خبرگزاری کار ایران

رکن‌آبادی در نشست بررسی آثار حمله به یمن:

اقدامات ایران باعث ریزش یارگیری‌ها و ائتلاف عربستان بود

سفیر سابق ایران در لبنان با تاکید بر اینکه با اقدامات ایران٬ شاهد ریزش یارگیری‌های عربستان بودیم٬ گفت: فقط ۳ کشور عربستان را در این حملات همراهی می‌کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غضنفر رکن آبادی در نشست تخصصی بررسی آثار و پیامدهای حمله آل سعود به یمن که صبح امروز در مرکز فرهنگ ارتباطات اسلامی برگزار شد، با طرح این سوال که هدف عربستان از حمله به یمن چه بود٬ گفت: عربستان هنگام آغاز جنگ اعلام کرد که دو هدف را دارد؛ اول، حمایت از مردم یمن و بازگرداندن مشروعیت به این کشور؛ دوم اینکه انصارالله به صعده بازگردد و به مناطقی که پیشروی کردند٬ آنها را پس دهد.

وی با اشاره به اظهارات سید حسن نصرالله اظهار داشت: سید حسن نصرالله گفت اگر عربستان دلش به حال مردم مظلوم می‌سوزد٬ مردم فلسطین در اولویت هستند و اگر به دنبال بازگرداندن مشروعیت است٬ باز فلسطین نسبت به یمن در اولویت است؛ این اظهارات به خوبی سست بودن بهانه‌های عربستان برای حمله به یمن را نشان داد.

سفیر سابق ایران در لبنان با بیان اینکه سازمان ملل در حمایت از مردم مظلوم فلسطین تا به امروز ۱۷۰ قطعنامه صادر کرده، تصریح کرد: می‌بینیم که این ۱۷۰ قطعنامه هیچ کدامشان اجرایی نشده‌اند و هر کجا که منافع قدرت‌‌ها باشد٬ آنها برای به دست آوردن آن منافع٬ حتی به قطعنامه هم نیاز ندارند٬ یا آنکه واقعیت را وارانه جلو می‌دهند. در قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره یمن شما دیدید که آنها به جای حمایت از مردم یمن و محکومیت حمله به این کشور٬ از این حمله حمایت کردند و واقعیت را وارانه جلوه دادند. در حالی که عربستان با سست‌ترین بهانه‌ها٬ حملاتش را توجیه می‌کند که از نظر حقوق بین‌الملل هیچکدام از آنها قانع‌کننده نیست.

رکن‌آبادی با طرح این سوال که اهداف اعلام نشده عربستان برای حمله به یمن چیست؟ خاطرنشان کرد: عربستان با ایجاد یک فضای رسانه‌ای گسترده مبنی بر اینکه حرمین شریفین مورد تهدید توسط حوثی‌ها هستند و ایران نیز از آنها حمایت می‌کنند؛ از طرفی با بهانه بازگرداندن رئیس جمهور مخلوع اقدام به یارگیری کرد و به این کشور حمله کرد.

دستیار معاون امور عربی و آفریقای وزارت خارجه با اشاره به اقدام‌های دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص بحران یمن ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران حداکثر تلاش خود را برای افشا و از بین بردن این تز انجام داد و حداکثر موفقیت را نیز به دست آورد.

وی با یادآوری خواست ملت یمن برای نوشتن قانون اساسی، برگزاری انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: «منصور هادی» به هیچیک از این خواسته‌ها توجه نکرد و انصارالله با توجه به این خواست ملت یمن اقدام کرد و باید بگویم که انصارالله به دنبال دستیابی به قدرت و سیطره نبود٬ چرا که وقتی انصارالله این خواسته‌ها را مطرح کرد٬ رئیس جمهور مخلوع یمن به آنها پیشنهاد واگذاری پنج وزارتخانه را  داد و گفت شما پیگیر نباشید٬ ولی انصارالله گفت ما به دنبال قدرت نیستیم٬ بلکه خواست مردم یمن را دنبال می‌کنیم.

این کار‌شناس مسائل منطقه‌ای با تاکید بر اینکه عربستان با استعفای منصور هادی به دنبال تجزیه یمن بود، عنوان کرد: طبیعی است در برابر این خواست عربستان، انصارالله و قاطبه اعضای یمنی با این مسئله موافق نباشند٬ و دیدید آنها این نقشه را نابود کردند. برای همین شاهد حمله عربستان به یمن بودیم که این جزء اهداف پنهان حمله عربستان به یمن است.

رکن‌آبادی با یادآوری اینکه اقدامات جمهوری اسلامی ایران تبیین و روشنگری اهداف پنهان عربستان در این حملات بود٬ تاکید کرد: با اقدامات جمهوری اسلامی ایران٬ شاهد ریزش یارگیری‌ها و ائتلاف عربستان بودیم و دیدیم که فقط ۳ کشور عربستان را در این حملات همراهی می‌کردند و مابقی کشور‌ها حمایتشان فقط در سطح حمایت لفظی باقی ماند. حتی پاکستان که از متحدان بسیار نزدیک عربستان است٬ در این حملات شرکت نکرد و در پارلمان پاکستان هیچکسی در حمله به یمن رای مثبت نداد. در واقع روشنگری‌های جمهوری اسلامی ایران مانع از گسترش بحران شد.

سفیر سابق کشورمان در لبنان با اشاره به طرح چهار ماده‌ای وزارت خارجه کشورمان برای پایان بحران یمن یادآور شد: سفرای کشورمان این طرح چهار ماده‌ای را به اطلاع دولت‌های جهان رسانده‌اند. ایران از ابتدا به دنبال راه حل سیاسی برای حل و فصل بحران یمن بود و از راهکار نظامی حمایت نمی‌کرد و البته ایران با تدبیر و درایت٬ ضمن اعلام مواضع خود و اینکه دست تجاوز به هیچ کشوری را ندارد، تاکید کرد که اگر کشوری نگاه چپ به کشورمان بیندازد٬ قاطعانه به آن پاسخ خواهد داد.

رکن‌آبادی با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران از تمام جنبش‌های مردمی حق‌طلبانه در منطقه حمایت می‌کند، بیان کرد: این مسئله فرقی ندارد؛ چه در یمن باشد، چه در مصر، چه در لبنان، چه در فلسطین و چه در بحرین؛ چراکه ایران نگاهی قومیتی و فرقه‌ای نسبت به این مسائل ندارد٬ لذا امیدواریم آتش‌بس واقعی در یمن برقرار شود و شاهد خروج یمن از بحران کنونی باشیم.

کد خبر : ۲۷۷۸۵۷