خبرگزاری کار ایران

عبدی در مراسم سالگرد دوم خرداد:

دولت زیر بار شکاف میان قدرت و مسئولیت نرود

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اینکه در مورد آقای احمدی‌نژاد و هشت سال وی صحبت کنیم٬ دلیل نمی‌شود که ‌بی‌نیاز از نقد عملکرد خود هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ عباس عبدی در مراسم سالگرد دوم خرداد که در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد٬ پس از صحبت‌های مجری برنامه که دولت قبل را به زمستانی سرد تشبیه کرده بود٬ گفت: اینکه مجری برنامه٬ دوره احمدی‌نژاد را به زمستان سرد تشبیه کرد٬ چندان رسا نبود چرا که زمستان منافع مهمی دارد٬ اما این دوره حائز چنین منافعی نبود و با گذر کردن از زمستان یاد شده٬ نمی‌توانیم انتظار بهار شادابی داشته باشیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه یادآور شد: مسئله سخت‌تر از زمستان سرد٬ در دولت ‌آقای احمدی‌نژاد این است که نهایتا این دولت به صورت اتفاقی بیرون نیامد. چراکه اگر معتقد باشیم بروز دولت آقای احمدی‌نژاد اتفاقی بوده٬ مسئولیتی را متوجه منتقدان و سیاسیون نمی‌کند و اگر چنین نگاهی داشته باشیم٬ در رهگذر چنین برداشتی٬ باید در سیاست شک کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در جامعه ایران در قرن گذشته دو انقلاب و چندین جنبش اجتماعی مهم وجود داشته٬ افزود: از یک سو شاید این مقوله نشانه پویایی جامعه ایرانی باشد٬ اما از دیگر سو معنای مهمتری نیز در این مورد دارد و آن٬ این است که این جنبش‌ها و انقلاب‌ها نتوانسته‌اند مشکلات خود را حل کند و علیرغم کوشش‌هایی که موثران٬ در این جنبش‌ها و انقلاب‌ها انجام داده‌اند٬ بخشی از مطالبات همچنان وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه نباید هر نقدی را معیار دشمنی بدانیم٬ افزود: نقد را به هیچ وجه نباید فراموش کرد. نقد فقط وسیله‌ای نیست که علیه دشمن به کار گرفته شود٬ بلکه نقد وسیله درونی هر حرکت پویاست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مورد اینکه در عرصه سیاست مسئله انگیزه‌های درست٬ مساله فرعی است٬ افزود: در انتخاب افراد٬ تنها انگیزه‌های درست کافی نیست٬ باید توجه داشت آیا راهی که افراد می‌روند٬ می‌تواند به اهداف درست بینجامد یا خیر؟

این پژوهشگر اجتماعی تصریح کرد: در دوم خرداد اتفاق‌های خوب و بد زیادی داشته‌ایم و هم اکنون بخش اعظمی از جوانان گسست‌هایی را با این دوره دارند که امیدواریم با برگزاری چنین نشست‌هایی این شکاف و فاصله‌ها کمتر شود؛ در مورد اتفاق‌‌های بد می‌توان مثال قتل‌های زنجیره‌ای را آورد که از جمله اتفاقات بدی بود که البته نحوه واکنش به آن٬ و امید به متوقف شدن آن٬ بخش خوب این ماجرا بود.

عبدی همچنین در ادامه ترور سعید حجاریان را از اتفاقات بسیار ناراحت کننده بعد از دوم خرداد خواند و افزود: در واکاوی این قضیه باید ببینیم چه کرده‌ایم٬ کجای کار ایراد داشته٬ و چه کارهایی باید انجام می‌دادیم که انجام نداده‌ایم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: از اتفاق‌های ناخوشایند برای اصلاح طلبان٬ بعد از دوم خرداد٬ سال ۸۴ بود٬ چراکه بعد از این چیزی در مخیله اصلاح‌طلبان نمی‌گنجید. اتفاقی که منجر شد دولت اصلاحات دولت را به دست جریانی دهد که برنامه‌ها و رفتار‌هایش با معیارهای اساسی همخوانی نداشت.

این پژوهشگر اجتماعی همچنین با اشاره به حوادث سال ۸۸ تصریح کرد: در این سال تعداد قابل توجهی از فعالان و سیاسیون بازداشت شدند٬ که بسیاری از آنها محکومیت خود را سپری کرده‌اند و جای امیدواری دارد نسبت به وضعیت افرادی که محدودیت دارند٬ تعیین تکلیف شود.

عبدی همچنین در واکاوی دوم خرداد خاطرنشان کرد: اینکه ما در مورد آقای احمدی‌نژاد و هشت سال وی صحبت کنیم٬ دلیل نمی‌شود که ‌بی‌نیاز از نقد عملکرد خود هستیم٬ چراکه باید از اشتباه‌های اساسی خود درس بگیریم و آنها را انجام ندهیم.

وی در ادامه به آسیب‌شناسی دوران اصلاحات پرداخت و اشکال‌های آن دوران را در سه سطح نیروهای سیاسی، دولت و مشترک بین دولت و نیروهای سیاسی بررسی کرد.

عبدی گفت: مشکلی که در بین فعالان سیاسی وجود داشت٬ این بود که از سال ۸۰ به بعد راهبرد جبهه‌ای را فراموش کردند و این در حالی بود که به وجود آمدن دوم خرداد نتیجه یک راهبرد جبهه‌ای بود.

وی گفت: فعالیت حزبی در کشوری قابل پذیرش است که همه ساختار‌ها و نهاد‌ها در جای خود باشند. در کشور ما شرایط به‌ گونه‌ای است که رقابت درونی٬ قدرت فعالان سیاسی را کاهش می‌دهد.

عبدی با اشاره به تجربه حضور کم مردم در انتخابات دوم شورا‌ها گفت: همین رویکرد حزبی باعث شکست اصلاح‌طلبان شد. در سال ۸۴ نیز همین رویکرد و فراموش‌کردن حرکت جبهه‌ای٬ کار اصلاح‌طلبان را به شکست کشاند.

وی افزود: معتقدم وقتی آن فرایند جبهه‌ای فراموش شد٬ یک مشکل اساسی برای اصلاح‌طلبان به وجود آمد.

عضو پیشین شورای سردبیری روزنامه سلام در ادامه اشکالات دولت اصلاحات را مورد نقد قرار داد و گفت: این اشکالات را می‌توان در دو دسته مورد بررسی قرار داد؛ دسته اول شکاف بین قدرت و مسئولیت است. این یک اصل اساسی است که هیچگاه اجازه شکاف بین قدرت و مسئولیت ندهید. این درست نیست که در جایی من مسئولیت داشته باشم و قدرت در اختیار فرد دیگری هم باشد. اگر کسی اجازه نمی‌دهد قدرت در اختیار شما باشد٬ نباید مسئولیت بر عهده بگیرید.

عبدی دومین مشکل دولت اصلاحات را فراموشی حاکمیت قانون خواند و گفت: در حالی که برنامه‌های کاندیدای اصلاح‌طلبان در سال ۷۶ بر حاکمیت قانون تاکید ویژه داشت٬ به مرور این شعار از برنامه‌های دولت خارج شد و در حالی که شاخص حاکمیت قانون در سال ۷۶ نزدیک ۲۵ درصد بود و این رقم در سال ۸۰ به ۴۹ درصد رسیده بود٬ در سال ۸۴ بار دیگر نزدیک به ۲۵ درصد شده بود.

وی گفت: وقتی حاکمیت قانون نباشد٬ مساله‌ای نیست که چه کسی مسئولیت دارد٬ چون محتوا مهم است.

عبدی در ادامه به بررسی اشکالات مشترک میان نهادهای مدنی و دولت پرداخت و گفت: در این زمینه مهمترین مساله٬ بی‌توجهی به قیمت نفت بوده است.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت نفت یک بار هم در زمان طاغوت رخ داده بود و موجب تغییر گفتمان شاه در دهه ۴۰ و ۵۰ شده بود٬ تاکید کرد: هرچند در بیانیه‌های احزابی مثل جبهه مشارکت این مساله دیده شده بود٬ اما در ‌‌نهایت آنطور که باید٬ به این مساله توجه نشد.

به گزارش ایلنا٬ این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه وقتی پول نفت نباشد٬ کسی ادعا نمی‌کند  آن را سر سفره مردم می‌آورم٬ گفت: از این منظر اتفاق سال ۹۲ را می‌توان محصول تمام شدن درآمدهای نفتی دانست.

عضو پیشین شورای سردبیری روزنامه سلام تاکید کرد: دولت دوم اصلاحات از لحاظ شاخص‌های اقتصادی٬ بهترین دولت بعد از انقلاب بوده٬ اما این موفقیت نتیجه توسعه سیاسی دوره اول بود.

عبدی ادامه داد: بخشی از نابودی‌های اقتصادی بعد از سال ۸۴ ٬ نتیجه رکود سیاسی دوره دوم دولت اصلاحات بود.

عبدی یادآور شد: بخشی از اعتباری که امروز اصلاحات دارد٬ به خاطر عملکرد هشت ساله دولت احمدی‌نژاد به وجود آمد.

وی در نقد خود به دولت اصلاحات گفت: در اواخر دولت اصلاحات شکاف درونی اصلاح‌طلبان زیاد شد و در این میان نیروهایی که می‌توانستند نفت‌سواری کنند٬ بوی نفت را چشیدند و در عرصه سیاست حاضر شدند که این برای اصلاحات یک نقص بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افت شاخص حاکمیت قانون را از دیگر نقص‌های دوره پایانی اصلاحات خواند و افزود: ما می‌توانیم دوباره به روزهای خوب اصلاحات برگردیم و اصول اصلاح‌طلبی را دوباره احیا کنیم که در این رابطه بحث ما در مورد کتابت اصول نیست٬ بلکه بحث در مورد تطبیق قضیه است.

عبدی یادآور شد: راهبرد اصلاحات به لحاظ راهبردی سر جایش است٬ اما آنچه که نسبت به آن در اواخر دوره اصلاحات نقد وجود داشت٬ عدول از مصادیق و اصول اولیه اصلاحات بود.

وی در مورد انتخابات آتی مجلس تصریح کرد: امسال سالی است که می‌توانیم به روزهای اصلاحات بازگردیم و بهترین فضا برای بازگشت انتخابات مجلس است. در این میان باید یادآور شد بازی اصلاح‌طلبان می‌تواند تعیین کند که دیگران چگونه بازی کنند.

این فعال سیاسی اظهار داشت: اصلاح‌طلبان مهمترین نیروهای سیاسی برای حال و آینده کشور هستند و اگر این اهمیت وجود نداشت٬ تا این اندازه مورد نقد قرار نمی‌گرفتند.

وی در مورد ساختار بازگشت به عرصه سیاسی اصلاح‌طلبان افزود: بازگشت اصلاح‌طلبان با ساختار جبهه‌ای بسیار مهم است که در مورد این ایده فراگیر و رفتار و ادبیات متناسب با بازگشت جبهه‌ای نیز بسیار مهم است چراکه این ایده با ادبیات حزبی کاملا متفاوت است.

عبدی با تاکید بر اینکه این دولت نباید زیر بار شکاف میان قدرت و مسئولیت برود٬ افزود: دولت اگر زیر بار مسئولیت معیشت مردم و مسائل اینچنینی رفته٬ باید در مساله سیاست خارجی قدرت و مسئولیت را توامان داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر قدرت و مسئولیت توامان باشد٬ دیگر کسی جلوی وزیر خارجه عربده نخواهد کشید٬ همچنان که‌‌ همان کسانی که ادعای مدیریت جهانی را در سال‌های مسئولیت خود داشتند٬ در پایان فعالیت خود به گفتن این مواضع افتاده بودند که نمی‌گذارند ما پرونده هسته‌ای را حل کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: در بازگشت اصلاح‌طلبان به قدرت٬ نباید از حاکمیت قانون کوتاه آمد و حاکمیت قانون باید حد یقف همه امور باشد.

عضو پیشین شورای سردبیری روزنامه سلام با تاکید بر اینکه نباید از نقد درون‌جریانی بترسیم٬ افزود: باید اجازه داد نقادان نقدهای خود را بیان دارند و نباید اجازه داد راجع‌ به اصلاحات فضایی به وجود بیاید٬ کلیشه‌هایی در مورد اصلاحات وجود داشته باشد و کسی نتواند در مورد این کلیشه‌ها حرف دیگری بزند.

عبدی یادآور شد: در روند رو به رشد اصلاحات باید ترسیم کنیم که نسبت به آینده چه نگاهی داریم و برای بازسازی دوم خرداد بدون اشتباهات گذشته اقدام کنیم.

کد خبر : ۲۷۹۵۵۶