خبرگزاری کار ایران

محسنی اژه‌ای در نشست خبری مطرح کرد:

صدور کیفرخواست بابک زنجانی/ آخرین وضعیت پرونده رویانیان

سخنگوی قوه قضاییه گفت: کیفر خواست متهم نفتی صادر شده و پرونده به دادگاه ارسال شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در هفتادو نهمین نشست خبری خود با تبریک اعیاد شعبانیه و سوم خرداد آزاد سازی خرمشهر گفت:  آزاد سازی خرمشهر یکی از ایام به یاد ماندنی در ایران است و امیدوارم ما هم بتوانیم در راه این شهدا باشیم.

سند ۷ میلیون کیلومتر مربع از اراضی مربوط زمین‌خواری‌ به نام دولت زده شد

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: در این نشست خبری باید به چند موضوع مهم که در چند روز اخیر اتفاق افتاده٬ اشاره کنم؛ از جمله اینکه در ادامه مبارزه با زمین‌خواری سند ۷ میلیون کیلومتر مربع از زمین‌های اطراف تهران که غیرقانونی تصرف شده بودند٬ به نام دولت زده شد.

وضعیت پرونده متهم نفتی

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: درباره متهم نفتی نیز باید بگویم کیفر خواست ایشان صادر و پرونده ایشان به دادگاه ارسال شده است امیدوارم دادگاه سریع‌تر این پرونده را در دستور کار خود قرار دهد.

آخرین جزییات ادامه رسیدگی به پرونده فساد سه هزار میلیاردی

 سخنگوی قوه قضاییه در ادامه گفت: مطلب سوم اینکه تعدادی از متهمان پرونده فساد سه هزار میلیاردی به احکام خود اعتراض داشتند که به شعبه دادگاه تجدید نظر فرستاده شد و احکامی نیز در اینباره برای آنها صادر شد٬ اما دادستان نیز به احکام صادره اخیر اعتراض داشت که دوباره پرونده آنها به شعبه دیگری از تجدیدنظر استان تهران ارسال شد و بعد از رسیدگی احکام قطعی آنها به این منوال است.

احکام صادره متهمان فساد سه هزار میلیاردی

وی ادامه داد: در همین راستا غلامحسین نواری عضو هیات مدیره شرکت خدمات فولاد ایران محکوم به حبس، ‌عباسعلی احمدی محکوم به سه سال حبس، جعفر دارابی مسئول خرید شرکت خدمات فولاد ایران محکوم به سه سال حبس، یارمحمد محمدی مدیر عامل سابق شرکت اسپادانا محکوم به ۵ سال حبس، ‌کاوه نژاد دهقان محکوم به سه سال حبس، امیر رمضانی طارمی محکوم به یک سال حبس، شیدا مرد علی محکوم یک سال حبس٬ داریوش مشانی‌فر معاون شعبه بانک صادرات اهواز محکوم به هفت سال حبس و ده سال انفصال از خدمات دولتی، محمدحسین اوقلی محکوم به یک سال حبس، ‌بهنام بهزادی مدیر عامل شرکت تجارت گستر محکوم به سه سال حبس و دو سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی.

آزادی  ۱۳۵ نفر در پرونده بیمه توسعه

اژه‌ای با اشاره به پرونده بیمه توسعه گفت: این بیمه و موسسه اعتباری آن به تعهدات خود عمل نکرده بود و مشکلاتی برای بیمه‌گذاران ایجاد شد٬ اما همکاری خوبی میان قوه قضاییه و دولت انجام شد و بیمه مرکزی متکفل بیمه توسعه شد. بر این اساس ۱۳۵ نفر که به دلیل مشکلاتی به زندان رفته بودند٬ آزاد شدند.

وی گفت: متهم که مدیرعامل بیمه توسعه بود٬ در مورد فروش دو ملک از خود به بیمه مرکزی وکالت داده و مدعی است این ملک‌ها از بیش از هزار میلیارد تومان ارزش دارد. البته باید کار کار‌شناسی صورت گیرد تا قیمت دقیق مشخص شود.

پرونده بدهکار بزرگ بانکی با ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان معوقه

معاون اول قوه قضاییه در مورد پرونده بدهکار بزرگ بانکی گفت: وی به دلیل ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان معوقه بازداشت بود و چون عمده معوقه‌اش مربوط به بانک پارسیان بود٬ به این بانک وکالت داده تا از اموال او بابت بخشی از طلبش بردارند.

عفو و تخفیف زندانیان با دستور رهبری به مناسبت‌های مختلف

 سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه در سال ۹۴ به مناسبت‌های مختلف شاهد عفوهایی از سوی رهبری بودیم٬ گفت: تنها در سال ۹۴، ۳۹۳ زن مشمول عفو شده و از زندان آزاد شدند و بیش از این تعداد نیز مشمول تخفیف مجازات شدند.

دستگیری ۵ نفر از کسانی که با عناوین جعلی از خانواده‌های متهمان اخاذی کرده‌اند

اژه‌ای با اشاره به اینکه اخیرا با عناوین جعلی از خانواده‌های متهمان اخاذی می‌کنند٬ گفت: این افراد با جدیت در حال شناسایی و دستگیری هستند٬ از نشست گذشته تا امروز ۵ نفر دستگیر شده‌اند.

وی افزود: خواهش من از خانواده‌ها این است که به چنین افرادی متوسل نشوند٬ چراکه آنها نه تنها مشکلشان را حل نمی‌کنند٬ بلکه مشکلات را بیشتر می‌کنند و اتهامی دیگر نیز به این خانواده‌ها اضافه می‌شود. خانواده‌ها توجه کنند کسانی که با هر عنوان برای درست کردن کار متهمان پول می‌گیرند٬ خلاف قانون عمل می‌کنند.

اژه‌ای با اعلام اینکه در این مدت ۴ نفر از قضات متخلف سلب صلاحیت قضایی شده‌اند٬ گفت: ما در سال ۹۳ و ۹۴ در مبارزه با فساد در خارج و داخل قوه قضاییه تمرکز داشتیم. در همین راستا قضات متخلف با رسیدگی پرونده‌شان در دادسرای انتظامی سلب صلاحیت قضایی شدند و دیگر حق قضاوت ندارند.

نگاه دستگاه قضا به کامنت‌های توهین آمیز

 سخنگوی قوه قضاییه در خصوص کامنت‌های (نظرات مردمی) توهین آمیز گفت: اگر محتوای این کامنت‌ها مجرمانه باشد٬ هم مسئول سایت و هم کسی که آن را گذاشته مسئول هستند. در قانون مطبوعات این مسئله پیش بینی شده٬ بنابراین کامنت‌گذار و مسئول سایت هر دو تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

وی گفت: در بسیاری از موارد کامنت‌گذاران قابل شناسایی هستند و تاکنون نیز برخی از آنها شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

توضیحات سوء‌استفاده مالی یکی از مسئولان تعاونی ناجا

اژه‌ای در پاسخ به سوالی در مورد صحت سوء‌استفاده مالی یکی از مسئولان تعاونی ناجا و دستگیری یکی از فرماندهان سابق نیروی انتظامی گفت: هر موردی که از سوی مقام‌های رسمی مبنی بر وقوع جرم گزارش شود٬ قوه قضاییه ورود پیدا می‌کند. اگر در این مورد هم گزارشی با مستندات به ما اعلام شود٬ دستگاه قضا وارد خواهد شد.

تکذیب خبر دستگیری فرزند شهردار تهران و یکی از فرزندان فرمانده سابق نیروی انتظامی

وی ضمن رد خبر دستگیری فرزند شهردار تهران و یکی از فرزندان فرمانده سابق نیروی انتظامی گفت: این مطلب کذب محض است. من هم این مسائل را در برخی از سایت‌ها که عمدتا ضد انقلاب بودند٬ دیدم. کسانی که این شایعات را منتشر می‌کنند٬ قابل تعقیب هستند.

وی افزود: دستگیری فرزند شهردار تهران نیز صحت ندارد. در صورتی که شکایتی در این خصوص شود٬ قابل پیگیری است. این افراد جز تشویش اذهان و بی‌اعتبار کردن رسانه خود کاری نمی‌کند. وقتی یک رسانه خبری را گفت و همه فهمیدند آن خبر دروغ است٬ مردم دیگر به آن رسانه اعتماد نمی‌کنند.

پیگیری وضعیت زندانیان ایرانی در آمریکا

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که اخیرا برخی سناتورهای آمریکایی صحبت‌هایی کرده‌اند مبنی بر اینکه باید شهروندان آمریکایی زندانی در ایران آزاد شوند و گویا این مسئله را از دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران خواستار شده‌اند. با توجه به اینکه تعداد ۶۶ نفر ایرانی در آمریکا زندانی هستند٬ قوه قضاییه برای پیگیری پرونده آنها چه اقداماتی انجام داده٬ گفت: وزارت امور خارجه پرونده کلیه اتباع ایرانی که خارج از کشور زندانی شوند را پیگیری می‌کند تا حق و حقوق آنها از بین نرود. این موارد وظیفه وزارت امور خارجه است. معاونت بین‌الملل قوه قضاییه نیز با همکاری وزارت امور خارجه کارهایی را در این مسیر انجام می‌دهد.

اژه‌ای درباره درخواست‌های سناتورهای آمریکایی نیز گفت: آنها بیخود کردند٬ اتهام دو نفر از افرادی که اسم برده‌اند٬ جاسوسی است که در یک روال قانونی محکوم شده‌اند. پرونده فرد دیگر در حال رسیدگی است و به زودی دادگاه آن برگزار می‌شود.

هنوز برای پرونده رویانیان حکم صادر نشده است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پیگیری پرونده رئیس ستاد سوخت کشور که مدیرعامل یکی از باشگاه‌های کشور بود٬ به کجا رسید٬ گفت: کارهای زیادی تا به امروز صورت گرفته و وزارت اطلاعات نیز همکاری خوبی در این باره داشته است و از افراد مطلع و متهم تحقیق شده است. حتی تعدادی بازداشت شده‌اند٬ اما برای پرونده حکمی صادر نشده و این پرونده هنوز در حال رسیدگی است.

وضعیت رسیدگی به معوقات بانکی

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که قوه قضاییه صحبت‌های زیادی در مورد برخورد با بدهکاران بانکی داشته؛ آیا بانک مرکزی در این مسیر به تعهداتی که داده بود عمل کرده یا خود قوه قضاییه باید وارد شود و با بدهکاران برخورد کند٬ گفت: چندین بار گفته‌ام و بار دیگر می‌گویم کسانی که معوقه‌های بانکی دارند از دو حالت خارج نیستند؛ یک٬ کسانی که وامی را طبق روال قانونی گرفته‌اند٬ اما به لحاظ شرایط نتوانسته‌اند به تعهدات خود عمل کنند در این مورد حرف و حدیثی نیست٬ شاید دولت هم باید به آنها کمک کند اما برخی افراد حقیقی و حقوقی هستند که خلاف مقررات و بدون وثیقه کافی و با پرداخت رشوه تسهیلاتی را گرفته‌اند و آن را پرداخت نکرده‌اند٬ که باید با آنها برخورد شود. درباره تعهدات بانک مرکزی باید بگویم بانک مرکزی در این‌باره بسیار فعال شده و یک کمیته فراقوه‌ای برای این موضوع تشکیل شده است که ان‌شاالله هر چه زود‌تر شاهد به ثمر رسیدن این کمیته و شناسایی این افراد باشیم.

محسنی اژه‌ای همچنین بیان کرد: معوقات بانکی اشخاص حقیقی و حقوقی یک چیز است٬ اما باید بدانیم بخش عمده طلب بانک‌ها از دولت است که ان‌شاالله دولت هم ساز و کاری برای این موضوع در نظر داشته باشد٬ زیرا برخی پیمانکاران از دولت طلبکارند و بانک هم از آنها طلبکار است.

ورود قوه قضاییه در بررسی موسسات مالی غیرمجاز

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که با توجه به فضای روانی و اقتصادی بی‌اعتمادی و فعالیت ۶ هزار موسسه بدون مجوز اقتصادی طبق اعلام بانک مرکزی٬ آیا قوه قضاییه نمی‌خواهد به این مساله ورود پیدا کند٬ گفت: کمیته فرا قوه‌ای همانطور که گفتم تشکیل شده که یکی از کارهای آن٬ بررسی موسسات اعتباری است که شاید مجوز نداشته باشند و شاید مجوز داشته باشند٬ ولی مجوز برخی از کار‌ها را ندارند.

وی همچنین گفت: اگر در همین بررسی‌ها بانک مرکزی شکایت کند٬ ممکن است طولانی مدت نشود. آنها همیشه عنوان می‌کنند بانک‌های مجاز را مشخص کرده‌ایم٬ اما ما می‌گوییم غیرمجاز‌ها چیست؟ آنها نیز باید مشخص شوند.

وی همچنین گفت: اگر در مواردی نیاز باشد؛ مانند مورد مشهد٬ قوه قضاییه دخالت می‌کند. ما در چند سال اخیر شاهد بودیم چنین موسساتی با ادغام به بانکی تبدیل شده‌اند که خودشان در یک بانک ادغام شده‌اند.

وضعیت آموزش همگانی توسط قوه قضاییه

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که اگر برنامه پنجم توسعه را مطالعه کنیم٬ قوه قضاییه باید برخی از اقدامات؛ از جمله آموزش همگانی از طریق صدا و سیما را انجام می‌داده٬ آیا چنین کاری صور گرفته یا خیر٬ گفت: قطعا کارهای زیادی انجام شده است. هر چند ممکن است به شرایط مطلوب نرسیده باشیم.

فعلا نیازی نیست قضات برای ورود به انتخابات مجلس استعفا کنند

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که شنیده شده نزدیک به انتخابات قرار است برخی از کارکنان قوه قضاییه به منظور شرکت در انتخابات استعفا بدهند٬ گفت: هنوز زمان زیادی باقی مانده٬ معمولا بین قضات افرادی هستند که در هر دوره در انتخابات شرکت می کنند. اما هم اکنون زود است و نیازی نیست که فعلا کسی استعفا کنند.

پرونده جیسون رضاییان

وی در مورد رسیدگی به اتهامات جیسون رضاییان گفت: در مورد بیان محتوای پرونده معذور هستم٬ اما دادگاه با حضور وکیل و مترجم و خود متهم برگزار خواهد شد.

معاون اول قوه قضاییه در مورد علنی بودن یا نبودن دادگاه جیسون رضاییان گفت: تشخیص این مسئله با قاضی رسیدگی کننده است تا براساس محتوای پرونده تشخیص بدهد دادگاه علنی باشد یا خیر٬ لذا کسی غیر از قاضی حق اظهار نظر در این مورد را ندارد.

وی در مورد درخواست روزنامه واشنگتن پست برای اعزام دبیر ارشد به دادگاه جیسون رضاییان گفت: ممکن است یک روزنامه درخواستی داشته باشد٬ این درخواست برای خودش است. قوه قضاییه براساس قوانین عمل می‌کند.

نظر دستگاه قضا در مورد تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی

اژه‌ای در مورد نظر قوه قضاییه پیرامون تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: طرحی طی چند جلسه از سوی نمایندگان مجلس در این خصوص مطرح شد که قوه قضاییه با کلیت آن موافق است که دستگاه واحد و متمرکزی برای مبارزه با فساد ایجاد شود٬ اما طرح اولیه اشکالاتی داشت که ما آنها را به مجلس متذکر شدیم. بخشی از این اشکال‌ها اصلاح شد و بخش دیگری نیز در حال مذاکره است. در صورتی که این اشکال‌ها مرتفع شود٬ قوه قضاییه ضمن استقبال از آن٬ در این خصوص همکاری هم خواهد کرد.

رحیمی به مرخصی نرفته است

وی در پاسخ به این سوال که آیا محمد رضا رحیمی مجددا به مرخصی آمده گفت: خیر او به مرخصی نیامده و هم اکنون در زندان است.

رایزنی با مجلس برای اصلاح قانون آیین دادرسی کیفری

خبرنگاری با بیان اینکه کمتر از یکماه به اجرای قانون آیین دادرسی کیفری مانده٬ از اژه‌ای پرسید قوه قضاییه چقدر توانسته مقدمات این قانون را فراهم کند که وی پاسخ داد: این یک قانون است و ما ملزم به اجرای آن هستیم. در پاره‌ای از‌ موارد با تحقیقات و بررسی‌هایی که شد٬ احساس کردیم مشکلاتی ایجاد می‌شود. برای همین با مجلس صحبت کردیم٬ تا در صورت ممکن برخی از موارد اصلاح شود.

وی با بیان اینکه ما مقدمات کار را فراهم می‌کنیم تا قانون آیین دادرسی کیفری در زمان خود اجرا شود٬ گفت: در این قانون٬ ۱۷ و ۱۸ آیین‌نامه پیش بینی شده که در مواردی تا آیین‌نامه‌ها نوشته نشود٬ قانون قابل اجرا نیست٬ بنابراین اینگونه نیست که همه این قانون بلافاصله یک ماه دیگر اجرا شود.

بابک زنجانی دوم توسط وزارت نفت تکذیب شد

وی در پاسخ به سوالی درباره جزئیات فردی که گفته می‌شد بابک زنجانی دوم است٬ گفت: روابط عمومی وزارت نفت اصل این مسئله را تکذیب کرد.

مشکلات زیست محیطی پروژه بندر چابهار

 سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات زیست محیطی که پروژه بندر چابهار ایجاد کرده٬ گفت: اگر سازمان محیط زیست تشخیص بدهد و بخواهد٬ قوه قضاییه وارد می‌شود. اطلاعی ندارم که تاکنون سازمان محیط زیست و قوه قضاییه وارد این مسئله شده باشند٬ اگر محیط زیست شاکی باشد٬ قوه قضاییه رسیدگی می‌کند.

رسیدگی به پرونده میلیاردر نفتی در دادگاه انقلاب

اژه‌ای در مورد پرونده میلیاردر نفتی این خبر را اعلام کرد که با توجه به صدور کیفرخواست٬ اتهامات وی به گونه‌ای است که رسیدگی به پرونده او در دادگاه انقلاب خواهد بود.

پاسخ به سوال مسئولیت معاون اولی قوه و دادستانی کل کشور

خبرنگار دیگری از اژه‌ای پرسید که آیا مسئولیت‌های پست دادستانی کل کشور پس از حضور در معاون اولی به شما منتقل شده٬ گفت: دادستان کل کشور در قانون سلسله وظایف مشخصی دارد. کسی نمی‌تواند این وظایف را با خود ببرد یا بیاورد٬ چرا که این وظایف ذاتی است.

وی افزود: ممکن است به تناسب٬ در شرایطی رئیس قوه قضاییه مواردی را که جز وظایف ذاتی دادستان کل نیست٬ احاله دهد؛ مثل پرونده فساد سه هزار میلیاردی٬ مطمئنم امروز دادستان کل کشور با قوت و قدرت بیشتری از بنده٬ به وظایف ذاتی خود عمل می‌کند.

اژه‌ای تاکید کرد: رئیس قوه قضاییه در دوره جدید به عنوان معاون اول٬ وظایفی را به بنده واگذار یا تفیذ کرده است؛ مثل مسئولیت در مورد کسانی که ولی دم آنها صغیر است و حاکم باید به جای او تصمیم بگیرد٬ یا در جایی که ولی دم اصلا شناخته شده یا در دسترس نیست٬ و همچنین در مورد اجرای احکامی که موجب سلب حیات می‌شود٬ وظایفی از سوی رئیس قوه قضاییه به معاون اول واگذار شده که خیلی هم وظایف سنگینی نیست.

صحبت‌های رهبری نیازی به تفسیر ندارد

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که به نظر شما در ایجاد فساد سوء‌مدیریت یا سوءاستفاده‌های شخصی دخیل است، گفت: در این باره نمی‌توانیم حکم ثابتی بدهیم ولی اگر مدیریت صحیح انجام شود، ما کمتر شاهد فساد خواهیم بود. اما در برخی موارد نیز مدیریت صحیح است ولی در زیرمجموعه، کسی سوء‌استفاده‌ای را انجام می‌دهد.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که ما شاهد هستیم که برخی از افراد سعی می‌کنند صحبت‌های رهبری را به نفع خودشان تحریف و تفسیر کنند، آیا قوه قضاییه نمی‌خواهد به این موضوع ورود پیدا کند، بیان کرد: صحبت‌های مقام معظم رهبری همیشه شفاف و روشن است و نیاز ندارد که کسی بخواهد آنها را تفسیر کند. ایشان مکررا با مردم صحبت می‌کنند و همه مردم صحبت‌های ایشان را دنبال می‌کنند.

بخشنامه‌ای که دیوان عدالت ابطال کرد، مربوط به دادستانی کل کشور نبود

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا از فرمانده سابق نیروی انتظامی هیچ‌گونه تحقیق و بررسی انجام نشده است، گفت: خیر به هیچ‌وجه از ایشان تحقیقی نشده است. موضوعات مورد بحث، شایعه برخی از سایت‌ها بوده و من آن را تکذیب می‌کنم.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دیوان عدالت اداری در چند وقت اخیر دو بخشنامه از دادستان کل  کشور را ابطال کرده است و موضوع آن چه بود، گفت: آنها بخشنامه دادستان کل کشور نبودند، بلکه مصوبه‌ای درباره مهلت قانونی در بررسی پرونده‌ها در ستاد مبارزه با مواد مخدر بودند که دادستان کل کشور آنها را به زیرمجموعه‌های خود ابلاغ کرده اما از آنجایی که دیوان عدالت این بخشنامه‌ها را مخالف قانون مبارزه مواد مخدر دانست، آنها را لغو کرد. یعنی مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر لغو شده است، نه بخشنامه دادستان کل کشور.

به زودی حکم متهم کهریزک صادر می‌شود

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا درباره قاچاق سوخت ما نیاز به قانون جدید نداریم، گفت: تا جایی که من یادم است لایحه‌ای به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آورده شد تا مجازات این جرم تشدید شود، ولی من بارها اعلام کرده‌ام شاید کسری قانون داشته باشیم، اما مهم‌تر از کسری قانون، اجرای آن است. ما باید سعی کنیم قوانین را خوب اجرا کنیم، بنابراین در اجرا مشکل داریم.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که 6 سال از حادثه کهریزک می‌گذرد بررسی این پرونده به کجا رسید و آخرین پیگیری‌های پرونده مرتضوی در چه وضعیتی است، گفت: این پرونده دو بخش داشت که یک بخش آن رسیدگی و برخی افراد به زندان رفته و حتی حکم اعدام و فساد صادر شد. هر چند اولیای دم رضایت دادند. اما در مورد پروند آقایی که شما اشاره کردید، باید بگویم بخشی از پرونده ایشان رسیدگی شده و حتی حکم صادر شده است، اما بخش دیگر آن هنوز در دادگاه است که فکر می‌کنم به زودی حکم آن صادر شود.

یک نفر از دولت قبل لیست اموالش را  ارائه نکرده است

محسنی‌اژه‌ای گفت: جا دارد در این جلسه درباره این قانون که مسئولان دولتی باید لیست اموال خودشان را بدهند، صحبتی کنم. در دو سه جلسه قبل یادم است درباره دولت نهم و دهم حرف‌هایی را زدم مبنی بر اینکه سه نفر به اسم‌های عزیزی، ملک‌زاده، محمد‌زاده لیست اموالشان را ارائه نکرده‌اند که در این چند هفته اخیر آقای عزیزی و ملک زاده لیست اموالشان را اعلام کرده‌اند، بنابراین از دولت نهم و دهم تنها آقای محمد زاده باقی مانده است.

معاون اول قوه قضاییه درباره دولت یازدهم نیز گفت: همه مسئولان دولتی لیست اموالشان را اعلام کرده‌اند به جز 4 نفر که لیست اموال آنها ناقص بود و یک نفر از آنها این لیست را کامل کرده است و تنها سه نفر باقی مانده‌اند که لیست اموالشان ناقص است.

پرونده 10 نفر از بدهکاران بانکی در حال رسیدگی است

وی در پاسخ به این سوال که در چند ماه اخیر چند نفر از کسانی که بدهکاری آنها به بانک‌ها زیاد بوده است، دستگیر شده‌اند، اظهار داشت: کسانی هستند که وقتی قوه قضاییه به آنها مراجعه کرد، آنها به بانک رفته و با آنها مصالحه کرده‌اند. اما همانطور که در جلسات قبل گفتم، در مورد ده نفر که بدهی آنها بسیار زیاد است، پرونده تشکیل شده و  پرونده آنها در حال رسیدگی و بررسی است.

محسنی‌اژه‌ای افزود: یکی از این افراد بدهکار 6 هزار میلیاردی است که پرونده او در حال بررسی است و تلاش‌هایی نیز صورت گرفته است تا بدهی بانک برگشت داده شود و به طور کلی تلاش قوه‌قضاییه این است که بدهی مردم و بانک‌ها تسویه شود و گرنه حکم دادن کار سختی نیست، هر چند که این افراد باید مجازات کار خودشان را بکشند.

معاون اول قوه قضاییه بیان کرد: از آن ده نفر در چند روز اخیر یک نفر با وثیقه یک هزار میلیاردی آزاد شده است اما 9 نفر دیگر هنوز دستگیر و در بازداشت هستند.

در ارتباط با حادثه ورزشگاه تبریز برخی دستگیر شده‌اند

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که حسین طلا از قول یکی از مقامات قضایی گفته است آمریکا باید 32 میلیارد دلار بابت پرونده‌هایی که در آن محکوم شده است، به ایران پرداخت کند، این رقم چقدر صحت دارد، گفت: من این رقم را تایید نمی‌کنم اما امریکا در پرونده‌های گوناگون به علت برخی اقدامات محکوم شده است.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که آیا صحت دارد که رئیس جمهور نامه‌ای را در مورد وقایع ورزشگاه تبریز ارسال کرده است یا اینکه قوه قضاییه در این باره نمی‌خواهد ورود کند، گفت: من از نامه اطلاع ندارم. بخشی از این اتفاقات به نهادهای ورزشی بازمی‌گردد که مکانیزم خود را دارد. اما درباره اتفاقات بعد از اتمام بازی که باعث تخریب‌هایی در ورزشگاه شده است، کسانی دستگیر شده‌اند و به صورت موقت بازداشت و برای آنها قرار تامین صادر شده است.

دستگیری مظنون پرونده اسیدپاشی اصفهان

وی در پاسخ به این سوال که آخرین تحولات و رسیدگی‌ها در سه پرونده اسیدپاشی اصفهان، پرونده مهاباد و پرونده رئیس جمهور سابق به کجا رسید، گفت: درباره پرونده اسیدپاشی اتفاق جدیدی نیفتاده است جز اینکه یک مظنون دستگیر شده که او هم در ارتباط با یک پرونده‌ای دستگیر شده بود اما با برخی شواهد تصور شد در این پرونده نیز مظنون است. پرونده رئیس جمهور سابق و پرونده مهاباد نیز اتفاق جدیدی نداشته است.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قوه قضاییه در رابطه با اسامی افرادی که آقای رحیمی عنوان کرده بود به آنها پول داده است نمی‌خواهد اقدامی کند یا این موضوع را به کمیسیون اصل 90 مجلس ارجاع دهد، بیان کرد: در لیستی که آقای رحیمی مطرح کردند، همه آن افراد جزو نمایندگان مجلس یا کسانی که نامزد نمایندگی مجلس بودند نبودند و ایشان سعی کرده است این طور مطرح کند که محکومیت ایشان به این عنوان بوده که پولی را گرفته و به برخی افراد داده است.

گاهی پول‌هایی در انتخابات‌ هزینه می‌شود، که از عهده نامزد ساخته نیست

وی افزود: هر چند که باید در رابطه با هزینه‌های انتخاباتی شفافیتی ایجاد شود که مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در حال انجام اقداماتی در این مسیر است. ما مشاهده می‌کنیم پول‌هایی در انتخابات‌ هزینه می‌شود که از عهده نامزد ساخته نیست که این پولها باید شفاف شوند و در این مسیر سیاست کلی انتخابات در حال بررسی است.

معاون اول قوه قضاییه گفت: اگر کسانی بخواهند از امکانات دولتی استفاده کنند، حتما قانون با آنها برخورد می‌کند اما آقای رحیمی مغلطه‌ای را از این صحبت‌ها بیان کرده بود. به علت روشن نبودن این مطلب دستگاه قضا در آن ورود پیدا نکرده است.

محسنی‌اژه‌ای در پایان درباره استفاده از سلاح‌های سرد نیز گفت: وسیله‌ای مانند چاقو استفاده گوناگونی دارد و امکان‌پذیر نیست که کلا آنها را ممنوع کرد. اما اگر کسی چه با سلاح سرد و چه با سلاح گرم بخواهد رعب و وحشت ایجاد کند، قوه قضاییه با او برخورد می‌کند.

پایان پیام

 

کد خبر : ۲۷۹۵۳۷