در این شرایط بیش از هر زمان دیگر بیدار و هوشیار باشیم.

رئیس دولت تدبیر و امید با یادآوری شرایط خاص منطقه خاطرنشان کرد: اگر به وحدت و انسجام متکی باشیم، راه همان توصیه امام به وحدت کلمه است. دشمنان می‌خواهند بین مذاهب تفرقه ایجاد کنند. دشمنان می‌خواهند میان قومیت‌ها تفرقه ایجاد کنند. پس اولین قدم، وحدت و انسجام در داخل است. اگرچه ما در کشور، جناح‌ها و حزب‌های مختلف داریم اما برای وحدت جهان اسلام و منافع ملی صدایمان واحد است و اجازه نمی‌دهیم که منافع ملی، اساس اسلام و اخلاق محمدی (ص) مورد تاخت و تاز این و آن قرار گیرد.

روحانی ادامه داد: در شرایطی که دشمن توطئه کرد و قیمت نفت را به کمتر از نصف کاهش داد تا ملت ایران در برابر قدرت های بزرگ خم شود، اما این ملت در برابر مشکلات در این 36 سال ایستاده و باز خواهد ایستاد.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دولت با حمایت ملت بزرگ ایران و هدایت های مقام معظم رهبری از مشکلات عبور خواهد کرد، ابراز داشت: در 6 ماه گذشته که توطئه کاهش قیمت نفت ایجاد شد، ملت ایستادگی کرد. اگر برخی کشورها، اسرائیل و رژیم‌های مرتجع فکر می‌کنند با توطئه شان می‌توانند حرکت دولت و ملت را در سیاست خارجی کُند کنند، اشتباه می‌کنند.

وی افزود: دولت متکی به رای مردم به تمامی وعده‌هایی که به مردم داده است، آن خط و مسیر را برای حفظ منافع ملی ادامه می‌دهد.

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه اگر امروز ما از اعتدال سخن می گوئیم، آن را از امام (ره) آموخته ایم، یادآور شد: اگر ما از امید می‌گوئیم آن را از نیمه خرداد امام (ره) آموخته ایم. اگر از وحدت و اتحاد سخن می‌گوئیم، آن را از اسلام، قرآن و امام و رهبری آموخته‌ایم و دشمن نمی‌تواند در جامعه تفرقه ایجاد کند و تحریم‌ها را درهم خواهیم شکست.

روحانی با یادآوری اینکه ما حمایت از فقرا و قشرهای مستضعف را از امام (ره) آموخته‌ایم، بیان کرد: ما در شرایط سخت تحریم، طرح تحول سلامت را اجرا کردیم و امروز مردم در بیمارستان ها شاهد عزت هستند و در شرایط سخت تحریم، طرح حمایت غذایی از قشر محروم را اجرا کردیم و 9 میلیون نفر را تحت پوشش بیمه درمانی داریم که همه اینها به دلیل گوش دادن به ندای امام (ره) است.

رئیس جمهور اضافه کرد: امام (ره) به ما یاد داد که حکومت اسلامی را اجرا و در برابر انواع توطئه ایستادگی کنیم. ما به حول و قوه الهی و کمک ملت ایران این راه ادامه می دهیم و وحدت، اتحاد و انسجام ملی را ادامه می دهیم.

گفتنی است پیش از آغاز سخنرانی رئیس جمهور، حضار با سردادن شعارهایی ممتد نظیر «خامنه‌ای زنده باد؛ روحانی پاینده باد»، «یاد امام زنده باد؛ روحانی پاینده باد» و «این همه لشکر آمده؛ به عشق رهبر آمده» از وی استقبال کردند.

همچنین در این مراسم افراد و شخصیت‌های مطرح نظیر حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی، حجت الاسلام و المسلمین سیدیاسر خمینی، حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی خمینی، آیت الله سیدمحمد موسوی بجنوردی، حسینعلی امیری، آیت الله محسن غرویان، سیدحسین هاشمی، حجت الاسلام و المسلمین محمد اشرفی اصفهانی و حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری حضور داشتند. 

 

کد خبر : ۲۸۱۴۷۹