خبرگزاری کار ایران

صالحی در مراسم گرامیداشت شهدای هسته‌ای

وزیر خارجه آمریکا در طول تاریخ با هیچ وزیری اینقدر مذاکره نداشته است

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: در طول تاریخ٬ وزیر خارجه آمریکا با هیچ وزیری اینقدر مذاکره نداشته٬ این توانمندی بالقوه و بالفعل ملت ما را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا علی‌اکبر صالحی در سخنانی در مراسم گرامیداشت اساتید و چهره‌های ماندگار هسته‌ای که در دانشکده فنی مهندسی دانشگاه علوم و تحقیقات آزاد اسلامی برگزار شد٬ در آغاز سخنان خود گفت: شما در خصوص مذاکرات بسیار شنیده‌اید و همه می‌خواهند جدید‌ترین اخبار در این حوزه را دریافت کنند٬ در حال حاضر ما در کانون یکی از رشته‌های محوری کشور حضور داریم که قبلا در بخش مهندسی هسته‌ای به عنوان یک معلم در این حوزه خدمت کرده‌ام.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: مهندس هسته‌ای باید از رشته برق، سیالات، ریاضی، علم مواد و بسیاری از رشته‌های تخصصی دیگر اطلاعاتی داشته باشد. اقدامات هسته‌ای کشور به مفهوم یک حرکت وسیع از اوایل دهه ۵۰ در کشور آغاز شد و دکتر آزاد و دکتر حسابی پیشقراولان کشور در این حوزه بودند. در زمان دکتر احمدی‌نژاد بنا بود ما در کشور سوخت ۲۰ درصد غنی شده را تامین‌ کنیم و در مقابل حیرت جهانیان در کمتر از دو سال این کار را از زیر صفر شروع کردیم و این امر محقق شد. در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد مجتمع‌های سوخت راکتور تهران توسط برادران و خواهران افتخارآمیز شما ساخته شده و وقتی ملتی اراده کند که یک حیات مستقل طیبه داشته باشد٬ دست تقدیر حتما این ملت را همراهی خواهد کرد.

صالحی ادامه داد: به شما دانشجویان می‌گویم انسان٬ تنها چیزی را به دست می‌آورد که بر اثر تلاش و کوشش باشد. پس از انقلاب در زمان وزارت دکتر تاج تصمیم بر این شد که نیروگاه‌هایی در بوشهر و دارخوین تاسیس شود و در آن زمان برخی افراد تندرو این اقدامات را امپرالیستی توصیف کردند و با آن مخالفت کردند در آن زمان جلسه‌ای برگزار شد و تعدادی از مسئولان و اساتید دانشگاه تهران و صنعتی شریف برای اولین بار به این جلسه دعوت شدند تا در مورد آن تصمیم‌گیری کنند.

وی تصریح کرد: در آن جلسه بنا بود در این خصوص رای‌گیری کنند در آن زمان شخصی به نام دکتر منتخب که از اساتید صنعتی شریف بود و در جنرال داینامیک کار می‌کرد از حضار خواست که در مورد تصمیم‌گیری در این مورد عجله نکنند و تمام بررسی‌های لازم را در حوزه چرخه سوخت، شبکه‌های برق و دیگر نیازهای کشور انجام دهند و پس از ارائه گزارش‌های تیم‌های تخصصی مختلف بنا بر این شد که این حرکت بزرگ در کشور آغاز شود و بنا بر این شد که غیر از چرخه سوخت و در تمامی حوزه‌های انرژی هسته‌ای ورود پیدا کنیم و این واقعا یک تصمیم استراتژیک بسیار بزرگ بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: ما نمی‌خواهیم تمام اورانیوم‌های دنیا را غنی کنیم٬ اما می‌خواهیم متکی به خودمان باشیم. حرکت هسته‌ای باعث شد زمینه خودباوری در مردم ما ایجاد شود و اگر چالش در بحث هسته‌ای ایجاد نمی‌شد٬ یقین بدانید ما با این سرعت و فراگیری در حوزه هسته‌ای حرکت نمی‌کردیم.

صالحی با بیان اینکه برخی در جامعه جهانی در مورد ایران برداشت‌های بسیار اشتباهی می‌کنند و در حال حاضر در مورد حوثی‌های یمن نیز همین اشتباه صورت گرفته٬ ادامه داد: انشاالله در آینده خواهیم دید که این تصور اشتباه از سوی جامعه جهانی تصحیح خواهد شد. ما اعتراف می‌کنیم تنها یک دخالت می‌کنیم و آن این است که ما اندیشه تولید می‌کنیم. ما پرچم اسلام را برداشته‌ایم٬ به نام اسلام انقلاب کردیم و به نام اسلام حرکت می‌کنیم. ما تنها این دخالت را اعتراف می‌کنیم.

وی ادامه داد: ملت‌های دیگری مثل مصر با ۷۰ میلیون نفر جمعیت ۳۶ سال نوکری غرب و اسرائیل را کردند و این کشور با آن عظمت در حال حاضر هیچ ندارد و حسنی مبارک در این سال‌ها اگر با اسرائیل جنگیده بود٬ وضعیت بسیار مناسب‌تری داشت.

صالحی اضافه کرد: یکی از شخصیت‌های رسانه‌ای بسیار مطرح دنیا که به شدت مخالف انقلاب ایران بود٬ در تعریف انقلاب گفته بود این ملت با این انقلاب به دنیا اعلام کرد که دیگر غلام حلقه به گوش هیچ مستکبری نیستم.

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه افزود: مذاکرات با ۱+۵ به خوبی پیش می‌رود و ما تلاش زیادی در این حوزه داریم و مردم ما باید به این موضوع فکر کنند که چرا آمریکا و وزیر خارجه این کشور اینقدر بر سر این موضوع انرژی و وقت گذاشته‌اند و برای مدت‌های طولانی بحث‌ها و مذاکرات را ادامه می‌دهند شما باید بدانید در طول تاریخ٬ هیچ‌گاه وزیر خارجه کشور آمریکا با هیچ وزیری اینقدر مذاکره نداشته و این قدرت، ظرفیت و توانمندی بالقوه و بالفعل نهفته در ملت ما را نشان می‌دهد.

عضو ارشد مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان افزود: در حال حاضر در دنیا دو سفره پهن شده که یکی از آنها برای خواص است و ۷ تا ۸ کشور بر سر این سفره نشسته‌اند٬ سفره دیگر برای سایر کشورهاست. ایران تلاش دارد در حوزه صنعتی، ‌اقتصادی و سیاسی در سفره خواص شکاف ایجاد کند و مردم را بر سر این مردم بنشاند.

وی گفت: در طول تاریخ هیچ کشوری مانند ایران تحت این تحریم‌ها قرار نگرفته بود و تحریم فلج کننده تعریفی بود که برای تحریم‌های اعمال شده به کشور ایران به کار می‌رفت.

کد خبر : ۲۷۶۲۱۸